24. října 2023 12:02
Komerční sděleníZajímají vás technologie a elektromobilita? Dorazte na veletrh e-SALON
Elektromobilita jako řešení budoucnosti? Právě tento pohon se skloňuje ve všech pádech a svůj názor na něj má úplně každý. I politici si uvědomují, že je třeba pomoci planetě, aby se mohla sama bránit proti vlivům, jakými na ni působí člověk, a nedostávala tak „naloženo“. Je ale opravdu elektromobilita vynálezem dneška? Ne tak docela.
Jak je tradicí, vše vymysleli staří Řekové, Římané či Číňané. Léčiva, péči o tělo i duši… V nadsázce tak říkáme, že vše už bylo někdy vynalezeno. Nelze to samozřejmě brát doslova. Nicméně v rámci elektromobility to v podstatě platí. Ne, staří Římané se neproháněli po svých provinciích v elektrokočárech či elektrických bojových vozech, nicméně nepopiratelným faktem je to, že v době, kdy vznikaly povozy poháněné parou, svítiplynem či benzínem, nejlepších výsledků dosahovaly prostředky poháněné elektřinou. Úmyslně nepíšeme pouze o automobilech, neboť v 19. století se řešily všechny druhy dopravních prostředků.
Lodě i hromadná doprava poháněné elektřinou
Kromě silničních povozů se alternativní zdroje energie věnovaly také lodní dopravě. V 19. století se objevila Jacobiho akumulátorová loď, která jezdila na Něvě. Kromě toho se s alternativním pohonem počítalo pro městskou hromadnou dopravu, která měla radikálně vyčistit města v průmyslových oblastech, kam se stěhovaly tisíce lidí za prací.
Proč tomu tak bylo? Alternativní pohon není hlučný, je okamžitě použitelný a neznečisťuje. Navíc k jeho provozu je třeba jednoduché konstrukce, jednodušší než u spalovacích motorů. I když je faktem, že našim předkům opravdu nešlo jen o uhlíkovou stopu, ale spíš o eleganci a její zachování ve městech. Například lázeňská města dlouho nechtěla pustit spalovací motory do svých center. Byla tedy progresivní už ve své době.
Problém ale nastal v okamžiku, kdy došlo ke zjištění, že v 19. století lidé znali výhradně olověný akumulátor, který byl těžký, vykazoval minimální životnost a měl i další strojírenské obtíže, se kterými si tehdejší inženýři neuměli poradit. Pro zajímavost: magickou hranici 100 km/h pokořil v roce 1899 poprvé právě elektromobil, řízený konstruktérem Belgičanem Camille Jenatzym (hodnota rekordu byla 105,9 km/h).
Dnešní doba je ovšem jiná, veškeré technologie se dále vyvíjejí. Zajímají vás? Dorazte na pátý ročník veletrhu čisté mobility e-SALON. Výstava, kterou společně pořádají společnost ABF a FTV Prima, se bude konat ve dnech 9. – 12. listopadu 2023 na výstavišti PVA EXPO PRAHA v Letňanech.
Čeká vás historicky nejbohatší účast ekologické mobility. Úvodní den, 9. listopad, bude patřit médiím a odborníkům, pro širokou veřejnost se veletrh otevře 10. listopadu a potrvá do neděle 12. listopadu.