Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Špatná nálada? Tyhle potraviny vám ji vylepší

Únava, stres, neklid, nálada pod psa. Znáte to? A co kdybyste změnili jídelníček?
Vydáno: 18.08.2015
Které dobroty jsou zdrojem dobré nálady a zahání stes?
Autor: Thinkstock Které dobroty jsou zdrojem dobré nálady a zahání stes?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Lékařka Nina Cohenová-Koubiová, která se zabývá výživou a psychosomatikou, doporučuje některé potraviny, jejichž konzumace člověku může zvednout náladu.

V první řadě to jsou tučné ryby. Například losos, sardinky a makrela jsou přesně ty druhy, které obsahují nejvíce omega 3 nenasycených mastných kyselin, nazývaných též esenciální mastné kyseliny. Je nezbytné je tělu dodávat v potravě, protože organismus si je sám nedokáže vyrobit.

"Tyto kyseliny mají vliv zejména na správné fungování nervového systému. Umožňují výměnu serotoninu mezi neurony a stabilizují náladu," vysvětluje Cohenová-Koubiová. Jsou bohaté na vitamin D a mohou působit proti únavě. Lze je konzumovat stejně tak dobře k obědu i k večeři, protože nenarušují před spaním trávení.

ThinkstockPhotos-506800343(1) Foto:

 

Tmavá čokoláda zase obsahuje antioxidanty, které omezují aktivitu volných radikálů, nestabilních chemických molekul produkovaných v malém množství naším organismem. Čokoláda obsahuje hořčík, který hraje roli ve zvládání úzkosti. "Tento prvek uvolňuje svaly. Když jsme o něj ochuzeni, naše svaly se stahují, což vede k nepříjemným křečím," říká lékařka. Ke zklamání milovníků čokolády je ale třeba zdůraznit, že stačí jeden čtvereček denně, a to ještě jen občas.

Dále to je listová zelenina. Ze špenátu nebo kozlíčku polního (polníček) načerpáme antioxidanty, vlákninu, hořčík a vitamin B9, které působí na nervový systém. Pojídáme je k večeři jako salát, ale také v polévce. Špenát můžeme spojit s paprikou, rajčaty a trochou bazalky. Významná je i vůně, která umocňuje pozitivní pocity a tím také zklidňuje negativní emoce.

ThinkstockPhotos-493802819 Foto:

 

Výborným zdrojem hořčíku jsou bílé fazole, hrách, čočka nebo boby. "Nevyhýbejte se jejich konzumaci, ale s mírou, abyste neměli problémy s trávením," cituje lékařku francouzský deník Le Figaro.

Na nenasycené mastné kyseliny omega 3, hořčík a vlákninu jsou bohaté i mandle a všechny druhy ořechů. Jsou skutečným zdrojem zdraví a působí na neurotransmitery, které regulují náladu. "Jezte jednou denně tři nebo čtyři oříšky například se sušenou meruňkou, a to buď ráno nebo během dne," radí Cohenová-Koubiová.

Zdrojem esenciální aminokyseliny tryptofanu, který předchází serotoninu označovanému jako hormon dobré nálady a vitaminu D, jsou i vejce.

K dobré náladě přispívají i těstoviny, ale také cereálie. Škroboviny mají sice špatnou pověst, ale jsou bohaté na hořčík a tryptofan. Jsou rovněž zdrojem sacharidů, které v hojné míře potřebuje mozek. "Jestliže se nestravujeme správně, jestliže mozek není dostatečně zásoben, cítíme se unaveni, naše nálada klesá," upřesňuje lékařka.

ThinkstockPhotos-157336489 Foto:

 

Citrusové plody, bohaté na vitamin C a B9, zlepšují příjem a produkci serotoninu. Jak zdůrazňuje expertka, je lépe je konzumovat ráno, a to raději celé než jen šťávu, abychom získali rovněž vlákninu.

Na vitamin C je nejbohatší paprika, a to jakékoli barvy. Hodně nenasycených kyselin a antioxidantů pak obsahuje avokádo. Je bohaté na vlákninu a pomáhá předcházet kardiovaskulárním nemocem a rakovině tlustého střeva.

ThinkstockPhotos-451633181 Foto:

 

Proteiny, železo a tryptofan obsahují červená masa. "Vyhněme se jejich konzumaci k večeři, abychom si nenarušovali spánek. Pozor také, abychom je nejedli spolu s mléčnými výrobky. Pak by se zablokovalo vstřebávání železa z masa a vápníku z mléka ve střevech," radí Cohenová-Koubiová.

Zdroj: ČTK

Mohlo by vás taky zajímat:

7 superpotravin roku 2015

Každý rok sestavují odborníci přes výživu pomyslný žebříček nejlepších a nejpopulárnějších potravin, které jsou pro nás nejvíce hodnotné. Oproti průměrným potravinám nám poskytují prokazatelně více důležitých vitamínů, minerálů, antioxidantů a „fytochemikálií“, což jsou látky v rostlinách, které nás chrání před některými chorobami.

Co tedy jíst, abychom naše tělo pořádně odměnili?

Ředkev daikon

Ředkev daikon

Možná přesně nevíte, o co se podle názvu jedná. Tato zelenina je také známá pod označením „ředkev setá bílá“. Často jí využívají v asijské kuchyni. Daikon je plná sloučenin síry, které pročisťují játra. Tím se podporuje u žen hormonální rovnováha.

 

Dále je ředkev bohatá na vitamíny B a C. Vitamín C posiluje imunitní systém a chrání před infekcemi. Vitamín B nás pro změnu ochraňuje před záněty. Daikon ředkev také pomáhá při trávení, potlačuje chuť k jídlu a snižuje riziko vzniku dýchacích obtíží a onemocnění jater.

7 potravin, díky kterým omládnete

Ztrácí vaše pleť pevnost, pružnost a pomalu ochabuje? Důvodem je nedostatek kolagenu. Naše tělo ho přirozeně vytváří ve velké míře pouze asi do 35 let. Poté začne pokožka pomalu ochabovat. Znovu aktivovat kolagen můžete různě. Třeba pomocí aktivních látek, dermatologických či kosmetických přístrojů nebo také stravou. Které potraviny tvorbu kolagenu nejvíce podporují?

Ryby

Kolagen - ryby

Proč je jíst: posilují buňky, odbourávají tuk, potlačují záněty šlach a svalů

Patří sem: tuňák, losos, ryby s bílým masem

Jak často: alespoň 1x týdně

Ryby jako tuňák a losos mají hodně dobrých tuků známých jako omega-3 mastné kyseliny. Při nedostatku omega-3 začne tělo vytvářet kožní buňky z nekvalitních tuků. Ty pak mohou být citlivé na toxiny či jiné vnější faktory, jako je mýdlo, pyl nebo některá jídla. Kožní buňky vytvořené ze správných tuků, jako jsou omega-3, nejsou tak náchylné na narušení toxiny a alergeny.

 

 


Článek je zařazen v: čokoláda, stres, špatná nálada
Reklama