10 rad pro rodiče, když je škola kvůli koronaviru zavřená
Jak nastavit doma fungující systém, když je škola zavřená? Přečtěte si deset rad sestavených webem Kidtown.cz ve spolupráci s pedagogy ze Základních škol Prahy 6.
-
Dodržujte režim
Základem je pokračovat v pravidelném režimu, na který jsou děti zvyklé. Trvejte na tom, aby i teď, kdy jsou doma, vstávaly a chodily do postele v pravidelný čas.
-
Simulujte časový rámec výuky, včetně dodržování přestávek
Toto není víkend ani den, kdy by mělo mít dítě úplně volno. Pokud dítě pracuje u stolu, posaďte jej k němu vždy ve stejný čas. Škola má také přece určitý pevný řád.
-
Program dne upravte z pohledu režimu běžného výukového dne
Stanovte přesný harmonogram, kdy má dítě dělat úkoly, kdy se protáhnout a nezapomínejte na kroužky, resp. aktivity, které děti na kroužcích běžně dělají – malujte si s nimi, vezměte je ven, nechte je sportovat. Vše do tohoto harmonogramu zakomponujte.
-
Zdokonalujte čtení a psaní
Jsou to přece základní znalosti, bez kterých se v životě neobejdete. Navíc k tomu nepotřebujete žádné další pomůcky.
-
Motivujte dítě, aby udržovalo sociální kontakt se spolužáky
Podpořte jej, aby diskutovalo dané předměty se spolužáky – nechte ho poptat se, jak to dělá spolužák. Upevní to jejich zájem o výuku a sociální interakci.
-
Držte se návodu, který vám dává učitel
Sledujte stránky své školy a komunikujte s třídním učitelem.
-
Dělejte si poznámky
Používejte způsob, který vám vyhovuje. Mohou to být „lepíky“ nebo různé záložky, na které si zaznamenávejte, s čím má dítě problém.
-
Pokud něčemu dítě nerozumí, konzultujte to s učitelem
Látku s dětmi opakujte, procvičujte, ale nesnažte se jim látku vysvětlit sami. Ptejte se dítěte, jak látce rozumí, jak by to řešilo, nechte si vysvětlovat od něj. Podporujte ho v jeho práci, nedělejte ji za něj.
-
Pokud si nebudete vědět rady s něčím i tak, cvičení raději vynechte
Ať si klidně dítě poznamená, že mělo s cvičením problém. Určitě to s ním po návratu do školy pedagog rád probere. Pokud je to možné, ptejte se hned učitele nebo spolužáků.
-
Učte děti pracovat s plánováním činností a zpětnou vazbou
Nechte ho naplánovat si, co udělá, v jakém čase, a zpětně si vyhodnotit, zda se mu vše podařilo. Ať shrne důvody, proč ano a proč ne, a vymyslí, jak s tím bude dále pracovat. (Tento bod se může zdát pro menší děti složitější, žáci od 3.–4. tříd by to ale měli zvládat).
-ak-