Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

5 způsobů jak celý den sedět u počítače a zůstat zdravý

Každý ví, že organismus trpí sedavým způsobem života a ustavičným namáháním očí u počítače. Nabízíme vám pět rad, které vám pomohou poněkud ulehčit svému organismu, zejména pak zádům.
Vydáno: 15.06.2017
5 způsobů jak celý den sedět u počítače a zůstat zdravý
5 způsobů jak celý den sedět u počítače a zůstat zdravý Autor: istock.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

 

1. Najděte cestu ke zkrácení doby, po kterou sedíte

Jeden z posledních průzkumů, jehož výsledky byly publikovány v American Journal of Prevental Medicine, ukázal, že asi 3,8 procenta veškerých úmrtí je spojeno s důsledky sedavého způsobu života. Jestliže člověk sedí déle než tři hodiny denně, zvyšuje se riziko rozvoje mnoha chronických onemocnění – od cukrovky až po křečové žíly. Na základě toho došli vědci k přirozenému a podloženému závěru: čas v sedící poloze je třeba zkrátit zhruba o dvě hodiny. Samozřejmě, že jsou situace, kdy se zkrátka z pracovního procesu nemůžete jen tak vypojit, ale projít se po práci místo jízdy autobusem je vyhovující varianta.

2. Každou hodinu si dopřejte mikro rozcvičku

Dopřejete si tak krátký relax a i pouhých pár protahovacích cviků vám pomůže uvolnit nejenom celé tělo, ale také mysl.

3. Pracovní místo musí být pohodlné

Jestliže máte práci, při které musíte sedět, musí být pohodlná židle, na níž sedíte. Především musí poskytovat dobrou oporu zádům, abyste se vyhnuli problémům s krční páteří. Je to základ pohodlné práce a záruka uchování zdraví. Odborníci z mezinárodně uznávané prestižní americké kliniky Mayo v Minnesotě přišli s několika doporučeními ohledně vytvoření ergonomického pracovního místa:

  • Židli umístěte uprostřed pracovního místa tak, aby byla naproti monitoru počítače.
  • Úhel sklonu opěradla by měl být o něco větší než 90 stupňů, abyste mohli uvolnit zádové svaly.
  • Pokud vám židle nedostatečně podpírá záda, položte si za ně polštářek, abyste bederní oblasti páteře ulehčili.

Usilujte rovněž o správné držení těla při práci. Snažte se udržet prohnutí páteře. Seďte s chodidly položenými na zemi. Nedávejte nohy přes sebe.

4. Chraňte oči

V roce 1988 zavedli američtí lékaři do užívání termín „počítačový zrakový syndrom“. Je to stav, při němž si pacient stěžuje na stálou únavu, bolesti hlavy a ztrátu ostrého vidění. Oči jsou velmi často zarudlé a pálí. Dá se uhodnout, že syndrom se projevuje u lidí, kteří neúměrně dlouhou dobu vysedávají u počítače.

Americká asociace optometristů vypracovala pro ty, kdo každý den upírají zrak na monitor, pravidlo 20-20-20: Každých 20 minut odtrhněte zrak na 20 vteřin od práce a zaměřte ho na jakýkoli objekt ve vzdálenosti 20 stop (asi šest metrů). Tohle jednoduché opatření uchrání oči před přetížením. Pokud nosíte kontaktní čočky, které oči vysušují, používejte vhodné oční kapky podle doporučení svého očaře.

5. Jděte za slunečním světlem

Také osvětlení hraje zásadní roli. Vědci z university v Severní Karolíně zjistili, že pracovníci kanceláří, kteří mají přístup ke skutečnému dennímu světlu, mají pevnější zdraví než ti, kdo celý den pracují při studeném umělém osvětlení. Člověk pracující v místnosti bez oken, kam nemá přístup denní světlo, bývá podrážděný a rychle se unaví. Máte-li možnost výběru, orientujte se podle přístupu slunečního světla.

Mohlo by vás dále zajímat:

Bolí vás často hlava nebo záda? Hodně záleží na pozici, ve které spíte.

Když vás stále něco bolí, sami nejlépe víte, jak bolest umí negativně ovlivnit i váš spánek. A známé rčení „Jak si kdo ustele, tak si lehne“ v tomto případě platí dvojnásob. Hodně totiž záleží na pozici, v jaké usnete.

Odborníci z kliniky v americkém Clevelandu sestavili seznam nejhorších a nejlepších pozic pro různé typy chronických bolestí. Pokud vás tedy něco bolí, zkuste si místo polykání prášků raději vybrat tu správnou pozici, ve které usnete. 

Problém: Bolest za krkem

bolest - krk

Ideální pozice: Na zádech nebo na boku . Používejte péřový polštář nebo stočený ručník, kterým si krk podložíte, aby se páteř v této oblasti neprohýbala.  

 

Nejhorší pozice: Na břiše.

Bolí vás často v kříži nebo za krkem?

Mobilizace páteře: Technika, která vás rychle zbaví bolesti

záda jsou místem, kam odsuneme všechno, na co se nechceme dívat

Psychosomatika: Záda jsou místem, kam odsuneme všechno, na co se nechceme dívat

zdroj: prokondici.cz

Článek je zařazen v: zdraví, nemoci, bolest zad, nemoci očí, práce na PC, denní světlo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama