zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
zpět

Horoskop pro Vás každý týden

Stačí vybrat znamení a zadat Váš email. Jednou týdně vám zašleme horoskop pro vaše znamení.

reklama

návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat

reklama

5 důvodů, proč po dietě pravidelně přichází jojo efekt

Po pracném hubnutí se kila vrátila zpátky?
Autor: iStock Po pracném hubnutí se kila vrátila zpátky?
anna kopečková , Vydáno: 06.04.2017
Tento zákeřný fenomén znají téměř všichni, kteří se někdy snažili hubnout. Udržet vysněnou hmotnost je totiž mnohem těžší než zhubnout.

reklama

 

Pracně se zbavíte nežádoucích kilogramů, chvilku vysněnou hmotnost udržíte, ale pak se plíživě gramy tuku opět začnou lepit na břicho, stehna i boky. Vrátí se nejen tuk, o který jste přišli, ale přivede s sebou i kamarády, takže ručička váhy ukazuje ještě vyšší hodnotu než před začátkem shazování.

Proč jojo efekt vůbec existuje a proč se dostavuje s neochvějnou jistotou?

Zde je pět důvodů:


Evoluce

Tělo hubnout nechce. Z evolučního hlediska znamenaly zásoby podkožního tuku větší šanci na přežití v dobách nedostatku. To, že dnes nedostatkem netrpíme (spíš naopak), je našemu organismu srdečně jedno. Funguje totiž pořád stejně jako před tisíci lety. Schraňovat zásoby energie v podkoží tedy bude, ať chceme, nebo ne. Pokud o nějaký tuk přijdeme, tělo se bude snažit zase rychle zásoby doplnit.

Set point

Existuje určitá hmotnost, při které organismus funguje optimálně. Pokud se tato hmotnost liší od našich estetických požadavků, je to tělu opět úplně jedno. Pokud se snažíme zhubnout výrazně pod hranici tohoto primárního váhového nastavení, tělo udělá, co může pro to, aby se k němu zase přiblížilo. V okamžiku, kdy hmotnost překročí určitou hodnotu, se set point přednastaví o úroveň výš – proto je pro obézní jedince extrémně těžké redukovanou hmotnost udržet! Naopak to bohužel nefunguje.

Úbytek svalů

Svaly jsou metabolicky aktivní tkání, která potřebuje energii. V okamžiku, kdy hubnete, přicházíte i o tuto aktivní tkáň. Tím, že redukujete množství svalů, si nechtěně snížíte hodnotu bazálního metabolismu a po návratu k původním stravovacím zvyklostem začne hmotnost opět stoupat, protože tělo už nepotřebuje na svůj provoz tolik energie, jako předtím. Naberete zpátky tuk, ale pokud nebudete posilovat, svaly už ne. Po takovém hubnoucím pokusu skončíte s mnohem větším podílem tuku, vyšší hmotností a menším množstvím svalové hmoty!

Hormony

Při hubnutí se začíná vyplavovat hormon hladu ghrelin. Když po redukci hmotnosti začneme jíst víc, hormon se bude vyplavovat stále stejně a my budeme mít pocit, že máme stále hlad, i když kaloricky by měl příjem stačit. Proto nabereme váhu zpátky. Hormon dostanete pod kontrolu silovým nebo intervalovým tréninkem a rozumným jídelníčkem!

Psychika

Dosáhnete cílové hmotnost a polevíte. Už vás nebaví počítat, vážit a hlídat jídlo, nechce se vám tak moc cvičit. Udržení hmotnosti je ale mnohem náročnější než její redukce! Dieta vyžaduje zatnutí zubů na určitou dobu. Udržování váhy chce „držet“ už napořád (a to je důvod, proč diety nefungují!). Po prvních kilech, která se vrátí, se přirozeně dostaví frustrace, lítost i vztek – a negativní emoce jsou mnohdy důvodem, proč jíme jídla, po kterých tloustneme!

Zdroj: Fithall.cz

fithall banner nový 3 Foto:  

Mohlo by vás taky zajímat:

 

Pravda a lež: 7 dietních lží, které vám ničí postavu

Pravda a lež: 7 dietních lží, které vám ničí postavu

4 zdravé diety vhodné pro ženy

Hned v úvodu je nutné vyjasnit, co bychom si měli představit pod pojmem dieta. Slovo dieta je odvozené od anglického „diet“ čili výživa. Když se tedy mluví o dietě, nehledejte za tím hned drastické způsoby hubnutí, dny a týdny odříkání a následný jojo efekt. Jedná se zkrátka o výživu.

Držení redukčních diet je samo o sobě odsouzeno k nezdaru, protože je zkrátka jednoho dne „pustíme“. Nehledejte v nich spásu ani trvalé řešení problémů s nadváhou – slouží k jednorázovému zhubnutí a (některé) mohou být dobré pro nastartování celkově zdravějšího životního stylu.

Po časově omezené redukční dietě téměř vždy následuje nenáviděný jojo efekt, to znamená návrat k původní hmotnosti, nezřídka s několika deky či kily navíc jako bonusem.  Na hubnutí tedy není nejtěžší dodržovat dietu a zbavit se přebytečných kilogramů – nejtěžší je sníženou hmotnost udržet. K tomu ale žádná dieta nepomůže, zde musí zvítězit trvale udržitelné, zdravé a lehké stravování s pořádnou porcí pohybu i odpočinku.

Pokud chcete nastartovat hubnutí a připravit se na léto, přece jen jsou některé způsoby pro ženy vhodnější než jiné. Inspirujte se zde:

Nízkosacharidová dieta

4 diety pro ženy nízkosacharidová

Diety s nízkým podílem sacharidů fungují. Zpočátku zkuste vynechat jednoduché, sladké sacharidy, které najdete v čokoládě, zákuscích, koláčcích, sušenkách či bonbónech. Ve druhé fázi vyřaďte v odpoledních a večerních hodinách přílohy a pečivo (i celozrnné). Pokud zjistíte, že vám tento styl hubnutí sedí, postupně omezujte příjem sacharidů i během dne a nahrazujte je zeleninou a zdravými tuky.


reklama

Související témata: dieta , hubnutí , jak zhubnout , jojo efekt

reklama

Přečtěte si také

reklama