Nedostatek železa hrozí hlavně ženám

Na deficit železa poukazují lékaři opakovaně u žen, které mají silnou menstruaci, nedostatečnou výživu nebo tento problém dostaly do vínku už v genetické výbavě.

Krevní zkoušky u nich opětovně poukazují na nižší hladinu hemoglobinu, která se často nezoptimalizuje ani po úpravě životosprávy a obvyklé suplementace. Další ženy však často o dlouhodobém nedostatku železa ve svém krevním obrazu ani netuší. Zápasí s nevysvětlitelnou únavou, zrychleným pulzem, závratěmi, bolestmi hlavy nebo nechutenstvím. Jsou pobledlé, vypadávají a rozdvojují se jim vlasy a lámou se jim nehty. Jde o symptomy, které je mohou upozorňovat na nedostatek červených krvinek v důsledku deficitu železa.

Železo je klíčovou složkou krevního barviva hemoglobinu a odpovídá za vázání kyslíku, který červené krvinky dopravuje do tkání. Při absenci železa v organismu dojde ke snížení počtu červených krvinek a hladiny hemoglobinu, do našich orgánů se dostává méně kyslíku a zároveň se v nich hromadí velké množství oxidu uhličitého. A právě jeho zvýšená hladina má na svědomí typické příznaky slabosti, snížené výkonnosti spojené často se spavostí i vzpomínanými chybičkami krásy. Dlouhodobý, postupně se prohlubující nedostatek železa může vést až k poškození orgánů. Orgány jsou závislé na pravidelné a dostatečné dodávce potřebného množství kyslíku dopravovaného krví – hlavně do mozku a srdce.

Silná menstruace a nevyvážené diety oslabují tělo

Častou příčinou ztráty železa, především u dospívajících děvčat a žen v aktivním věku, jsou větší ztráty krve způsobené menstruací. Během ní přicházejí ženy přibližně o 1,3 až 1,5 mg železa denně a jeho příjem v potravě často nestačí pokrýt ztráty železa způsobené silnějším krvácením. Nedostatečný přísun železa v potravě může být taktéž příčinou jeho absence u žen, které touží po štíhlé linii – odpovídají za něj přísné diety a nevyvážená nebo jednostranně orientovaná strava. Základem prevence jeho nedostatku je návrat k vyvážené stravě s dostatečným obsahem železa.

Nedostatek železa v těhotenství ohrožuje zdraví dítěte

Dostatečný příjem železa je nevyhnutelný také v těhotenství. V těle těhotných žen se tvoří větší množství krve, aby ní byla dostatečně zásobená placenta – železo je potřebné na zvýšení počtu červených krvinek matky pro transport kyslíku pro dítě i pro tvorbu krve dítěte. Děťátko si tvoří zásoby železa na první měsíce života a tělo matky potřebuje rezervu také na pokrytí ztráty krve při porodu. V graviditě ženský organismus spotřebuje podstatně více železa než obvykle. Přibližně polovina těhotných žen ho má však nedostatek! Dbát o dostatečný přísun železa se doporučuje už od začátku těhotenství, v druhé a třetí třetině těhotenství je potřebné jeho příjem zdvojnásobit. Jeho nedostatek totiž může zapříčinit chudokrevnost. Rozvíjí se pozvolna a těhotná žena si nejvíce stěžuje na únavu, slabost a na to, že nemůže soustředěně vykonávat svoji práci. Je to důležitý varovný signál, který by žádná budoucí maminka neměla podcenit.

Riziková puberta

Nedostatek železa je poměrně častý také v pubertě, kdy se dětský organismus rychle vyvíjí, tělo se „vytahuje” do výšky a zásoby železa náhle přestanou postačovat. Počátečním varováním pro rodiče může být i stížnosti učitelů na nepozornost dětí, usínání při vyučování, nebo naopak – na jejich zvýšenou neposlušnost. Tyto děti jsou totiž často nervózní a ani při nejlepší vůli se nedokážou delší čas koncentrovat na učivo.

Když organismus dospívajícího člověka začne pociťovat nedostatek tohoto minerálu, ve značné míře to závisí na stravě. Děti, které si kupují místo oběda sladkosti, smažené hranolky nebo sendviče, si přímo o tento problém koledují. Nevyhnutelná je v první řadě změna stravování.

O přísun železa by měli dbát taktéž dárcové krve a plazmy nebo sportovci, protože při růstu svalové hmoty se zvyšuje jeho spotřeba – prostřednictvím myoglobinu se podílí na zásobování organismu kyslíkem, využitelným při svalové činnosti. Doplňovat jeho hladinu by si měli hlavně sportovci s pravidelným aerobním tréninkem – běžci, fotbalisti, hokejisti, basketbalisti, cyklisti.

Jak zabránit nedostatku železa

Jak vyplývá z předcházejících řádků, základem pro dosažení optimální hladiny železa je vyvážená strava s dostatečným obsahem železa, v případě potřeby obohacená o doplňky stravy s obsahem železa. Suplementace železa doplňkem stravy přináší s sebou také často vedlejší efekt – železo může vyvolávat zácpu, ale hlavně je „těžké” pro žaludek a navíc také „hůře stravitelné” (trávicí systém přijme asi jen 1/10 z celé dávky). Proto je vhodné sáhnout po speciálních přípravcích, ze kterých se železo snadno vstřebává. Takovým je například doplněk stravy Jamieson Železo 28 mg s vysoce vstřebatelným železem ve formě diglycinátu železnatého.

Tým výzkumníků kanadské firmy Jamieson Laboratories Ltd., který se dlouhodobě zaobíral testováním organických forem železa ohleduplnějších k žaludku, ho připravil s cílem zredukovat vedlejší účinky příjmu železa, jako jsou např. nevolnost, poruchy trávení, zácpa nebo průjem, tlaky v oblasti žaludku nebo kovová pachuť v ústech. Klinické studie potvrdily, že jde o formu železa, která je v porovnání s jinými železnatými solemi o mnoho šetrnější k trávicímu systému. Navíc vstřebávání železa trávicím traktem výzkumníci ulehčili obohacením přípravku o vitamíny B12, B2, kyselinu listovou a vitamín C, které vytvořením vhodného prostředí v trávicím traktu účinně napomáhají zvýšit biologickou dostupnost železa – a tím jeho využitelnost. Vysoce efektivně tak podporují tvorbu nových životaschopných červených krvinek.

U těhotných žen přítomnost kyseliny listové v tomto přípravku podporuje zároveň růst zárodečných tkání během těhotenství. Unikátním přípravkem je také Jamieson Železo 35 mg s postupným uvolňováním na bázi glukonanu železnatého, který vykazuje taktéž výborné vlastnosti vstřebatelnosti železa. Díky jedinečnému složení tablet vyrobených patentovanou technologií umožňuje tělu doplnit si železo postupně během 9 hodin. Jeho výhodou je průběžné vstřebávání, což znásobuje jeho účinnost.

Denní potřeba železa

Adolescenti

– chlapci 15 mg

– děvčata 18 mg

Dospělí

– muži 19 až 51 let 10 mg

– ženy 19 až 51 let 15 mg

Ženy po menopauze 10–17 mg

Těhotné ženy 30 mg

Kojící ženy 22 mg

Víte, že ...

… nápoje s kofeinem a tanin v černém čaji zabraňují vstřebávání železa a naopak vitamín C jeho vstřebávání výrazně podporuje?

… v případě, že železo a vitamín C dodáváme organismu formou doplňků stravy, je vhodné užívat železo současně s vitamínem C? Podpoříme tím využitelnost železa, jeho vstřebávání se zvýší až 5násobně.

… blokádu při vstřebávání železa představuje vápník – váže se se železem za vzniku solí?

… deficit železa postihuje v Evropě asi 15 až 17 % žen? Nejčastěji udávanou příčinou jeho nedostatku je nepoměr mezi příjmem železa a jeho ztrátou, hlavně u žen se silným menstruačním krvácením.


Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 14. 4. 2024

Nepatříte k těm, kteří by příliš věřili významu snů, ale možná se vám nedávno zdál sen, jehož předpověď byla tak přesná, že vás téměř děsila. Určitě to bylo podivné. Zapište si vše, co si o něm pamatujete, a pak si o představách promluvte s přítelem. Nebojte se, Berani, váš přítel se vám nebude smát. Je více než pravděpodobné, že se vám dostane výmluvných postřehů.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.