Proč je tak málo žen ve vedení českých médií? O tom bude letošní Kongres žen
V českých médiích chybí ženy ve vedoucích pozicích. Proč jsou šéfredaktory klíčových médií převážně muži? A změnila by se témata, o kterých se točí nebo píše, kdyby bylo ve vedení více žen? I to bude tématem letošního již druhého ročníku Kongresu žen na téma „Ženy a média“.
Šéfredaktorské pozice v klíčových médiích zastávají výhradně muži. Výběr témat a způsob jejich podání je tak ovlivněn pouze jedním úhlem pohledu. Téměř milion příspěvků o ženách a jejich rolích, které se v českých médiích objevily za pět měsíců letošního roku, bylo prezentováno převážně s odkazem na mateřství nebo věk. V souvislosti s výrazem „žena“ se v médiích a veřejném mínění nejčastěji objevují slova „stará, mladá, matka, práce“.
Letošní Kongres žen, který se koná v sobotu 20. června v Národním domě na pražských Vinohradech, se zaměří třeba na to, proč je v Česku podíl žen ve vedení médií jen 24,6 procent. Bude hledat odpovědi na otázky, zda má počet žen v médiích vliv na jejich obsah, proč je sexistická reklama tak rozšířená a jestli lze současnou situaci změnit a jak.
Tvářemi letošního ročníku je řada žen – osobností mediálního světa. Zeptali jsme se čtyř z nich na to, proč jít na Kongres žen a jak ony samy vidí postavení žen v českých médiích.
SIMONA BABČÁKOVÁ, herečka
Proč jít na Kongres žen?
Protože se tam ženy nejen mohou dozvědět spoustu konstruktivních informací, ale také mohou získat kontakty a mohou potkat někoho, kdo je podpoří v jejich záměrech a snech. Anebo se prostě mohou inspirovat a užít si zajímavý den.
Kde vnímáte největší nerovnosti mezi muži a ženami u nás?
Rozhodně v politice a na vrcholových manažerských pozicích ve státní správě.
Jak jsou podle vás v médiích zobrazovány ženy herečky?
Obecně jsou herečky v médiích zmiňované spíše s tím, jak vypadají, než s tím, co si myslí, a i já často narážím na ironizování toho, že mám na věci názor. Byť je to v žertu, tak je to často a u mužů se takto rozhodně nežertuje. Ten když má ty samé názory, tak je to inteligentní borec. Žena je v tu chvíli shazována, že si hraje na chytrou. To mě dost nebaví. Je velice frustrující, že toto udržování nás v tom, že jsme slepice, stále nemizí.
DANIELA DRTINOVÁ, moderátorka DVTV
Proč je podle vašeho názoru v českých médiích tak málo žen ve vedoucích pozicích?
Protože mnozí muži, kteří ve vedoucích pozicích jsou, spolu drží basu a ženy mezi sebe pustit nechtějí. Žena má být maximálně asistentka.
Myslíte si, že pokud bude ve vedení českých médií více žen, objeví se v obsahu témata, o kterých se nepíše a netočí. Nebo se o nich bude psát a točit jinak?
Ano, vím to z vlastní zkušenosti. Od chvíle, co jako moderátorka mohu ovlivňovat obsah i výběrem témat, točí se najednou i o věcech, o kterých se běžně netočí. Jako je třeba psychospirituální krize.
Jak jste spokojená se zobrazováním žen v českých médiích?
V médiích to odráží jen stav, jaký je ve skutečnosti. Ženy zdravotnice, učitelky... nebo věšáky na šaty. Horší je to v reklamě. S čím vším lze v obchodu spojit ženské tělo, jako třeba s kytem na dlaždice, to je opravu nevídané.
Proč jít na Kongres žen?
Hlavně muži aby přišli. Zjistí tam, že se nemusí žen bát a že je klidně můžou pustit mezi sebe:)
BÁRA ŠŤASTNÁ, editorka časopisu
Proč je podle vašeho názoru v českých médiích tak málo žen ve vedoucích pozicích?
Skoro celý svůj profesní život pracuji v lifestylových časopisech, a to je svět, kde ženy ve vedoucích pozicích spíše převažují. Takže v našem oboru jich málo určitě není. Situaci v ostatních médiích tak dobře neznám a domnívám se, že to asi bude podobné jako v jiných profesích: pro ženy je náročnější než pro muže budovat kariéru a zároveň mít rodinu. Určitě je tomu tak v tištěných denících a internetovém zpravodajství, kde se každý den hraje o čas a pravděpodobně je obtížné “vyhádat” si flexibilní pracovní dobu. Zároveň se domnívám, že na pozicích nižšího a středního managementu to ženy mají nejtěžší, zatímco ti nejvyšší šéfové a šéfky už se svým časem mohou nakládat přece jen svobodněji. Jenže ženy s malými dětmi se na tuto úroveň nepropracují nebo o to ani neusilují.
Myslíte si, že pokud bude ve vedení českých médií více žen, objeví se v obsahu témata, o kterých se nepíše a netočí? Nebo se o nich bude psát a točit jinak?
Upřímně, v současné záplavě informací z nejrůznějších kanálů mě nenapadají žádná témata, o kterých se nepíše a netočí. Nevyhledávám si informace jenom v oficiálních tištěných médiích, ale i na blozích a sociálních sítích, kde je ženský pohled zastoupen víc než dost. A myslím si, že takhle konkurence zdola je pro tradiční média velmi zdravá.
Jak jste spokojená se zobrazováním žen v českých médiích?
Jsem trochu alergická na slovo “skloubit”. V rozhovoru s každou profesně úspěšnou ženou, která má děti, dříve či později padne dotaz, jak dokáže “skloubit” kariéru a péči o rodinu. Mužů se na žádné kloubení nikdo neptá. Svým způsobem ale chápu, proč tomu tak je, protože tento dotaz odráží každodenní českou realitu. Od mužů se opravdu většinou neočekává, že nějak podřídí svou kariéru rodině. Kdežto u ženy se to předpokládá.
Proč jít na Kongres žen?
Kvůli inspiraci. Domnívám se, že osobní zkušenosti a příběhy zajímavých lidí jsou ta nejlepší motivace, jak se někam posunout a proměnit svůj život. Mnohokrát se mi stalo, že jsem záviděla někomu ze svého okolí, že něco zajímavého dokázal: kamarádce, která má nádhernou zahradu, jiné kamarádce, která běhá 10 kilometrů, nebo bývalé kolegyni, která napsala kuchařku. Ale pak jsem si uvědomila, že já můžu taky! A že jediný rozdíl mezi nimi a mnou je v tom, že ony svému cíli věnovaly čas a úsilí! Takže závist se pro mě stala inspirací.
ŠTĚPÁNKA DUCHKOVÁ, moderátorka
Proč je podle vašeho názoru v českých médiích tak málo žen ve vedoucích pozicích?
Protože si ta místa zuby nehty drží muži a je těžké je převálcovat.
Myslíte si, že pokud bude ve vedení českých médií více žen, objeví se v obsahu témata, o kterých se nepíše a netočí. Nebo se o nich bude psát a točit jinak?
Myslím, že když už se žena dostane do vedení českého média, tak se snaží uspět víc než muži. Určitě se bude psát a točit jinak – pro mě lépe a zajímavěji.
Jak jste spokojená se zobrazováním žen v českých médiích?
Jelikož zrovna teď stále narážím na články o nějakých prasklých implantátech, tak nic moc.
Proč jít na Kongres žen?
Aby se tam společně vymyslelo, jak dělat větší osvětu a jak zvýšit českým ženám sebevědomí.
Stejně jako před dvěma lety nabídne Kongres žen i letos bohatý celodenní program. Připraveny jsou tematické panelové debaty, workshopy, diskusní kavárny, výstavy a veletrh neziskových organizací. Přilehlé náměstí Míru se na celou sobotu stane místem kultury a odpočinku s lidsko-právním přesahem. Více na www.kongreszen.cz.