6 věcí, které se vyplatí v životě nepřehánět

6 věcí, které se vyplatí v životě nepřehánět

Všeho moc škodí. Některé věci vám v životě mohou být prospěšné, ale v přiměřené míře. Pokud to s nimi budete přehánět, mohou vám naopak škodit.

Hubnutí

Ano, my víme, že když už se opravdu rozhodnete hubnout, chcete prostě vidět výsledky co nejdřív. A právě na to cílí řada diet a čisticích či detoxikačních kúr. Slibují, že vás zbaví všech škodlivin a tím i kilogramů, a to v podstatě přes noc. Bohužel to má i svá ale. „Pokud jde o diety, hubnutí a vaše zdraví, je pravda, že na těchto detoxikačních procedurách něco je a fungují,“ říká Joy Dubostová, mluvčí Akademie výživy a dietetiky.

Na druhou stranu ale výzkumy jasně ukazují, že tyto velmi přísné diety mohou být ve výsledku škodlivé. Například očistu tlustého střeva podle jedné studie doprovázely křeče, zvracení a celková nerovnováha elektrolytů v organismu. Nejhorším vedlejším účinkem pak bylo selhání ledvin.

Raději se proto při hubnutí na tyto extrémní diety vykašlete a jděte na to pěkně pomalu. Ostatně jen tak vám také výsledná váha vydrží a nebudete se muset bát, kdy vás navštíví jojo efekt.

Běh

Myslíte si, že čím rychleji běžíte, tím lépe děláte? I když to určitě děláte s tím nejlepším úmyslem, i tady se občas vyplatí ubrat. Podle výzkumu zveřejněného v americkém kardiologickém časopisu je rychlý běh pro naše srdce a zdraví horší než lehčí jogging. Lidé, kteří stráví lehkým vyklusáváním jednu až dvě a půl hodiny týdně, mají podle této studie nižší úmrtnost než ti, kteří běhají rychleji a častěji. Rychloběžci měli dokonce stejnou úmrtnost, jako lidé, kterým běh absolutně nic neříká!

Jakýkoliv běh – pomalý i rychlý, na krátké i dlouhé tratě, je podle kardiologů velmi namáhavá forma cvičení. A pokud takto sportujete dlouhodobě, můžete si způsobit na tkáních srdce a velkých tepen strukturální změny. Takto se také dá vysvětlit celková vyšší úmrtnost běžců (nejde přitom o první studii, která poukazuje na vyšší úmrtnost velmi zarputilých sportovců).

Samotná fyzická aktivita je nepochybně pro naše zdraví zdravá a prospěšná. Ale když přijde na běhání, je z dlouhodobého hlediska nejlepší běhat pomalejším tempem 20 až 45 minut třikrát týdně.

Probiotika

Tyto užitečné střevní organismy zlepšují trávení, ozdravují imunitní systém a dokonce i zbystřují mysl. Ale i když jedna studie za druhou vyjmenovává jejich pozitiva, málokterá si všímá i stinných stránek.

Nový výzkum texaské univerzity ukázal, že velké množství probiotických kultur v našem jídelníčku současně může zahubit užitečné bakterie žijící v našem střevě. A i další experti tomuto tvrzení dávají za pravdu. Je podle nich možné se probiotiky předávkovat nebo je nevhodně míchat. Resumé? Probiotika ano, ale i tady platí, že všeho s mírou.

Alkohol

Spousta výzkumů už prokázala souvislost častého pití alkoholu a zdravotních problémů od srdečních onemocnění po rakovinu. Ovšem absolutní abstinence také není tím úplně nejlepším řešením. Pro nejdelší a nejzdravější život je podle vědců nejlepší občasné mírné popíjení. Ti, kdo si dají týdně šest a méně drinků si údajně sníží riziko kardiovaskulárních chorob o 29 procent.

Nicméně to neznamená, že pokud jste dosud alkohol vůbec nevyhledávali, měli byste s tím začít. Jen pokud si ho teď neodpustíte, uberte na množství, prospějete si tak víc, než kdybyste se dali na abstinenci.

Spánek

Určitě znáte úskalí malého množství spánku. Ovšem i jeho nadbytek může být nebezpečný. Výzkum univerzity v San Diegu kupříkladu upozornil na vyšší úmrtnost mezi lidmi, kteří spí více než osm hodin denně. Podobné studie pak spojily potíže s pamětí, srdeční choroby a diabetes se spánkem delším než deset hodin. Přesný důvod, proč dlouhý spánek vede k takovým problémům, je ale nejasný.

Káva

Ano, káva je skvělým zdrojem zdravých antioxidantů, a to nemluvíme o kofeinu, který vás nejen nakopne, ale navíc také snižuje riziko depresí, infarktů a i některých typů rakoviny. Ovšem i když si můžete bezstarostně dopřát několik šálků kávy denně, i svého oblíbeného nápoje se můžete předávkovat. Dospělí, kteří vypijí více než čtyři šálky kávy denně, mají o 56 procent vyšší riziko úmrtí (na jakékoliv onemocnění).

A také platí, že černá káva bez cukru a mléka je zdravým doplňkem vašeho jídelníčku, ale pokud máte problémy se spánkem nebo vám buší srdce, měli byste s pitím zvolnit.

-ana-

Sdílejte článek
Štítky zdraví káva spánek výzkum dieta

Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 29. 2. 2024

Berany možná čekají krušné chvíle. Dobrá zpráva je, že se to zlepší. Pokud jste rodiče, děti budou každých pět minut něco chtít a vy můžete cítit tlak ze všech stran. Ani váš milostný život není imunní vůči pochybnostem, které jako by se vám vznášely nad hlavou. Žádný kompromis pro vás není možný, Berani. Jen vydržte a vězte, že přicházejí klidnější dny.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.