zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
zpět

Horoskop pro Vás každý týden

Stačí vybrat znamení a zadat Váš email. Jednou týdně vám zašleme horoskop pro vaše znamení.

reklama

návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat

reklama

Kam mizí tuky? Zjistěte, co se děje v těle, když začnete hubnout

Dají se tukové buňky úplně rozpustit?
Autor: Thinkstock Dají se tukové buňky úplně rozpustit?
anna kopečková , Vydáno: 02.11.2015
Možná, že si říkáte: „Ať si mizí, kam chce, jenom ať už je pryč!“ Tělesného tuku se ale bohužel nemůžeme zbavit jen mávnutím kouzelného proutku – aby pár centimetrů přes boky ubylo, musí proběhnout řada složitých biochemických procesů.

reklama

Ačkoliv by se mohlo zdát, že hlavní náplní práce tukových buněk je znepříjemňovat nám život, jejich skutečným úkolem je skladování zásobní energie a ochrana některých orgánů. Právě kvůli těmto důležitým funkcím není vůbec jednoduché se tuku zbavit. Náš organismus nemá jinou možnost, jak si energii dlouhodobě skladovat.

Mužské tělo by mělo schraňovat asi 10–20 % tukové tkáně, zatímco ženské 18–28 %. Rozdíl je daný různými rolemi – ženy potřebují víc tělesného tuku pro mateřství a s ním spojené úkoly.

Nehubnete? Kvůli těmto potravinám vaše tělo zbytečně zadržuje vodu

Sice se říká, že je jedno, kolik člověk váží, a že by se měl soustředit hlavně na složení jídla, ale to se může dobře radit jenom těm, kteří s hmotností potíže nemají a snadno se vejdou i do starých úzkých kalhot. Ostatní smrtelníci, zápolící o každý milimetr k dopnutí sukně, se čas od času váží a mnohdy s nelibostí zjistí, že dieta i cvičení, kterými se celé týdny trápili, jsou bez efektu.

Realita není ale vždy tak jednoduchá. Dobře víte, že kilogram čisté svalové hmoty má mnohem menší objem než kilogram tuku a že tuk a voda jsou dvě zcela odlišné látky.

Zkuste se zamyslet nad svým jídelníčkem a odhalte v něm potraviny, které vám při hubnutí škodí mnohem víc, než se může na první pohled zdát – neschovávají do podkoží tuk, ale z různých důvodů vedou k zadržování vody.

Ovoce

pž ovoce

Je plné vitamínů, minerálů, vlákniny, má nízkou kalorickou hodnotu, je neuvěřitelně chutné a šťavnaté, ale i přesto může držet vodu v podkoží jako rukojmí. Ovoce obsahuje drtivé procento sacharidů, a ty na sebe vážou vodu. Ovoce si klidně při hubnutí dejte, ale spíš v první polovině dne.

 

Jak tuk na našich tělech přibývá, je celkem jasné – přijímáme víc energie, než kolik jí vydáme, a když chceme hubnout, musí tomu být naopak.

Jeden kilogram tukové tkáně obsahuje přibližně 27 000 kJ (6500 kcal) – pozor, tuková tkáň není tvořena jen čistým tukem, ale také cévami, vodou a podobně. Takové množství energie by nám vystačilo asi na tři dny, nicméně organismus se při hladovění přepíná do úsporného režimu, takže v průměru za týden nelze redukovat víc než 1 kg tukové tkáně. Když za týden zhubnete víc, přišli jste o vodu.

Někdo přibírá víc na břiše, někdo na stehnech...

Hubněte a cvičte podle typu své postavy

 

Tukové buňky nezmizí

Tukovou buňku si lze představit jako skladníka, který buď tukové molekuly přijímá, nebo vydává. Při hubnutí se molekuly tzv. triacylglycerolů z tukových buněk postupně přesouvají do krve a v podobě lipoproteinů putují do jater, svalů a žláz, kde jsou využívány jako zdroje energie. Neexistuje žádný jiný způsob „pálení“ tukových rezerv.

Při hubnutí se tuková buňka smršťuje, ale nikdy nezmizí úplně. Jediným řešením, jak se jich zbavit nadobro je liposukce, ale ta není vůbec přirozená, a pokud pak přiberete, postava se zdeformuje, protože tuk se uloží do buněk, jež na těle zůstaly.

Při přeměně tuku na energii hraje důležitou roli stabilní hladina hormonu inzulinu, takže je důležité neprovokovat jeho nadměrné vyplavování do organismu sladkými jídly a konzumací transmastných kyselin.

Může to potkat i vás...

7 rad, jak se zbavit pneumatiky kolem pasu

 

Tuk se nikdy nemůže přeměnit na svaly

Tuková a svalová buňka je něco zcela odlišného, takže pokud chcete pevné a štíhlé tělo, vybudujte silovým cvičením kvalitní svalovou hmotu a spalte tu tukovou vhodným jídelníčkem a aerobní aktivitou.

Abyste pálili aerobním cvičením tuk, musíte vydržet běžet aspoň 30–45 minut (je to ale individuální), protože zpočátku čerpá tělo energii z glykogenových zásob.

Vypadá to, že počet tukových buněk je v dospělosti stále stejný – nemůžou přibývat, ale ani mizet. Jejich množství se stanovuje v průběhu dětství a dospívání, a proto je extrémně důležité dbát na výživu a pohyb dětí.

Jestliže se vám zdá, že jsou vaše tukové buňky příliš nafouknuté, není nic jednoduššího, než nazout tenisky a vyběhnout do nejbližšího parku a jejich obsah tak přeměnit na energii. K tomu upravte jídelníček, abyste se dostali do mírně negativní energetické bilance a tukové polštářky to vzdají zanedlouho samy.

 

Zdroj: Fithall.cz

Fithall banner 3 Foto:

 

 

reklama

reklama

Přečtěte si také

reklama