Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

4 poruchy spánku, které umí vyděsit. Jak se jim ubráníte?

Asi to zná každý: v noci jste se nevyspali a následující den nestál za nic. Dobrý spánek je zkrátka jedním z pilířů kvalitního života. Občasná nespavost postihne každého, ale jsou spánkové poruchy, které jsou docela děsivé. Netrpíte některou z nich?
Vydáno: 12.09.2017
4 poruchy spánku, které umí vyděsit. Jak se jim ubráníte?
Autor: istock.com 4 poruchy spánku, které umí vyděsit. Jak se jim ubráníte?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Spánková apnoe

Spánková apnoe je poměrně častá porucha spánku, která působí docela hrozivě. Spící člověk v podstatě v určitých intervalech přestává dýchat. Zástavy dechu, tzv. apnoické pauzy, bývají delší než 10 sekund a bývá jich víc než 10 za hodinu. Celé je to velice často provázeno chrápáním a prudkým nádechem, který je podobný tomu, když se vynoříte z vody. Tělo během spánku bojuje se sníženou zásobou těla kyslíkem. Kromě toho, že to působí dost hrozivě, může být spánková apnoe i nebezpečná.

Co pomůže?

Klíč ke zmírnění obtíží je dodržování správné životosprávy. Nekuřte, nepijte, pozor na užívání sedativ. Pokud trpíte nadváhou, snažte se zhubnout a jezte naposledy několik hodin před spánkem. U pokročilejších stadií, je nezbytné vyhledat lékařskou pomoc!

Syndrom neklidných nohou

Syndrom neklidných nohou je trochu záhadné onemocnění a jen v Česku jím trpí víc než milion lidí. Příznaky se s postupujícím věkem zhoršují a mohou být mírné až nesnesitelné. Podstata problému je popsána v samotném názvu: člověk má pocit, že nemůže uvolnit nohy, cítí v nich napětí, mravenčení, křeče a jen neustálé pohybování končetinami přináší trochu úlevy. Zřejmě to souvisí s nízkou hladinou dopaminu a s narušením mechanismu zpracování železa mozkovými buňkami. Někdy se syndrom neklidných nohou objevuje i jako přidružený příznak některých jiných onemocnění, jako je například diabetes, selhání ledvin nebo Parkinsonova nemoc.

Co pomůže?

Pokuste se nejprve eliminovat alkohol, sůl, kofein a tabák. Zvyšte přísun železa, kupte si rozpustné magnesium, které před spaním vypijte. Úlevu vám mohou přinést i masáže nohou nebo sprchování střídavě studenou a teplou vodou. Přes den si zasportujte, ale ne před spaním. Pokud to nepomáhá, svěřte se lékaři.

problémy se spánkem umí pořádně potrápit Foto: Problémy se spánkem umí pořádně potrápit. Foto: istock.com

Spánková paralýza

Kdo se s ní někdy setkal, jen tak nezapomene. Opravdu jde o jednu z nejšílenějších spánkových poruch, která je provázená téměř mystickým zážitkem. Je to stav, kdy se nacházíme mezi bděním a spánkem, někdy se nazývá také spánková obrna. Tělo není schopno se pohnout, člověk je však při vědomí. Nemůžete pohnout končetinami a trupem, zachováno je však dýchání a hybnost očima. Tento stav je provázen pocitem neskutečného děsu a těmi nejhoršími hororovými halucinacemi. Lidé popisují atak “zlé síly”, která je ohrožuje, znemožňuje jim dýchat, sedí jim na prsou. Vidí zcela realisticky démony, duchy a příšery, přesto však vnímají každý detail místnosti, ve které se nacházejí. Spánková paralýza je abnormální nápor nejen pro spánek samotný, ale i pro psychiku člověka, který prožitý zážitek jen obtížně zpracovává.

Co pomůže?

V první řadě vědomí, že jste se nezbláznili ani se nestali aktéry oživlého hororu a že “to” má jméno. Někdo se s paralýzou setká výjimečně při nemoci nebo zvýšeném stresu, někdo s ní žije pravidelně léta. Vyvětrejte si ložnici, přidejte uklidňující barvy, nechoďte spát v rozrušení ani nepijte před spaním kávu. Nedávejte si pod hlavu mnoho polštářů. Pokud spánkovou obrnu zažijete, uvědomte si, že “to” nebylo skutečné a pokuste se uklidnit.

Chronická nespavost

Odborně zvaná insomnie. Touto nejčastější poruchou spánku trpí 2030 % populace, častěji si vybírá ženy a s narůstajícím věkem riziko nespavosti stoupá. Nemůžete usnout a pokud se to nakonec povede, probudíte se brzy a neodpočatí. Pár nocí vydržíte, ale dlouhodobě je to teror. Dlouhodobá nespavost značně naruší pracovní, společenský i rodinný život. Insomnie je psychicky opravdu náročná, může vést k náladovosti, pocitům úzkosti, poruchám sebekontroly, vzniku závislosti na některých látkách.

PŘEČTĚTE SI: CO NÁM ODKRÝVAJÍ POTÍŽE S NESPAVOSTÍ?

Co pomůže?

V některých případech stačí dodržovat pravidla spánkové hygieny, někdy dojde na léky. Ty si ale neordinujte sami z domácí lékárničky, vždy se poraďte s lékařem. Jinak si koledujete závislost na prášcích na spaní. Lehčí formu nespavosti lze léčit pomocí fytoterapie, při které se využívají čaje z bylinných směsí, které mají uklidňující a uspávací účinky. Zkuste si udělat odvar z meduňky lékařská, kozlíku lékařského či chmele. Nespavost se může odstraňovat i pomocí akupunktury nebo lázeňské léčby.

Přečtěte si také z oblasti spánku:

Omlouváme se, snažíme se dohledat chybějící obrázek

V kolik máme chodit spát? Naše tabulka vám poradí!

Jak bojovat s nespavostí a dalšími problémy při spánku?

ODHALENO: Tohle jsou nejlepší způsoby, jak vyřešit problémy se spaním

Nestyďte se spáte bez pyžama!

Víte, proč spát nahá? Zlepšíte si zdraví, sex i linii!

autor: KU

Článek je zařazen v: spánková apnoe, chronická nespavost, syndrom neklidných nohou, spánková paralýza, problémy se spánkem
Reklama