Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Nová výzva pro maminky prvňáků: Dokonalá školní svačina

S nástupem do první třídy je před maminky postavena další výzva: Udělat denně chutnou a zdravou svačinu, která by udržela malého školáka na nohou a neskončila v koši.
Vydáno: 10.09.2018
Nová výzva pro maminky prvňáků: dokonalá školní svačina
Nová výzva pro maminky prvňáků: dokonalá školní svačina Autor: istock.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Víte, co by vaše šestileté dítě mělo dostat ke svačině, aby se dokázalo soustředit na nový režim první třídy a vydrželo v pohodě do oběda ve školní jídelně? Jasně, že víte, co mu asi tak chutná a s čím mu radost opravdu neuděláte. Ale ať už je na slané, nebo sladké, ať preferuje obložené rohlíky, nebo kus koláče, připravte se na to, že s tématem svačiny budete od teď válčit téměř každý den. Vítejte v první třídě!

Co chceš ke svačině? Dítě pokrčí rameny a dál si hraje. Je to na vás, vypadá, že je mu to fuk. Ale běda, když mu to nebude chutnat. Začne velké vyměňování se spolužáky, výmluvy nebo plesnivé kusy svačin zahrabané úplně na dně aktovky. Udělat dobrou, ale i zdravou svačinku je totiž trochu věda.

Pečivo je základ

Rohlík se salámem a tatranka se sice také občas dostanou ke slovu, ale podle výživářů by to rozhodně neměl být standard! Rozhodně ale stále platí, že hlavní složkou dopolední svačiny do školy by mělo být pečivo. Ale kvalitní! Vystřídejte bílý rohlík s dobrým kváskovým chlebem nebo celozrnnou bulkou. Dejte ale pozor na “obarvené” housky, které se jen jako celozrnné tváří. Vyhněte se pizza rohlíkům, koblihám a podobným druhům pečiva, které dodá rychlé cukry, ale málo živin!

Co na něj?

Dobrou bílkovinu! Pokud je vaše dítko “masožrout”, vyřeší to vysokoprocentní šunka, nejlépe krůtí nebo kuřecí. Je to ale uzenina a dost slaná, proto by neměla být na svačinu každý den. Střídejte ji s pomazánkami na bázi tvarohu, nízkotučným sýrem nebo třeba svačinkou z tofu. Můžete k pečivu zabalit i kousek kuřecího masa, které zbylo od večeře a dá se jíst "nastudeno". Klidně připravte do mističky těstovinový salát, hummus nebo salát z bulguru a luštěnin, pokud je vaše dítě dobře tráví. Zkrátka dobrá bílkovina se hodí.

Může být sladké?

Sladkosti by měly v každém případě suplovat kusy ovoce nebo ochucený tvaroh či jogurt. I když kousek tmavé čokolády, domácí ovesná sušenka nebo pár gumových medvídků ještě nikoho nezabilo a rozhodně zvednou “na palubě” morálku. Mělo by to být však jen v symbolickém množství, jako malá sladká tečka.

Do lahvičky vodu!

Dítě by mělo ve škole ideálně pít neperlivou vodu nebo neslazený čaj. Džusy, pitíčka nebo colové nápoje do zdravé a vyvážené svačiny nepatří! O energetických nápojích nemluvě, to je tabu! Vhodné nejsou pro prvňáky ani ledové čaje a perlivé nápoje.

Dobré rady nad zlato:

  • Svačina pro prvňáka může být klidně tučnější, ale dejte pozor na sůl a cukr a to i ve skryté formě.
  • Svačiny hodně střídejte, ať nejsou jednotvárné! Jednou ovesné lívance, podruhé kuřecí sendvič, potřetí jogurt s domácím müsli…
  • Ke svačině vždy dejte papírový ubrousek. A ostřílené matky mohou přidat i vlhčené na umytí rukou a utření katastrof.
  • Myslete na to, aby se dítěti svačina pohodlně a bezproblémově jedla! To je půl úspěchu.
  • Pokaždé do svačinky přibalte maličké překvapení (gumového medvídka, obrázek, vzkaz nebo kostičku čokolády). Dítě se bude na sváču těšit!
  • Nešetřete na kvalitních svačinových boxech. Mějte více kusů a více velikostí.
  • Lahvička na pití by měla být nerozbitná a se sofistikovaným uzávěrem proti rozlití.
  • Pokud dítě nejí svačiny, nepouštějte hned hrůzu! Raději s ním proberte jeho chutě a do přípravy ho zapojte.
  • Mějte oči otevřené a vyměňujte si nápady a zkušenosti s ostatními maminkami. Více hlav více ví!
Článek je zařazen v: svačiny, škola, zdravá svačina, pečivo, ovoce, zelenina
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama