18. ledna 2016 12:00
Iva KropáčkováCO VÁS ZAJÍMÁ... Lze vrátit nepoužité zboží koupené v kamenném obchodě?
Boty, které úplně dobře nesedí, nelze jednoduše vrátit, když je nekoupíte online Zdroj: thinkstock.com
Při online nakupování je to jasné, tam můžete zboží vrátit bez udání důvodu do 14 dnů. Jaká ale máte, či spíš nemáte, práva v běžné prodejně?
Stane se to nejen při nakupování přes internet. Koupíte si boty nebo bundu dítěti, ale doma zjistíte, že při chůzi v lodičkách vás začal tlačit malíček nebo je bunda ratolesti malá. Do podobné situace se dostala i paní Marcela, která se na nás obrátila s dotazem, jestli byla prodavačka v obchodě vůbec v právu, když jí odmítla zboží zakoupené předchozí den přijmout zpět. Je to situace, kterou čas od času může řešit každý z nás. Existuje tedy šance domáhat se vrácení peněz nebo alespoň výměny za jiné zboží v kamenné prodejně?
Dotaz: Včera jsem si koupila boty v obchodě, ale doma jsem zjistila, že mě trochu tlačí palec. V obchodě to bylo v pohodě. Dnes jsem je šla vrátit, ale v obchodě to odmítli. Doslechla jsem se, že nepřijímají zpět ani oblečení, kdyby ho z nějakého důvodu chtěl zákazník vrátit. Mají na to právo? Opravdu jako zákazník nemůžu vrátit zboží ani druhý den, když zjistím určité nepohodlí? Kamarádka si jinde koupila halenku, ale ještě po týdnu ji došla vrátit, a bez problémů to šlo. Tak nevím... Děkuji
Odpověď: Ve Vámi popisovaném případě skutečně není povinností prodávajícího vzít již zakoupené zboží zpět a vrátit Vám peníze. Nejedná se totiž o kupní smlouvu uzavřenou distančním způsobem, ani smlouvu uzavřenou v rámci předváděcí akce, kde má kupující k dispozici 14 - denní lhůtu na vrácení zboží. Jelikož Vámi zakoupené zboží zřejmě nevykazuje ani žádnou vadu (jedná se pouze o špatnou velikost), nemůžete uplatňovat ani práva z vadného plnění. To, zda Vám prodávající vyhoví a umožní vrácení zboží je v tomhle případě jen na něm a tento nárok po něm nelze nijak vymáhat.
Doplnění redakce: Je fakt, že řada prodávajících výměnu zboží či vrácení peněz umožňuje. Ale jak bylo uvedeno, jedná se pouze o vstřícný krok ze strany obchodníka a pravidla pro výměnu či vrácení si určuje individuálně. Může třeba požadovat, aby při vrácení zboží byla předložena účtenka nebo aby na zboží byly originální visačky nebo aby zboží bylo vráceno v nepoužitém originálním obalu. Pokud tedy zákazníkům oficiálně vychází prodejce vstříc, informace o podmínkách výměny nebo vrácení by měla být uvedena na účtence či v prodejně. Takový závazek pak musí obchodník dodržet. V těchto případech máte právo se výměny domáhat.
ONLINE PORADNA: Máte problém, se kterým si nevíte rady? Zeptejte se advokáta online (bez nutnosti zveřejnění). Vstupte do naší Právní poradny. Najdete tu i řadu zodpovězených otázek...
Na otázky v naší poradně odpovídá advokát Mgr. et Mgr. Viktor Fojt, zakládající partner advokátní kanceláře Fojt | Kocour. Působí také jako hlavní advokát pro internetovou aplikaci, která nabízí právní dokumenty snadno a jednoduše: www.generatorsmluv.cz.
SMLOUVA RYCHLE, JEDNODUŠE, SE ZÁRUKOU... Hrozí vám exekuce? Potřebujete prodat nebo koupit dům či auto? Chcete pronajmout byt? Budete se rozvádět? Nebo podepisovat pracovní smlouvu? Většina životních situací se musí vyřešit podpisem na smlouvě... Běžné právní dokumenty už ale nemusíte řešit s advokáty, aby byly naprosto v pořádku. Na Prima Rádci máte možnost získat právní dokumenty pro nejrůznější situace, navíc jen během několika minut. Smlouvy stojí od 50 do 300 korun. Prvních 100 zájemců od nás navíc získá kredit 200 korun na vygenerování jakýchkoliv právních dokumentů. Kredit získáte po registraci zde.
>>> NÁŠ TIP: Vydělávejte nakupováním. S kreditkou to jde. Získáte slevy, bonusy i vrácení 2 % z každého nákupu zpět. Srovnání kreditních karet online na Prima Rádci
Prima Rádce je také na Facebooku. Najdete nás zde.