Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

10 podzimních superpotravin, které vás dokonale zahřejí

Ačkoli je v dnešní době velmi jednoduché naložit si na talíř i v zimě typicky letní potraviny, vhodnější je uzpůsobit jídelníček nadcházejícímu podzimu. Naštěstí existují potraviny, které vás ve stále chladnějším počasí zahřejí, ale zároveň nezaútočí na vaši linii. Víte, které to jsou?
Vydáno: 03.10.2017
Co třeba polévka z pečené dýně?
Co třeba polévka z pečené dýně? Autor: iStock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

„V chladných měsících je lepší vyhnout se studeným zeleninovým salátům, zeleninu raději tepelně upravit a dopřávat si co nejvíce lokálních a sezonních potravin. A to i přestože díky konzervačním metodám si v dnešní době můžeme dopřát prakticky cokoli,“ radí Ing. Monika Bartolomějová, hlavní nutriční specialistka Světa zdraví, a dodává, že na podzim nastává čas na dušení, pečení nebo přípravu teplých polévek. „Zůstat u ryze letního jídelníčku by mohlo mít za následek, že si tělo začne teplo a energii hledat jinde. Třeba v nezdravých a sladkých jídlech.“ Odpoutání se od tradic a přírodních zákonů s sebou nese také velké množství problémů a civilizačních chorob. „Do jídelníčku raději zařaďte potraviny teplejší a výživnější, například houby, oříšky, semínka nebo vejce, dále koření, jako je skořice, hřebíček, zázvor, chilli a podobně. Chcete-li sportovat, je nutné mít dostatek energie pro hubnutí a tvoření svalů,“ doplňuje hlavní trenérka fitness center pro ženy Contours Mgr. Kateřina Hollerová.

A které potraviny jsou na podzim pro vaše tělo nejlepší?

1. Ovesné vločky

Obsahují spoustu vlákniny, rostlinných bílkovin a dalších významných živin. „Mezi ně patří např. beta-glukany, což jsou sacharidy, které dokážou snížit hladinu špatného cholesterolu až o 10 %,“ vysvětluje Ing. Monika Bartolomějová, hlavní nutriční specialistka Světa zdraví. Ideální jsou proto například obilné kaše z ovesných vloček. „Když už zmiňujeme obilné kaše, možné je připravovat také kaše z jáhel, špaldy, rýže, pohanky nebo quinoy. Hodí se zvláště na snídani, protože zasytí, zahřejí a obsahují spoustu živin,“ dodává Bartolomějová.

2. Růžičková kapusta

Její hlavní výhodou je posílení imunitního systému, což je v chladných dnech k nezaplacení. Kromě toho patří mezi účinné antioxidanty. Obsahuje totiž vysoké množství vitaminu C. „Kromě vitaminů a minerálních látek je i výtečným zdrojem vlákniny. Jejím problémem je však nadýmavost,“ varuje odbornice a dodává, že proto není doporučována lidem po operacích, kojícím ženám nebo lidem se zažívacími potížemi. Nadýmavost lze ale snížit dušením kapusty a kombinací s vhodným kořením, například s kmínem, koriandrem nebo zázvorem.

3. Chilli papričky

Obsahují látku kapsaicin, který zrychluje metabolismus. Tím pádem vám bude tepleji a také pomůžete svému tělu lépe spalovat tuky.

4. Dýně

Jakákoli dýně je doslova zásobníkem betakarotenu a zároveň i skvělým zdrojem důležitých vitaminů skupiny B, které jsou nezbytné pro správné fungování metabolismu, přesto se stále spousta lidí této typicky podzimní zelenině stále vyhýbá. „Lze ji připravovat naslano i nasladko, vařit, péct nebo restovat, je dobře stravitelná v polévkách, jako pyré, ale přidávat ji můžete třeba i do rizota nebo kuskusu,“ říká Bartolomějová. Nehledě na to, že obsahuje důležitou vlákninu, která pomáhá správnému zažívání.

5. Červená řepa

Velmi typická podzimní potravina, která při správném skladování vydrží hned několik týdnů. „Z červené řepy můžete připravit klasický boršč, který je bohatý na vitaminy a minerální látky, můžete ji vařit, péct, odšťavnit, připravit z ní placky. Ideální je kombinace naložené červené řepy, medu a kozího sýru nebo ji můžete společně s další kořenovou zeleninou použít jako přílohu k pečenému masu,“ radí Monika Bartolomějová. Je bohatým zdrojem draslíku a vitaminu C. Bulva červené řepy zároveň obsahuje velké množství vlákniny, ale pozor, také nezanedbatelné množství sacharidů. „Zvláště diabetici by si tak na konzumaci většího množství řepy měli dát pozor,“ varuje nutriční specialistka.

6. Batáty

Sladké brambory jsou bohaté na betakaroten. Středně velká brambora obsahuje skoro 50 % z jeho doporučené denní dávky. Navíc je také bohatá na vlákninu a vitamin C.

7. Jablka

Tohle ovoce je na podzim ideální. Jablka mají nízký obsah energie a vysoký obsah vlákniny, zvlášť když je budete konzumovat i se slupkou. Obsahují pektin, rozpustnou vlákninu, která se podílí na snižování cholesterolu. V opravdu chladných dnech se nemusíte vyhýbat ani pečeným jablkům, třeba ještě doplněným mletou skořicí. Zahřejete se a zároveň budete mít pocit, že si dopřáváte něco příjemně sladkého.

8. Švestky

Jsou zásobárnou vitaminů skupiny B, vitaminu E, draslíku, fosforu, vápníku, železa, mědi, zinku a vlákniny. „Ne nadarmo jsou švestky považovány za účinného pomocníka při problémech se zácpou. Užitečné jsou na podporu činnosti střev, hubnutí a při boji proti stresu,“ vyjmenovává další vlastnosti nutriční specialistka.

9. Fazole a další luštěniny

Jde o dobrý zdroj draslíku, zinku a dalších nejen na podzim důležitých minerálních látek. Obsahují také hodně vitaminu B a bílkovin důležitých k tvorbě ´lidských bílkovin´. „Jedna porce fazolí každý den dokáže snížit hladinu cholesterolu, stabilizovat hladinu krevního cukru a také snížit krevní tlak,“ říká odbornice s tím, že fazole také pozitivně aktivují zažívací trakt.

10. Kapusta

Jde o potravinu s vysokým obsahem různých živin. Kapusta je silný antioxidant, obsahuje draslík a vitamin C. Právě kombinace všech důležitých vitaminů a minerálních látek oddaluje při pravidelném pojídání kapusty proces stárnutí, bojuje proti rakovinovému bujení, snižuje cholesterol a podporuje imunitní systém.

-ak-

Mohlo by vás taky zahřát:

Dejte si zahřívací potraviny

Snídaně pro zahřátí aneb Jak si zpříjemnit chladná podzimní rána

Tady už chybí jen horký čaj nebo svařák

Aromaterapií proti zimě: Zkuste vůně, které vás zahřejí

Článek je zařazen v: sacharidy, podzim, dýně, vitamín, superpotraviny, jablka, ovesné vločky, červená řepa, zahřívací potraviny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama