Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Únavový syndrom straší ženy od třicítky výš! Jak se bránit?

Chronický únavový syndrom je nemocí středního věku postihující více ženy – u nás jím trpí 40 000 lidí. Projevuje se pocitem hlubokého, trvalého vyčerpání, kdy člověk někdy není schopen zvládat ani úplně běžné denní povinnosti.
Vydáno: 13.08.2014
Když ani zdřímnutí nepomáhá...
Autor: thinkstock.com Když ani zdřímnutí nepomáhá...
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Všechno začíná dlouhodobě zvýšenou teplotou, poruchami spánku, nesoustředěností, úzkostí, depresemi, výpadky paměti, bolestmi hlavy, kloubů, svalů. Nemoc zaútočí náhle, během několika dnů, ale i hodin (!) a postihuje aktivní jedince, ne „lenochy“. Diagnostika je složitá, musí se, např. odběrem krve a moči, vyloučit jiné spouštěče.

Těch totiž může být hodně alergie, virová nákaza, reakce na očkování, kvasinkové infekce aj. Nemoc, u níž neznáme původ, nemůžeme léčit, říkal antický lékař Galénos a platí to dodnes. Léky se tak předpisují na konkrétní potíže, na zánět antibiotika, na bolest analgetika, antidepresiva na psychické potíže, u poruch spánku hypnotika, atd.

Dovolená nepomáhá

Na chronickou únavu nepomůže dovolená ani relaxace, v těle dochází k nežádoucím změnám, přestává fungovat obvyklým způsobem, kolabuje, zvyšuje se náchylnost k chorobám, i ty běžné, které se normálně za pár dní „vyleží“ bez návštěvy lékaře, jsou velkým problémem. Ještě mnohem tvrdší dopad má na plnění pracovních povinností.

Ty bohužel v pokročilém stadiu nemocný absolutně nezvládá. Invalidní důchod se navíc obvykle nepřiznává, je bez práce, odkázán na úspory či pomoc rodiny! Jediná šance je naučit se s nemocí alespoň trochu žít, trénovat paměť, mít pozitivní myšlení a snažit se pravidelně cvičit, třeba jen lehce.

Cukr a bič

Komplikací je délka léčby, u mnoha pacientů trvá tři, ale i deset či více let, a také to, že se únava stále vrací nebo střídá s obdobím relativního klidu. Podle doktora Davida Freje, který se kromě jiného zabývá i ajurvédou, ale nemoc souvisí s nerovnováhou metabolismu a ztrátou energie. Tu způsobuje hlavně cukr, nejen rafinovaný a bílý, ale i ovocný.

„Reaguje s bílkovinami v těle, vytváří škodlivé látky způsobující záněty a zhoršující prokrvení mozku. U této nemoci je škodlivé i pití velkého množství kávy a zeleného či černého čaje. Ovlivňují totiž negativně mozek a mysl, vyvolávají deprese, úzkost. Navíc po dočasném vzpružení následuje ještě větší vyčerpání,“ říká MUDr. Frej.

Já rád játra

Příčinou podle něj bývá i oslabená činnost jater. Večerní konzumace nezdravého jídla (pizza, sýry, červené maso) oslabuje trávení, zvlášť v kombinaci s alkoholem. Únavu může ovlivnit i hromadění odpadních látek, nedostatek pohybu či naopak odpočinku, kvalita a množství spánku, životní prostředí. První, co je třeba, je změnit denní režim.

„Zdravá strava je základ, snídaně bohatá na proteiny (tvarohové a kozí sýry, semínka, vejce, tofu), „energetické“ potraviny špenát, ryby, krůtí maso, meruňky, brokolici, celer, mrkev, zázvor, cibuli, sezam, mandle, vlašské ořechy, banány, vejce. Hlavním jídlem musí být oběd,“ upozorňuje David Frej.

5 věcí, kterých před smrtí nejvíc litujeme

5 věcí, kterých před smrtí nejvíc litujeme

Změna režimu

Vyhovující stravovací režim je s tříhodinovými intervaly mezi jídly, snídaně v 78, oběd 1213, svačina v 1516 a večeře 1819. Je vhodné zvýšit podíl listové zeleniny, jako je rukola, polníček, římský salát, čekanka. Z pití upřednostnit bylinné čaje, ideálně ze svaté bazalky, pampeliškový, kopřivový. Mozek prokrví i pupečník asijský, brahmi.

„Z bylin pak gingko biloba, indický ženšen ašvaganda, aloe vera a včelí produkty. Výborné na zahnání únavy jsou masáže šiatzu, ájurvédské i lymfatické. Důležité jsou očistné dny, jednou týdně přijímat pouze zeleninu formou vývaru či šťáv, pít převařenou vodu a bylinné čaje. Doporučuji i detoxikační kúru,“ uzavírá  Frej.

Autor: Jan Janula

Reklama