Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Řeč těla: Co nám odkrývají potíže s nespavostí?

Jak ovlivňuje stav duše naše tělo? Objevte tajemství psychosomatiky.
Vydáno: 24.03.2017
Neřešte večer, co všechno vás druhý den čeká
Autor: iStock Neřešte večer, co všechno vás druhý den čeká
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

V psychosomatice chápeme tělo a duši jako jeden celek, který je neoddělitelný. V případě potíží se pacient obrátí na lékaře, který pomocí testů zjišťuje, z čeho potíže pramení. V některých případech jsou potíže pacienta neidentifikovatelné a lékaři se nepodaří stanovit diagnózu. Pacient pak navštěvuje různé specialisty, kteří většinou dojdou k závěru, že je po medicínské stránce v pořádku, a to přesto, že jeho potíže stále přetrvávají. Odborníci zastávají názor, že 70 % potíží je psychického původu. Žijeme-li život plný spěchu a stresu, duše volá prostřednictvím fyzických potíží o pomoc. Potíže spojené s naší psychikou jsou psychosomatické potíže a v jejich pozadí vždy stojí stres, strach, emoce, vztek, bolest, úmrtí někoho blízkého, problémy ve vztahu, úzkost, obavy z budoucnosti nebo nezpracované problémy.

Nespavost je spojená s poruchami spánku, které ovlivňují kvalitu našeho života, naše denní rituály a aktivity. Začne nám chybět energie na sport a jiné záliby. Spánek nepřijde, pokud celý den prožíváme stres. Po dni nabitém emocemi a novými vjemy. Budit se v noci je normální od usínání před intervaly hlubokého spánku, který trvá šedesát až devadesát minut. Během noci procházíme čtyřmi až pěti spánkovými cykly.

Máme spánek hluboký – tělesný, kdy klesá naše teplota těla, a spánek paradoxní, kdy je tělo připraveno k probuzení, ale mozek stále odpočívá. Tehdy se nám zdají sny a mozek tak ukládá zážitky a otvírá se podvědomí. Mozek je tak v nejvyšší fázi útlumu.

Jaké jsou duševní příčiny potíží s nespavostí?

Nespavost je spojená se strachem, nedůvěrou v běh života a s provinilostí. Bojíme se vzdát se kontroly, kterou nad sebou máme, a odevzdat ji našemu podvědomí. Večer se nám honí hlavou mnoho úkolů, které každý den prožíváme. Část tohoto dne si přenášíme do svého nočního spánkového života.

Hledání spánku je podstatou hledání smyslu života. Spánek přináší odpočinek jak tělu, tak duši. Je to regenerační prostředek pro zachování životní energie. Spánkem si prodlužujeme život a čistíme nahromaděné věci v podvědomí. Mohou se tak pozvolna uvolňovat a dělat místo pro krásné zážitky.

Položte si následující otázky:

Cítím ve svém životě svobodu? Bojím se dělat ve svém životě změny? Netrpím nejistotou? Mám v životě samé obavy a strachy? Usínám s hlavou plnou problémů? Trápí mne stresy?

Jak k nám problémy s nespavostí promlouvají?

Problémy se spánkem, nespavostí, nočním buzením.

Jak si vyléčit problémy s nespavostí?

Pokud končí den, tak si ho promítneme v mysli. Je důležité, abychom si promítali v hlavě krásné zážitky, které jsme ten den prožili. Všechny tyto zážitky si můžeme i zapsat do diáře a znovu je emocionálně prožít. Uloží se tak a můžeme si je kdykoliv vyvolat.

Pro klidný spánek je nutné zachovat rovnováhu. Zbavit se možných obav a strachů, které zatěžují naši mysl a nedají nám spát. Nesnažte se předběhnout čas a řešit věci, které třeba nastanou zítra v práci nebo ve vašem vztahu. Zítřek vám přinese nový pohled a dnešek potřebuje odpočinek.

Pokud máte potíže s nespavostí, na fyzické úrovni je důležité nedívat se na stresující filmy před spánkem, nestresovat se a nehádat se, nepít alkohol, který nás může v noci vzbudit, nemít velkou fyzickou zátěž, která tělo spíše povzbudí. Vhodná je třeba meditace před spaním nebo dobrá a zábavná kniha či bylinkový čaj. Před spaním také nepijte kávu a černý čaj.

 

Afirmace pro léčbu: „Opouštím s láskou dnešní den a upadám do klidného spánku.“

Šárka Vávrová

Šárka Vávrová deník koučky nový Foto:

Šárka Vávrová, foto Robert Tichý pro časopis Moje psychologie

 

Než sáhnete po prášcích na spaní, zkuste něco jiného. Třeba sex:)

Nespavost: Jak se jí zbavit?

Nemůžete usnout? Zkuste místo prášků sílu přírody.

Kozlík lékařský: Pomůže s nespavostí, stresem i depresemi

6 nejhorších jídel, než jdete do postele

Kvalitní spánek je extrémně důležitý pro funkci mozku i celého těla. Umožňuje regeneraci po náročném dni (nebo noci – v případě práce na směny) a dodává nám energii na dny následující. Když má člověk potíže se spaním, je unavený, rozmrzelý, hůř se soustředí a nic ho nebaví.

Poruchy spánku mohou mít různé příčiny – od psychologických (potíže v práci, neuspořádané vztahy, problémy různého charakteru) až po fyzické (nemoci, bolesti zad a kloubů, spánková apnoe). Důležitou roli v kvalitě nočního odpočinku hraje také pohyb a výživa.

Mýtus: Po sedmnácté hodině už ani sousto. Měli byste jíst tak, abyste neměli hlad či dokonce nehladověli. Poslední lehčí jídlo si dejte 2–3 hodinky před spaním. Foto:

Co se jídla týče, před ulehnutím do postele bychom se neměli nacpat k prasknutí, ale ani bychom neměli chodit spát s úplně prázdným žaludkem. Lidé, kteří drží dietu, nemohou často usnout, protože mají hlad a organismus je nastavený tak, že když má hlad, nechce spát, ale jít shánět potravu (vyplavuje se adrenalin a tělo se chystá k lovu či sběru). To je důvod, proč je při hladovění jedinec unavený, ale ne a ne zabrat.

Večer a v noci se mnohem snáz ukládá přebytečná energie do podkožních tukových zásob, protože energii už nevyužijeme.

Existují potraviny, kterým bychom se měli ve večerních hodinách a před spaním úplně vyhýbat:

Čokoláda

Čokoláda pro alergiky 3

Ta vysokoprocentní je sice relativně zdravá, ale i tak obsahuje obrovské množství tuku. Mléčné čokolády jsou navíc dost sladké. Kakao, z něhož se čokolády vyrábějí, obsahuje kofein – a ten je, jak známo, nepřítelem spánku. Některé studie ale tvrdí, že v kombinaci s theobrominem (další látka schovaná v kakau) není kofein aktivní, a proto prý zase tak povzbuzující účinky čokoláda nemá. Co ale před spaním určitě v čokoládách škodí, je tuk a cukr.

5 nápojů na dobrou noc, které vám pomůžou zhubnout

Jestli se také v noci převalujete v posteli, pořád se budíte a ráno jste jako praštění pytlem, zkuste využít fígl a dát si na dobrou noc některý z nápojů, který podpoří váš metabolismus, vylepší hladinu cukru v krvi, pomůže budovat svalovou hmotu a spalovat tuk.

Jaké jsou ony zázračné elixíry? Nejspíše budete překvapeni.

 

Hroznový džus

Nápoje na dobrou noc hroznový džus

Pít ovocné šťávy před spaním moc často nedoporučujeme, ale menší sklenka stoprocentní hroznové šťávy pomáhá navodit spánek a zároveň spalovat tuk. Závěry jedné studie tvrdí, že sekrece inzulínu během noci, získaná konzumací jednoduchých sacharidů (v tomto případě hroznovou šťávou), reguluje cirkadiánní rytmy v těle, tedy jeden z našich biorytmů, který trvá zhruba 24 hodin. Zjednodušeně řečeno, díky tomuto rytmu se nám chce večer spát, přes den a v určité hodiny jsme zase na vrcholu s aktivitou.

Jiný výzkum zase zjistil, že resveratrol, antioxidant obsažený v hroznech, přemění nezdravý bílý tuk, kde se hromadí kalorie, na hnědý tuk, který kalorie spaluje. Určitě jste slyšeli taky o tom, že resveratrol je obsažen i ve víně. Jenže alkohol bohužel není před spaním úplně vhodný. Jedna ze studií totiž prokázala, že ti, co si dávali alkohol před usnutím, měli velmi nekvalitní spánek, jenž byl velmi podobný tomu, jako by dostávali po celou noc malé elektrošoky. Nic příjemného, že?

Článek je zařazen v: únava, nespavost, stres, strach, psychosomatika, řeč těla
Reklama