Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Hezky česky: Jezte a hubněte s pomocí lokálních potravin

Rozhlédněte se po českých luzích a hájích, nakupte hezky „doma“ a začněte správně hubnout. Svůj metabolismus totiž potěšíte nejvíce právě lokálními potravinami.
Vydáno: 28.04.2016
I z ryze českých surovin se dá udělat lákavé, chutné a dietní jídlo.
Autor: Thinkstock I z ryze českých surovin se dá udělat lákavé, chutné a dietní jídlo.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

 

Když se řekne „česká kuchyně“, většina z nás si vybaví omáčky, knedlíky, babiččiny poctivé buchty a tím skončí.

Česká kuchyně ale není (jen) řízková, omáčková a knedlo-zelo-vepřová! Spolu s rozmachem farmářských trhů, bedýnek a také nastupujícím jarem máte jedinečnou příležitost své mylné přesvědčení změnit.

 

Opravdu tradiční potraviny

Čím můžete začít? Těmi úplně nejzákladnějšími potravinami. „Byli jsme stát se zemědělskou tradicí, což mimo jiného mělo přímý vliv na to, co se u nás jedlo. Jáhly, pohanka, brambory, ovesné vločky, žitná mouka… Všechno to jsou potraviny, které dnes stojí vysoko na žebříčku zdravých a žádaných. Dlouho pro nás byly samozřejmé, teď je ideální čas se k nim zase vracet. Už proto, že lokální produkty pocházejí od skutečně lokálních pěstitelů, takže máte kromě jiného větší jistotu, že budou čerstvé, kvalitní a z pole či zahrady na váš stůl urazí jen nezbytně dlouhou, resp. krátkou cestu,“ říká k tomu výživová poradkyně ze Světa zdraví Kamila Novotná.

Věděli jste, že…
... pohanku ani nemusíte vařit? Nejlepší je prostě ji na 20 minut zalít vroucí vodou a nechat stát. Uchováte tak maximum minerálních látek i vitaminů, včetně nejcennějšího rutinu, který se vařením zbytečně ničí.

Země česká, domov můj

„Na lokálním stravování mě také baví, že má každá potravina svůj příběh, za kterým si vy jako spotřebitelé můžete dojet. Udělat si výlet, protáhnout tělo a zajet na tu nejbližší farmu, za nejbližším pěstitelem. A každá záminka pro to vydat se z kanceláře se nejen v rámci zdravého životního stylu počítá,“ říká otevřeně Markéta Brožová, hlavní trenérka fitness center Contours, podle které už ani neplatí přímá úměra mezi „domácím“ a „dražším“. Ceny se stávají stále příznivějšími a vaše české „experimentování“ vás tak nemusí stát balík, ani když se rozhodnete pro bio kvalitu.

I Česko má své superpotraviny. Podívejte se, které to jsou:

7 českých superpotravin

Často se píše o superpotravinách pocházejících ze světa. Ale i my máme své lokální, české superpotraviny. Většinou nejsou vůbec drahé a jsou snadno dostupné. A není jich málo!

Lněné semínko

české potraviny lněné semínko

Když ho drcené přisypete do salátu nebo zamícháte do pečení, vaše tělo bude bohatší o nenasycené mastné kyseliny omega 3, ale také dostane hodně vlákniny a látek, kterým se říká lignany (ty působí jako antioxidanty, takže mohou pomáhat při léčbě onkologických pacientů).

 

Ovocný a zeleninový zázrak

Že si na české potraviny zvykáte, ale nedáte dopustit na exotickou zeleninu a ovoce? To je velká chyba. „Například jablka v sobě mají hodně tzv. pektinu, vlákniny, která pomáhá s trávením, umí dobře zasytit, protože váže vodu. S vlákninou jsou na tom podobně hrušky, české švestky a jiné ovoce, které máme na každém rohu a možná i vinou toho je pokládáme za příliš obyčejné a míjíme ho. Jakkoliv se ale v jídelníčku cení pestrost, u dováženého ovoce a zeleniny se nemusí vždycky vyplatit,“ upozorňuje výživová poradkyně ze Světa zdraví s tím, že domácí, české ovoce a zelenina (a české potraviny jako takové) vždycky budou to nejlepší pro české zažívání.

bedýnky Foto:                                                                                                                       Foto: Thinkstock

 

Exotika vs. alergie

Naše tělo je na zpracování lokálních surovin nejlépe vybavené, uzpůsobovalo se tomu po celá staletí, ale takový ananas? Je sladký a skvělý a také zdravý, ale najdete spoustu lidí, které po něm brní jazyk nebo pálí žáha, protože jejich zažívání na něj není připravené! A brnění jazyka také může ukazovat na možnou potravinovou alergii, která může být dána mimo jiné faktem, že ananasy nejsou sklízeny ve fázi zralosti. „Cokoliv, co k nám putuje přes půlku zeměkoule, se sklízí zelené, nezralé, aby pak ovoce nebo zelenina dozrávaly cestou, ve speciálním plynném prostředí. Také tu jsou chemická ošetření proti plísním a škůdcům, jež mohou ovoce a zeleninu napadnout cestou,“ poukazuje na další fakta Kamila Novotná.

Luxusní pečivo

Arabský chléb vám pravda neublíží, ale tradiční české pečivo je také Něco. „Vždycky se u nás pekl kváskový chléb. Kvalitní kváskový chléb, ideálně z žitné mouky, je nabitý minerálními látkami (hořčík, vápník), vitaminy (například skupiny B), vlákninou… takže opět vhodný i pro redukční jídelníček,“ konstatuje na rovinu výživová specialistka ze Světa zdraví a Markéta Brožová z Contours ji ještě doplňuje: „Stejně jako u jiných sacharidů je vhodnější pečivo konzumovat spíše dopoledne, aby se vám snáze dařilo hubnout, ale jinak se ani chlebu skutečně vyhýbat nemusíte.“

Typické české vaření zdravě

„Jíst česky se dá i zdravě. Jen si musíte umět poradit s některými nástrahami:

– Zahušťujte strouhanou bramborou, nikoliv bílou moukou

– Místo smetany přidávejte do omáček například tvarohovou lučinu

– Vařte se spoustou zeleniny, třeba i u svíčkové navyšte množství, omáčka se vám tím přirozeně zahustí a bude mít výraznější chuť (a naučte se taky dušenou mrkev, kedlubnové zelí a jiné zeleninové recepty, které naše babičky používaly úplně automaticky, ku zdraví celé rodiny)

Jsou to maličkosti, ale jídelníček se díky nim stane mnohem zdravějším. Vyhýbat se nemusíte ani masu. Když si vyberete dobrý chov, můžete využívat české maso, co hrdlo ráčí: od kuřecího přes králíky až po česká hovězí plemena. Jsou tu také sádky s rybami, z nichž se pro redukční jídelníček hodí například pstruzi, líni, okouni.

chleba s klíčky Foto:                                                                                                                   Foto: Thinkstock

Ryze český, lokální a zdravý jídelníček!  

Co je české, nemusí být chuťové nudné. A co je české, může být i zdravé. Stačí se podívat na ukázkový jídelníček a bude vám jasné, že to s tou lokální dietou musíte zkusit také!
Snídaně –
český jogurt se živými kulturami, ořechy, vločkami a čerstvými nebo sušenými jablky či švestkami
Svačina –
řeřichové klíčky na plátku kváskového chleba namazaného lučinou
Oběd – Králík na kmínu a česneku + salát z červené řepy / nebo králík pečený na řepě a česneku, s bramborem
Odpolední svačina –
syrečky s ředkvičkou nebo s mladou mrkvičkou
Večeře – polévka z jarní cibulky se ztraceným vajíčkem

+ popíjejte čaj z mladých kopřiv, podpoříte zažívání i jarní detoxikaci

Mohlo by vás taky zajímat:

10 nejzdravějších potravin, které koupíte za pár korun

Celá polovina lidí si myslí, že jíst zdravě znamená zároveň i draze. Pravdou však je, že ty nejhodnotnější potraviny jsou v obchodech jedny z těch nejlevnějších, ne-li dokonce ty úplně nejlacinější. Ovšem týká se to jen potravin jako takových, ne už zpracovaných, které bývají často naopak velice nezdravé. Ve výsledku se za stovku může zdravě najíst klidně celá čtyřčlenná rodina.

Co tedy kupovat?

Řepkový olej

LZ řepkový olej

Punc zdraví má spíše olivový olej, ovšem ten řepkový je na tom úplně stejně dobře a přitom je výrazně levnější. Má nejméně nenasycených tuků a více omega 3 mastných kyselin než většina dalších olejů používaných v kuchyni, a to včetně toho olivového. Je také dobrým zdrojem vitaminu E.

 

Superpotravina pro rok 2016... Překvapení?

Nová superpotravina pro rok 2016 vám vyrazí dech!

6 prášků ze „superpotravin“, díky nimž budete zdravější

Jaký je nejnovější trend ve zdravé výživě? Potraviny „v prášku“. Tím ovšem nemáme na mysli žádnou chemii, ale „superpotraviny“ plné vitamínů a minerálů v nadrcené podobě, které si přidáte do jakéhokoliv pokrmu, čímž zvýšíte jeho výživovou hodnotu. Další výhodou těchto prášků je jejich přírodní zpracování. Díky tomu nepředstavují pro váš žaludek žádnou zátěž.

Vybírejte však pečlivě. Ne každá zdravá potravina rozdrcená na prášek je opravdu kvalitní, což potvrdil jeden výzkum, ve kterém uspělo jen pět z jedenácti testovaných produktů. Představíme vám proto jen ty, které vám jednoznačně prospějí:

Maca

prášky maca

Prášek z rostliny nazývané „peruánský ženšen“ je velmi bohatý na vápník. Proto ho zcela jistě ocení vaše kosti, ať už v prevenci nebo během léčby osteoporózy. A to není zdaleka všechno. Jedna studie prokázala, že ženám užívajícím antidepresiva, které pravidelně konzumovaly půl lžičky denně po dobu 12 týdnů, pomohl vrátit jejich utlumený sexuální apetit.

 

Ale pozor – nadměrné množství může zvyšovat krevní tlak nebo také rozhodit funkci a metabolismus jater.



 

Článek je zařazen v: dieta, hubnutí, zdravá strava, česká kuchyně, vařit zdravě, farmářské potraviny, bedýnky
Reklama