Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama
Reklama

Ketodieta není pro každého. Vše, co byste o ní měli vědět

Takzvaná ketodieta založená na hubnutí pomocí proteinové stravy si svou velkou oblibu získala díky poměrně nenáročné a rychlé cestě k velkému úbytku kilogramů. Nedávno se však vyrojily pochybnosti o tom, zda se za tímto hubnutím neskrývají zdravotní rizika. Co byste měli vědět, než se do ní pustíte?
Vydáno: 18.02.2016
Proteinová dieta je vhodná hlavně pro obézní
Autor: Thinkstock Proteinová dieta je vhodná hlavně pro obézní
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Díky této stravě s vysokým obsahem bílkovin tělo začne brzy „požírat“ vlastní tuky, nikoliv svaly. Celý proces zahrnuje tři kroky. V první fázi člověk přijímá pouze speciální proteinová jídla 5x denně. Postupně se přidávají běžná jídla bohatá na bílkoviny. Během tří dnů se tělo dostane do takzvané ketózy – přirozeného stavu metabolismu, kdy energii bere z vlastních uložených tuků a nikoliv svalů. Ketodieta se tak jeví jako ideální řešení pro ty, kteří touží po rychlém úbytku váhy.

10 největších dietních omylů

Než začnete hubnout, měli byste si nejprve ujasnit, jakým způsobem. Existuje totiž nepřeberné množství diet, z nichž je mnoho velmi jednostranných, a proto vám mohou uškodit tím, že nebudete přijímat nějaké důležité živiny. Zároveň byste si měli ověřit, co při redukci hmotnosti opravdu funguje. Abyste neztráceli čas experimentováním, poradíme vám, co s hubnutím naopak příliš nepomůže, ale o čem si stále většina lidí myslí, že ano.

Držení půstu

Držení půstu

Půst je často propagován jako způsob, jak rychle zhubnout, zpomalit stárnutí a pročistit tělo. Žádné vědecké výzkumy však neprokázaly, že by bylo hladovění vhodnou hubnoucí metodou. Navíc půst není hladovění. Na rozdíl od hladovění, kdy se činnost žaludku postupně zastaví, se při správném půstu jen mírně zpomalí. Zatímco důsledkem půstu je, že odlehčí tělo od škodlivin a nastartuje organismus, důsledkem hladovění může být nízká hladina cukru v krvi, zažívací nebo psychické problémy.

 

 

 

Když se z proteinů stanou nepřátelé

Ani hubnutí pomocí ketodiety však není pro každého. Nicméně euforie a vidina rychlých výsledků s minimálním úsilím láká i jedince, jejichž zdravotní stav je pro hubnutí pomocí stravy s vyšším podílem proteinů zcela nevhodný. Odborníci na ketodietu sice apelují na vstupní vyšetření u lékaře, přesto se do diety po hlavě pouštějí i lidé, kteří léta neabsolvovali ani rutinní preventivní prohlídku. Ohroženou skupinou jsou tak například diabetici, kojící matky či lidé s oslabenou funkcí jater.

K doporučením ketodiety patří také pravidelná konzultace s výživovými poradci a lékařské vyšetření. Lékaři a poradci totiž mohou dohlédnout na ideální porci bílkovin a energetickou náročnost jednotlivých jídel, které se u mužů a žen liší. Profesionálně připravená jídla a nápoje jsou navíc doplněny o potřebné vitamíny a minerály, které tělo v průběhu hubnutí využívá, takže člověk v tomto směru nestrádá.

ThinkstockPhotos-533424907 Foto: Při dietě se nepijí jen koktejly. Můžete si dát i polévku, omeletu nebo třeba lososa.  Foto: Thinkstock                                  

Vhodná jen pro obézní

Odborníci se shodují na tom, že ačkoliv je základní dietní plán sestaven i pro minimální nadváhu od pěti kilogramů, proteinová dieta je vhodná pro lidi s obezitou. Důvod je zřejmý. Podíl tukové tkáně obézních lidí je totiž mnohem vyšší a výsledky jsou u nich proto nejen znatelnější, ale také rychlejší. „Pokud opravdu potřebujete shodit jen 2–3 kilogramy z kosmetických důvodů, nemusí ketodieta 100% fungovat,“ říká výživová specialistka Martina Dvořáková.

n+ípoj MOJITO_31 Foto: V rámci diety si můžete dát i speciálně připravené mojito.                                    Foto: ketodiet.cz

Velkou výhodou proteinové diety je bezesporu to, že díky pravidelným dávkám vysokého množství bílkovin nikdy nehladovíte. Pokud navíc trpíte nepravidelnými stravovacími návyky, pak vás pět jídel denně naučí větší disciplíně. Vzhledem k tomu, že většinu klientů této diety tvoří právě lidé se špatnými stravovacími návyky, je proteinová dieta se svými pěti porcemi denně více než dobrým učitelem k mnohem větší disciplíně nepravidelných jedlíků.

Konečně se můžete bez výčitek nacpat pizzou!

Dietní hit: Pizza placka z květáku. Bez mouky, bez lepku a s minimem kalorií!

 

Je to jen začátek

Ketodietu je však třeba vnímat jen jako odrazový můstek, který nám pomůže se snadno a příjemně dostat na váhu, kde se cítíme dobře. Spousta lidí namítne, že to lze i jídelníčkem z normálních potravin. To je pravda, ale bohužel žijeme v době, kdy nám naše každodenní povinnosti neumožňují připravovat si na každý den vyvážené jídlo. Ne každý má v zaměstnání čas se pravidelně najíst nebo ne každý si ví rady, jak si vyvážené a zdravé jídlo připravit. Každý z nás má možnost volby. Ketodieta je jedna z možností, jak se zbavit nadbytečných kilogramů, které představují pro naše zdraví velké riziko. Je třeba si ale uvědomit, že to není žádná zázračná dieta. Taková ani neexistuje. Abychom si novou váhu udrželi, je především třeba změnit myšlení. Je důležité začít ke stravování přistupovat jinak než doposud, osvojit si nové stravovací návyky. To neznamená, že se některých jídel musíme vzdát navždy, jen se musíme naučit, kdy a v jakém množství je konzumovat. Nebo co čím nahradit, abychom si pochutnali a jídlo přitom bylo zdravé.

Na co byste měli pamatovat, než se do ketodiety pustíte?
• Preventivní vyšetření u lékaře a konzultace u výživového poradce, vyloučena musí být cukrovka, jaterní onemocnění nebo hormonální nerovnováha
• Vyloučení jakýchkoli alkoholických nápojů během celého procesu
• Zvýšení příjmu tekutin na 2–3 l denně
• Pravidelné konzultace s odborníkem během hubnutí

 

Maso a rakovina?

Paleodieta aneb Jezte jako v pravěku

Masná dieta je docela fajn...

Účinná dieta? Plná masa!

Článek je zařazen v: hubnutí, ketodieta, proteinová dieta, nízkosacharidová dieta, omezení sacharidů, low-carb
Reklama