Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Superpotraviny pro rok 2017: Znáte je všechny?

Pokud jste si na Nový rok dali předsevzetí, že budete zdravě jíst, je teď pravá chvíle podívat se na nejnovější superpotraviny.
Vydáno: 26.01.2017
Dokonce i melounová semínka!
Autor: iStock Dokonce i melounová semínka!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

 

V minulém roce jste nejspíš četli o kapustě a chia semíncích, teď ale přicházejí další potraviny z kategorie tzv. superfood, které byste neměli vynechat:

 

melounová semínka Foto:

1. Melounová semínka

Loni to byla chia a dýňová semínka, roku 2017 budou ale kralovat semínka melounová. Jsou plná proteinů, vitamínu B, hořčíku a nenasycených tuků. Existují firmy, které semínka suší a doplňují je o různé příchutě. Vy si je ale můžete přichystat doma (samozřejmě až bude sezóna melounů). Když jíte meloun, semínka dejte stranou, lehce je opečte na pánvi nebo na plechu v troubě a přidávejte třeba do oblíbeného salátu.

aktivní uhlí Foto:

2. Aktivní uhlí

Není se co divit, že se aktivní uhlí používá už celá staletí. V minulosti jím lidé čistili vodu a dnes ho používáme na odstranění toxinů a chemikálií z těla, a dokonce se využívá i v kosmetice nebo při bělení zubů. Opatrní by ale měli být ti, kteří mají problémy se střevy (například Crohnovu chorobu), protože uhlí může odebírat i některé živiny. Pokud vás trápí podobná nemoc, uhlí si vezměte nejméně 30 minut před jídlem.

tiger nuts Foto:

3. Tygří ořechy

Tyto malé, podivné věci nejsou ve skutečnosti ořechy, ale kořenová zelenina ze Severní Ameriky. A proč jsou najednou tak oblíbené? Mají málo kalorií a tuku, zato jsou bohaté na draslík, vitamín E, železo a nenasycené mastné kyseliny. Jí se celé nebo se z nich dělají nápoje.

probiotická voda Foto:

4. Probiotická voda

Zapomeňte na probiotika v tabletkách. Existuje jiný, zdravější způsob, jak do sebe dostat denní dávku probiotik. Střevům pomůžete super zdravou probiotickou vodou. Ta je teď velký trend. Je to logické, pijete prospěšnou vodu a navíc si zajistíte potřebná probiotika.

Probiotickou vodu vyrobíte snadno. Stačí nalít do lahve půl litru vody, přidat 1–2 lžíce kefírových zrn (říká se jim také tibetská kefírová houba) a případně i trošku cukru, nechat asi 12–24 hodin fermentovat a občas promíchat.

superpotraviny 2017 maqui Foto:

 

5. Maqui

Tyto chilské bobule jsou zdraví velmi prospěšné. Mají vysoký obsah vitamínu C a antioxidantu antokyanu, o kterém se často hovoří jako o látce napomáhající proti stárnutí. I když jsou bobule poněkud hořké, jejich prospěšné účinky to snadno vyváží. Jedí se jako prášek nebo v celku.

 

superpotraviny 2017 avokádový olej Foto:

6. Avokádový olej

Určitě už používáte olivový olej, ale bylo by dobré přidat i avokádový. Je to totiž jeden z nejzdravějších olejů. Důvodů je dost: má výbornou strukturu a chuť a je plný látek, které prospívají pokožce: karotenoidů, luteinu a vitamínu E. Pomáhá také předcházet srdečním chorobám, demenci a mozkové mrtvici.

 

7. Kozí maso

Asi jste na seznamu superpotravin nečekali maso, že? Nicméně kozí maso si zde svoje místo rozhodně zaslouží. Má nízký obsah tuku a vysoký podíl bílkovin. Obsahuje dokonce víc železa než hovězí, vepřové nebo jehněčí.

sacha inchi Foto:

8. Ořechy sacha inchi

Tyto úžasné ořechy jsou ještě lepší než mandle! Jsou velmi snadno stravitelné, mají vysoký obsah esenciálních mastných kyselin, bílkovin a vitamínu E a A. Je taky super, že se nemusejí namáčet. Můžete je pojídat jen tak nebo používat sacha inchi prášek či olej. Zkuste a nebudete litovat.

želatina Foto:

9. Želatina

Asi je jasné, že nemluvíme o té přeslazené hmotě plné umělých barviv. Existují zdravé alternativy. Například sulc z hutných masových vývarů, střevům prospěšné želatinové bonbony nebo smoothie a džusy s přídavkem želatiny.

fialový květák Foto:

10. Fialové potraviny

Fialová je nová zelená. Zkuste si do jídelníčku v roce 2017 přidat všechnu možnou fialovou zeleninu. Je totiž plná živin a antioxidantů a výběr je tak široký, že si určitě najdete tu svou. Z fialových potravin se nabízí třeba fialový květák, černá rýže, fialový chřest, lilek, bezinky, acai berry, čerstvé fíky, červené zelí nebo fialové brambory. Je jenom na vás, co vám bude chutnat.

 -az-/foto iStock

 

Mohlo by vás taky zajímat:

10 potravin, které vypadají jako části těla, kterým prospívají

Vlašský ořech – mozek

potraviny vlašské ořechy

Zvrásněný „vlašák“ opravdu připomíná mozkové závity. A co víc, jakoby se dělil na pravou a levou hemisféru. V čem jsou tedy pro náš mozek vlašské ořechy prospěšné? Mají velmi vysoký obsah omega-3 mastných kyselin, které podporují právě jeho funkci.

 

4 zdravé kombinace potravin, díky kterým získáte superjídlo

Říká se, že ve dvou se to lépe táhne. A to platí i pro kombinace některých potravin, díky kterým získáte mnohem zdravější a chutnější jídlo.

Špenát + olivový olej

potraviny1

Pouhý hrnek lístků špenátu obsahuje více než polovinu doporučené denní dávky vitaminu A. Ten je výborný pro náš zrak, imunitní systém a je také důležitý antioxidant. A bylo dokázáno, že nejúčinnější je v kombinaci s malým množstvím olivového oleje.

 

Takzvané áčko je totiž vitamin rozpustný v tucích a aby ho naše střeva mohla správně zpracovat, potřebují k tomu právě tuk. Proto při přípravě špenátového salátu místo klasického dresinku sáhněte raději po olivovém oleji (na hrnek špenátu počítejte asi jednu polévkovou lžíci) a dochuťte jej citronovou šťávou.

Článek je zařazen v: superpotraviny, avokádo, probiotika, chia, superfood, semínka, aktivní uhlí, maqui, acai
Reklama