Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Bolí vás klouby? Dopřejte jim kolagen, ale vybírejte pečlivě!

Klouby dnes bolí téměř každého a jednou z možností, jak se o ně starat, je kloubní výživa obsahující kolagen. Jenže jak poznat tu opravdu kvalitní a účinnou?
Vydáno: 13.10.2018, Anna Kopečková
Bolí vás klouby? Dopřejte jim kolagen, ale vybírejte pečlivě!
Bolí vás klouby? Dopřejte jim kolagen, ale vybírejte pečlivě! Autor: iStock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Jak vlastně fungují klouby?

V lidském těle je více než 100 kloubů, které umožňují tělu pohyb. Pohyb je radost, ale vystavuje klouby tření a opotřebení, proto je třeba klouby specificky a komplexně vyživovat. Kloub je tvořen nejenom chrupavkou, ale také subchondrální kostí (kostí pod chrupavkou), kostí kloubních hlavic a jamek, kloubním pouzdrem, vazy a synoviální membránou. A toto vše je tvořeno kolagenem, jehož zásluhou naše těla, která jsou ze 70 procent voda, nejsou tekutá, resp. kapalná.

Smutnou pravdou je, že klouby dnes bolí skoro každého a většinou si za to můžeme sami. Máme sedavý způsob života, nadváhu, nezdravě jíme, málo nebo špatně se hýbeme. Jen v pár procentech případů je za bolesti kloubů zodpovědná nějaká choroba - artróza, artritida či osteoporóza. 

Ačkoliv někteří lidé mohou náchylnější klouby „zdědit“ i po rodičích, lze podle lékařů v řadě případů určitým životním stylem těmto zdravotním problémům předejít, nebo je alespoň zmírnit. Důležitý je především zdravý pohyb v rozumné míře, dále kvalitní obuv s podrážkou, která tlumí časté nárazy, optimální hmotnost a strava obsahující potraviny prospívající kloubům. Neměly by v ní chybět vitamíny C, B, D, zinek, jód, hořčík nebo omega-3 mastné kyseliny. A důležitý je samozřejmě již zmíněný kolagen. Toho je ale v běžném jídelníčku málo, proto je lepší užívat ho ve formě speciální kloubní výživy. 

Není kolagen, jako kolagen

Kloubní výživa tak, jak ji dnes známe, vznikla na základě myšlenky zakladatele moderní evropské medicíny Hippokrata: „Tvoje strava budiž Tvým lékem“. Tuto myšlenku pak dále rozvedla významné evropská léčitelka a lékařka sv. Hildegarda z Bingenu, která ve 12. století poručovala polévku z telecích nebo vepřových nožiček, tedy extrakt z kolagenu. Přestože sv. Hildegarda popisovala blahodárný účinek kolagenu na onemocnění kloubů již v roce 1175 n. l., byla mu větší pozornost věnována až ve 20. století. Dnes už se nediskutuje o tom, zdali kolagen ano či ne, ale zdali kolagen hydrolyzovaný (kolagenní peptidy) či nativní (ve své přírodní podobě). Rozdíl mezi nimi je velký, a to jak v makromolekulární struktuře, tak především ve využitelnosti organismem a biologické aktivitě.

Dopředu již můžeme říci, že výsledkem zkoumání je fakt, že kolagen tělu pomáhá v jediné, pro kloubní výživu využitelné formě, a to ve formě kolagenních peptidů. Dosud žádnou publikovanou studií nebylo prokázáno, že by nativní, tedy neštěpený, kolagen jakéhokoliv typu vyživoval chrupavky, vazy, šlachy, kloubní pouzdro, kosti a další pojivové tkáně. Nemůže tak být považován za složku napomáhající výživě kloubů.

Co by kloubní výživa měla obsahovat?

  • Měla by obsahovat kolagen ve formě kolagenních peptidů, které jsou vstřebatelné a dostávají se do chrupavkových či kostních buněk, kde ovlivňují jejich biologickou aktivitu a stimulují syntézu kolagenu typu I, II či III a to podle fyziologických potřeb organismu. Obsah kolagenní bílkoviny v kloubní výživě je důležitým kritériem, neboť právě ona je výživou kostí i kloubů a přispívá k udržování jejich normálních funkcí. 
  • Obsah kolagenu, resp. kolagenních peptidů 3000 až 10000 mg v denní dávce. 
  • Kloubní výživa by měla být komplexní, aby zasáhla celou kaskádu metabolismu kolagenu a pojivových tkání kloubů. Proto je dobré, pokud kloubní výživa obsahuje další látky s nutričním a fyziologickým účinkem – vitamíny, minerály, bylinné extrakty, látky tělu vlastní, jako jsou glukosaminsulfát a chondroitinsulfát a antioxidanty, které doplňují metabolickou kaskádu kolagenu a kloubních tkání. 
  • Obsahy těchto látek by měly být významné, blížící se 100 % doporučené denní dávky.

Je tedy velmi důležité obsahy fyziologicky účinných látek v jednotlivých na trhu nabízeních přípravcích porovnat, neboť na jejich obsahu opravdu záleží. Pokud naše klouby potřebují kloubní výživu, pak nechceme redukční dietu, ale skutečnou komplexní výživu kloubů. Vodítkem může být i doporučení odborných společností.  

-jk-

Článek je zařazen v: klouby, bolest
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama