Tablet: Dobrý pomocník v rukou učitele a ještě lepší v rukou šikovného žáka
Tablet: Dobrý pomocník v rukou učitele a ještě lepší v rukou šikovného žáka
Učitel národa Komenský by se divil. Místo černých dřevěných tabulí dnes dominují ve třídách interaktivní obrazovky a před žáky leží na lavicích vedle učebnic a sešitů také tablety. Digitalizaci zkrátka nezastavíš a i učitelé musí jít s dobou. Pomocnou ruku jim podala nezisková organizace EDUkačníLABoratoř/ EDULAB Česká republika, která mateřským, základním a středním školám nabízí své projekty. Jedním z nich je Program podpory digitalizace škol. Ten nabízí celou řadu výhod, například získání bezplatného přístupu k digitálnímu vzdělávacímu obsahu na portálu eKabinet.cz, bezplatné školení pro učitele nebo možnost účasti v dalších projektech a aktivitách realizovaných pro školy.
Program podpory digitalizace škol běží už od září 2013. V prvním školním roce se do něj zapojilo 500 škol z České republiky, v letošním roce je otevřen pro tisíc škol. EDULAB jej realizuje ve spolupráci s Kontem BARIÉRY a dalšími partnery. Zapojené školy mohou po celý školní rok bezplatně využívat vzdělávací portál eKabinet.cz. „Učitelé nemusí vytvářet své vlastní materiály, mají totiž k dispozici více než 40 000 profesionálně zpracovaných materiálů k přírodovědným předmětům, anglickému jazyku, předškolnímu vzdělávání a pro děti se speciálními potřebami. Všechny materiály jsou navíc online, a není tak potřeba na počítač instalovat další program,“ uvedl Michal Orság, ředitel vzdělávacího centra neziskové organizace EDUkačníLABoratoř |EDULAB Česká republika.
Chcete si vyzkoušet, jak to funguje? Klikněte na obrázek a vyzkoušejte si, jak se malé děti učí počítat. Když to uděláte správně, objeví se zábavná animace:)
Moderní škola baví žáky i učitele
Digitální vzdělávací materiály na eKabinet.cz se mezi kantory těší velké oblibě. „Po roce používání portálu mohu zodpovědně prohlásit, že se nám s digitálními materiály na portálu eKabinet.cz pracuje výborně. Jsou profesionálně zpracované, dostupné online, dají se rychle vyhledávat, k dispozici jich je velké množství a v neposlední řadě je pro nás velkou výhodou, že si nemusíme vytvářet vlastní učební materiály. Používáme je především v hodinách chemie a angličtiny. Pro žáky je výuka s digitálním obsahem názornější a interaktivnější. Digitální materiály jsou podle nich atraktivní a zábavné. Učitelé si materiály mohou vybírat také podle jednotlivých žáků, kteří pak pracují samostatně a svým tempem,“ konstatoval Jiří Zajíček, ředitel Masarykovy střední školy chemické v Praze a předseda Unie školských asociací ČR – CZESHA. „Určitě doporučuji. Velmi přínosné, zajímavé, pěkně zpracované výukové materiály na portálu eKabinet.cz,“ prohlásila Alena Hlaváčová z Mateřské školy v Pačejově a Katuše Mlíková ze Základní školy v pražském Radotíně doplnila: „Pro vyšší ročníky je to úžasná moderní metoda. Portál eKabinet.cz je skvělý pro domácí úkoly a domácí přípravu žáků.“
Měli jste jako děti strach chodit k tabuli? Dnes by vás to bavilo!
Nové možnosti práce s dětmi
V rámci Programu podpory digitalizace škol už EDULAB proškolil více než 600 učitelů a bezplatná školení pedagogům stále nabízí.„Naše vzdělávací centrum běžně navštěvují učitelé i žáci, aby si společně vyzkoušeli, jak vypadá výuka pomocí dotykových technologií a digitálního vzdělávacího obsahu. Nejvíce oceňují přístup našich lektorů, digitální vzdělávací materiály portálu eKabinet.cz a možnost vyzkoušet si výuku s tablety,“ dodal Michal Orság. „Určitě to doporučím kolegům. Neskutečné možnosti využití,“ prohlásila Marcela Studená ze Střední školy gastronomie a obchodu Zlín a její kolegyně Hana Vejvodová z 1. Mateřské školy v Karlových Varech jen dodala: „ Otevírá mi to nové možnosti práce s dětmi.“
„Přiznám se, že bych si přála vrátit se zpět do školních lavic. V současné době mají učitelé k dispozici mnoho možností, kterými mohou obohatit výuku, udělat učení názornější a zvýšit motivaci žáků k učení a zlepšit jejich vztah k předmětům. Jako lektorka mohu také posoudit všechny výhody Programu podpory digitalizace škol a věřím, že je ocení a využije v letošním školním roce co největší počet zapojených škol a učitelů,“ říká lektorka Miluše Vondráková.
Učit se, jak pracovat s moderními technologiemi, musí i sami učitelé
O tom, že tento program má smysl, svědčí mimo jiné také výsledky dotazníkového šetření, které proběhlo na konci minulého školního roku. Ze vzorku 122 škol vyplynulo, že 100 procent dotázaných učitelů považuje používání informačních technologií ve výuce za důležité a 95 procent z nich je využívá. Zároveň 93 procent potvrdilo, že žáci vnímají výuku s digitálními vzdělávacími materiály pozitivně a 90 procent učitelů přiznalo, že tato výuka je pro žáky atraktivnější.„Žáci nižšího stupně oceňují hlavně hravost materiálů jako Matematika z Finska, kde je po správném vyplnění čeká odměna ve formě animace. Starší žáci hodnotí pozitivně interaktivitu, kvalitu zpracování materiálů a jejich obsahovou správnost. Pro žáky všech stupňů jsou určeny materiály z anglického jazyka, které jsou dostupné od úrovně A1 až po C2,“ řekl Michal Orság.
Mohlo by vás taky zajímat: