zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
zpět

Horoskop pro Vás každý týden

Stačí vybrat znamení a zadat Váš email. Jednou týdně vám zašleme horoskop pro vaše znamení.

reklama

návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat

reklama

6 benefitů ořechů, o nichž jste nevěděli!

Ořechový mix
Autor: istockphoto Ořechový mix
Denisa Nováková , Vydáno: 30.11.2020
Ořechy jsou zdravé i chutné, plné cenných vitamínů a minerálů, což je fajn vždy, nejen v současné době, kdy se hodí imunitu podpořit. Vychutnat si je navíc můžete jen tak, ale i v některých báječných receptech, na které najdete v našem článku také inspiraci.

reklama

 1. Prevence srdečně – cévních onemocnění a pozitivní úprava hladiny cholesterolu

Konzumace ořechů může snižovat riziko infarktu a mrtvice, pro zdraví srdce jsou ořechy doslova zlatý grál.

Ořechy napomáhají snižovat hladinu škodlivého LDL cholesterolu. Jejich pravidelná konzumace navíc podporuje optimální fungování žil, cév a tepen a zmírňuje negativní projevy zánětlivých procesů v organismu.

Zejména byste měli sáhnout po pistáciích, mandlích a lískových oříšcích, které napomáhají zvyšovat hladinu „hodného“ HDL cholesterolu, zatímco snižují hladinu LDL cholesterolu a celkové hladiny cholesterolu. Hlavní podíl na tom má vysoký obsah mononenasycených a polynenasycených mastných kyselin.

Pistácie
Autor: istockphoto Pistácie

2. Podpoří hubnutí

Jakkoliv se to může díky vysokému obsahu tuků zdát nepravděpodobné, konzumace ořechů může napomoci i hubnutí. Hubnoucí star jsou v tomto ohledu mandle a pistácie, které podporují zejména redukci viscelárního tuku v oblasti břicha.

I když mají ořechy vysoký obsah kalorií, ne všechny se při konzumaci vstřebávají do organismu. Jak píše Journal of Nutrition, jistá část lipidů totiž zůstává uzamčena během trávení v buněčných stěnách. Díky tomu se do organismu vstřebává mezi 21 až 5 % kalorií méně, než je odhadováno.

Pokud milujete pistácie, máme pro vás tipy na ty nejlepší recepty z nich. Do receptů jich budete potřebovat větší množství, perfektní pro vás budou třeba pistácie Nutline o hmotnosti 150 g. To vám na pár výtečných kousků vystačí!

3. Krásné vlasy a zdravá pleť

Ořechy jsou bohaté na bílkoviny a zinek, které podporují zdravý vzhled vlasů a jejich růst. Kromě toho jsou ořechy nabité i selenem, biotinem a esenciálními mastnými kyselinami, které zlepšují stav kůže ve vlasové části hlavy a působí preventivně i proti vypadávání vlasů.

Také ke zdraví pleti vám hrst ořechů napomůže, a to díky obsahu vitamínům A, E a vitamínům ze skupiny B, které najdeme zejména v arašídech. I když arašídy jsou z botanického zařazení luštěniny, lidsky máme tendenci řadit je pro jejich senzorické i nutriční vlastnosti právě k oříškům, odtud přízvisko burské oříšky.

Arašídy
Autor: istockphoto Arašídy

4. Zvládání stresových situací

Ořechy jsou bohatým zdrojem omega-3 a omega-6 esenciálních mastných kyselin, které organismus posilují v boji proti stresu. Kešu oříšky jsou navíc plné tryptofanu, který v organismus navyšuje produkci neurotransmiteru serotoninu, kterému se neodborně přezdívá „hormon štěstí“. Při jeho snížené hladině v organismu lidé mohou pociťovat stres, úzkostí i ve vyšší míře bolest. Odpolední hrst oříšků vám proto bude nejen chutnat, ale ještě vám zpříjemní večer. Kešu ořechy jsou navíc významným zdrojem hořčíku a vitamínu B6, kterých je k produkci serotoninu také třeba. Navíc napomáhají normalizovat energetický metabolismus a vliv mají i na fungování nervové soustavy, stejně jako vitamíny ze skupiny B.

Další zajímavou skutečností je, že při konzumaci ořechů dochází dokonce ke snížení krevní tlaku v reakci na stresový podnět.

5. Lepší paměť a fungování mozku

Konzumací ořechů proti kognitivnímu úpadku a neurodegenerativním onemocněním typu Alzheimerova choroba? Ano! Může za to vysoký obsah DHA, kyseliny dokosahexaenové, jedné z omega-3 mastných kyselin. Právě ona je pravděpodobně klíčem k navýšení mozkové aktivity a prevenci negativních projevů stárnutí nervové soustavy.

Také vysoký obsah vitamínu E v ořeších, zejména v mandlích a lískových oříšcích, může být zodpovědný za snížení kognitivního úpadku, hlavně proto, že je silným antioxidantem.

Ořechový mix
Autor: istockphoto Ořechový mix

6. Ochrana před oxidativním stresem díky antioxidantům

Volné radikály jsou nestabilní částice, kterým chybí volný elektron. V organismu je generuje vnější prostředí, například stres, znečištění nebo nevyvážená strava, vznikat ale mohou také přirozeně v organismu, například při cvičení, zánětu nebo při metabolických procesech.

Chybějící elektron radikály „kradou“ molekulám v těle, které tím poškozují. A právě zde vznikají potenciální zdravotní komplikace. Jednat se může třeba o bílkoviny, (deoxy)ribonukleové kyseliny, tedy DNA a RNA, buněčné membránové lipidy a další důležité komponenty našeho organismu. Navíc volné radikály pravděpodobně podporují také produkci zánětlivých mediátorů.

V důsledku růstu množství radikálů dochází ke stavu zvanému oxidativní stres a k poškozením z něj plynoucím. Právě proto se hodí nadměrné množství volných radikálů neutralizovat, s čímž pomohou právě antioxidanty, na které jsou ořechy bohaté. Tyto antioxidanty volným radikálům dodají chybějící elektron, čímž je stabilizují, aniž by došlo k poškození důležitých struktur organismu. Ořechy jsou naštěstí antioxidanty přímo nabité, například těmi z ranku polyfenolů. Zejména účinné jsou v tomto ohledu mandle a vlašské ořechy.

Nutline
Nutline

reklama

Související témata: nutline , ořechy , zdraví

reklama

Přečtěte si také

reklama