2. listopadu 2016 00:02
Iva KropáčkováPostup, jak změnit dodavatele energií. Můžete ušetřit tisíce korun
Změna dodavatele. K tomuto kroku se každý měsíc rozhodnou desítky tisíc rodin či firem. Mnozí zákazníci pak uvádějí, že ročně ušetří až tisíce korun. Podle toho, jak velkou nemovitost mají, jak velkou rodinu a kde bydlí. Zvlášťě v případě plynu se při změně dodavatele jedná o velké úspory.
Zdá se vám zbytečné přecházet k jinému dodavateli energií? Pokud jste spokojení s výší záloh i celkovým vyúčtováním, pak samozřejmě nemusíte nic měnit. Ale pokud jen trochu váháte a říkáte si, že by to mohlo být přece jen trochu lepší a chcete zkusit změnu, tady se dozvíte, co můžete od celého procesu čekat. Celý proces popíšeme na příkladu změny dodavatele elektřiny. V případě plynu je to obdobné.
1. krok: Zjistěte, jestli má smysl dodavatele změnit
Na trhu s elektrickou energií se v současné době pohybují desítky významných i menších či začínajících dodavatelů. Jak se v jejich nabídkách vyznat a nenaletět? Nemusíte zdlouhavě procházet jednotlivé ceníky ani si doma složitě počítat konečnou cenu za elektrickou energii. Vše si jednoduše a rychle můžete spočítat v KALKULAČCE CEN ENERGIÍ. Stačí pouze pár minut a dozvíte se, kolik za energie platíte svému stávajícímu dodavateli a kolik ušetříte přechodem ke konkurenci.
2. krok: Zkontrolujte výpovědní lhůtu
Změnu dodavatele elektřiny lze provést každých 6 měsíců, ale přednost mají ustanovení vaší stávající smlouvy o sdružených službách dodávky elektrické energie. U smluv na dobu neurčitou je většinou výpovědní lhůta 3 měsíce. Někteří dodavatelé si ji však ve svých obchodních podmínkách stanovují individuálně, zpravidla mnohem delší. Z tohoto důvodu je dobré dohledat smlouvu a přečíst si smluvní podmínky. Dále je potřeba být obezřetný ohledně podmínek stanovených ve smlouvě na dobu určitou (většinou na 24 měsíců). V takovém případě se obvykle musí dát výpověď 3–6 měsíců před jejím vypršením (opět v závislosti na obchodních podmínkách jednotlivých firem), v opačném případě se vaše smlouva automaticky prodlouží na stejné období (u starších typů smluv se převede na smlouvu s neurčitou dobou trvání).
3. krok: Ukončete smlouvu u stávajícího dodavatele
Můžete ušetřit a chcete změnu? Dnes standardně bývá součástí nové smlouvy i plná moc, na jejímž základě za vás smlouvu u vašeho stávajícího dodavatele vypoví dodavatel nový. Takže vy jste v podstatě bez práce. Chcete-li si výpověď podat sami, zpravidla stačí vyplnit formulář o ukončení odběru (zdarma ke stažení na webu jednotlivých dodavatelů). Správně vyplněnou výpověď stačí doporučeně zaslat na sídlo společnosti nebo osobně předat na podatelnu jakékoliv z poboček.
BONUS: Pomůžeme vám...
Pokud máte vybraného nového obchodníka s elektřinou, celý proces pro vás můžeme zdarma zprostředkovat. Stačí jen vyplnit on-line formulář. Následně zašleme na vaši e-mailovou adresu veškeré potřebné dokumenty včetně nápovědy, „jak na to“. Pokud podepíšete standardní takzvanou smlouvu o sdružených službách dodávky elektrické energie, tím to pro vás končí. Jedinou smlouvou totiž budete mít zajištěno připojení odběrného místa, distribuci i dodávku elektřiny. Na základě plné moci za vás vše vyřídí nový dodavatel elektřiny.
4. krok: Zahájení odběru od nového dodavatele
Samotná změna dodavatele je podle zákona zdarma. Po uplynutí výpovědní lhůty a řádném ukončení dodávek elektrické energie (tedy před zahájením odběru elektřiny u nového dodavatele) dostanete od původního dodavatele ukončovací fakturu neboli vyúčtování za odebranou elektrickou energii. O zahájení dodávek vás zpravidla bude již informovat nový dodavatel. Po obdržení prvního ročního vyúčtování za elektrickou energii od nového dodavatele si pro jistotu zkontrolujte, zda všechny údaje odpovídají sjednaným podmínkám.
ONLINE FORMULÁŘE:>>> CHCI UŠETŘIT ZA ELEKTŘINU>>> CHCI UŠETŘIT ZA PLYN
Zdražení? Jděte hned!
Energetický zákon přináší odběratelům elektřiny v rámci ochrany jejich práv také možnost jednostranně odstoupit od smlouvy o sdružených službách dodávky elektrické energie se stávajícím dodavatelem. A to tehdy, pokud:
- stávající dodavatel zvýší ceny elektřiny nebo
- dojde ke změně Všeobecných obchodních podmínek.
V tomto případě je doba trvání výpovědi 1 měsíc. Tyto změny je povinen každý obchodník s energiemi ohlásit nejpozději 30 dnů přede dnem jejich účinnosti, zákazník má tak právo odstoupit od smlouvy nejpozději 10 dnů před zvýšením cen nebo před změnou Všeobecných obchodních podmínek. Pokud dodavatel neupozorní zákazníka písemně o chystající se změně, je zákazník oprávněn odstoupit od smlouvy do 3 měsíců od data účinnosti zvýšení cen či změny obchodních podmínek.
Spoustu tipů, jak ušetřit, najdete i na našem Facebooku. Přidejte si nás zde.