Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Chcete vědět, v jaké jste zdravotní kondici? Zkuste jednoduchý schodišťový test

Dali jste si předsevzetí, že budete častěji chodit po schodech? Že se budete vyhýbat výtahům a eskalátorům? Skvělá volba! Nejenže díky tomu budou vaše křivky ladnější, ale hlavně budete trénovanější. Navíc schopnost vyjít schody vám může signalizovat, zda nejste ohroženi rizikem smrti. Zkuste si udělat tento jednoduchý schodišťový test!
Vydáno: 17.01.2019
Zkuste si jednoduchý schodišťový test
Autor: iStock Zkuste si jednoduchý schodišťový test
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Koncem loňského roku prezentoval v Miláně výsledky nové studie Evropský kardiologický kongres. Španělští vědci zjistili, že u vysoce trénovaných osob bylo ve fyzickém testu prokázáno nižší riziko úmrtí na srdeční onemocnění, rakovinu a jiné choroby. Zároveň se potvrdilo, že úroveň fyzické zdatnosti, která je potřebná pro zisk těchto zdravotních benefitů, se rovná tomu, že musíte být schopni vyjít po schodech 4 patra bez zastavení.

Jak studie probíhala?

Vědci přijali více než 12 000 lidí, u nichž byla diagnostikována (nebo předpokládány) koronární arteriální onemocnění, tedy poškození nebo onemocnění tepen, které přenášejí krev do srdce. Účastníci studie během testu chodili nebo běhali na běžeckém pásu, což je tzv. cvičení echokardiografie, aby se zjistilo, jak jejich srdce reagovalo na fyzickou námahu.

Jejich kondiční úrovně byly vypočteny v metabolických ekvivalentech. Jeden MET bod je energie, kterou vynaložíte v situaci, kdy sedíte relativně v klidu u počítače. Účastníci, kteří zvládli na běžeckém trenažéru 10 MET bodů, vyšli v testu jako vysoce výkonní, případně to o nich vypovídá, že mají velmi dobrou „funkční kapacitu“. Tito lidé měli mnoho zdravotních benefitů oproti těm, co tak výkonní nebyli, případně jejich funkční kapacita nebyla na moc dobré úrovni.

O jaké výhody se jednalo? Nižší riziko úmrtí na rakovinu, onemocnění srdce a další možné zdravotní příčiny úmrtí přibližně v horizontu následujících 5 let. Za každý další dosažený MET bod se snižovalo riziko smrti na výše zmiňované choroby o cca 4–9 %.

Jak se můžete sami otestovat i bez přístrojů?

Právě v tuto chvíli začínají hrát hlavní roli schody. Jak tedy zjistíte, že zvládnete dosáhnout 10 MET bodů? Jestliže dokážete bez zastavení a v poměrně rychlém tempu vyjít 3 nebo 4 podlaží, máte dobrou funkční kapacitu. Pokud tomu tak není, je to pro vás signál, že byste měli víc cvičit. Chcete-li výzvu, zkuste vystoupat do čtvrtého patra do jedné minuty.

Schodišťový test je ukazatelem vaší kondice

Je jasné, že zmíněný výzkum není zas tak překvapivý. Fyzicky zdatní jedinci jsou přece zdravější. Proto se předpokládá, že budou žít déle než ti, kterým pohyb moc neříká. Ale samotný schodišťový test je poměrně zábavný. Skvěle na něm poznáte, jak se vaše kondice zlepšuje a posouvá dál.

Nicméně výsledky výzkumu poskytují další důkazy o tom, že je cvičení výhodné z hlediska zdraví a dlouhověkosti. Kromě toho, že udržuje tělesnou hmotnost v normě, má také fyzická aktivita pozitivní vliv na krevní tlak a lipidy, působí protizánětlivě a zlepšuje imunitní odpověď našeho organismu na případný nádor.

Ačkoliv je zřejmé, že nám dělá cvičení dobře, a to nejen fyzicky, ale i psychicky, dostatečně se hýbe jen málo lidí. Proto je třeba to neustále připomínat.

Jak moc byste měli cvičit, abyste byli fit?

Některé studie uvádějí, že by mělo stačit alespoň 150 minut (tedy 2 a půl hodiny) mírné fyzické aktivity týdně, případně 75 minut intenzivního tréninku. Jakýkoli pohyb je prospěšný a počítá se. Třeba i ten na schodech. 

-šp-

Reklama