Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Vitamíny: Jak je zdravě a hlavně levně dostat do těla?

Už vás nebaví nechávat spousty peněz v lékárně za většinou nefunkční doplňky stravy? Říkáte si ale, jakým jiným způsobem lze do těla dostat hodnotné vitamíny, které jsou obzvlášť nyní na podzim tolik důležité? Tento článek vám odpoví na vše, co jste potřebovali vědět.
Vydáno: 23.10.2018
Vitamíny: Jak je zdravě a hlavně levně dostat do těla?
Vitamíny: Jak je zdravě a hlavně levně dostat do těla? Autor: istock.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Vezměme si příklad z přírody

Vraťme se zpět k našim kořenům a předkům, na všechno nám stačí příroda a lidský rozum. V dnešní společnosti se lidé předhánějí, kdo vymyslí lepší preparát se skvělým marketingovým tahem na branku. Ale není třeba nic nového vymýšlet, protože je dávno vše vymyšlené a je to jednodušší, levnější a praktičtější, než se může zdát. Na všechno nám budou stačit dary přírody, jako jsou ovoce, zelenina, luštěniny, pseudoobiloviny (quinoa, pohanka, amarant, divoká rýže), ořechy a semínka. Ano, opravdu je to tak. V následujícím článku naleznete stručný popis nejdůležitějších vitamínů spolu s doporučenými rostlinnými zdroji, ze kterých je můžete čerpat.

Vitamín A

Pomocník v boji proti infekci. Udržuje zdravé bíle a červené krvinky.

Zdroje: Oranžová a tmavě zelená zelenina, např. batáty, mrkev, špenát, brokolice a z ovoce jsou to například mango, meruňky, papája atd.

Vitamín B1

Vitamín B1 pomáhá při přeměně sacharidů v energii. Velmi užitečné pro aktivní osoby.

Zdroje: Luštěniny, ořechy, pseudoobiloviny, lahůdkové droždí, hnědá rýže.

Vitamín B2

Důležitý pro přeměnu aminokyselin (bílkovin) a sacharidů.  Pro rychlejší regeneraci svalů po námaze.

Zdroje:  Luštěniny, ořechy, pseudoobiloviny, lahůdkové droždí, hnědá rýže.

Vitamín B3

Tento vitamín je důležitý při rozkladu a využití proteinů a sacharidů, napomáhá zdravé trávicí soustavě. Zásadní pomocníci pro sportovní výkon.

Zdroje: Lahůdkové droždí, řepa, slunečnicová semínka.

Olej z hroznových jader

Zapomeňte na kokosový olej, je tu zázračný a dokonalý olej z hroznových jader!

Vitamín B5

Potřebujete zregenrovat organismus po námaze? Pak navyšte přísun vitamínu B5.

Zdroje: Semínka, avokádo, pseudoobiloviny.

Vitamín B6

Pomocník při přeměně potravy v energii a především obranář proti infekcím.

Zdroje: Banány, hnědá rýže, pseudoobiloviny, vlašské ořechy, ovesné vločky a avokádo.

Vitamín B12

Velice důležitý pro správnou funkci nervové soustavy. Pro vegany a sportovce velmi podstatný vitamín.

Výborné zdroje jsou: Chlorella (pouze kvalitní druhy, které dokážou do organismu B12 uvolnit), miso, lahůdkové droždí.

Biotin (B7, H)

Pomocník při přeměně potravy v energii.

Zdroje: Lahůdkové droždí a ořechy.

Proč je dobré sníst každý den hrst vlašských ořechů

Proč je dobré sníst každý den hrst vlašských ořechů

Vitamín C

Silný antioxidant, zmírňuje škody po fyzické a psychické námaze. Pomocník v boji proti infekcím.

Zdroje: Citrusy, většina ovoce a zeleniny (kvalitní).

Vitamín D

Vitamín D je potřeba při vstřebávání vápníku, hojení a tvorbě kostí.

Zdroje: Lahůdkové droždí, pobyt na slunci.

Vitamín E

Silný antioxidant, velmi důležitý pro aktivní jedince. Zmírňuje dopady fyzické zátěže, zároveň posiluje funkci kardiovaskulárního systému (pro správnou rovnováhu „hodného a zlého cholesterolu“).

Zdroje: Konopný, lněný, dýňový olej, ořechy, avokádo.

Vitamín K

Velmi významný pomocník při srážlivosti krve a vyživuje srdce důležitými živinami.

Zdroje: Listová zelenina a piniové oříšky.

Kyselina listová (folát, B9)

Spolu s vitamínem B12 přispívá k produkci červených krvinek a roznáší tak kyslík do celého organismu. Pomocník při obnově svalů.

Zdroje: Listová zelenina, pseudoobiloviny, luštěniny, lahůdkové droždí a pomerančová šťáva.

autor: Ing. Veronika Jandová, trenérka a poradkyně pro zdravý životní styl

Článek je zařazen v: vitamíny, imunita, nachlazení, vitamin C
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama