Léto plné chutí: Tipy, co připravit na piknik nebo rodinný výlet a co vařit na chalupě

Pokud se chystáte na výlet nebo trávíte léto na chatě či chalupě, určitě se vám budou hodit tipy na jednoduché pokrmy, které ušetří čas, ale zasytí celou rodinu i přátele. Navíc budou chutnat a prospějí i vašemu zdraví.

Zabalte si na piknik

Užijte si ještě zbytek léta a vyrazte s rodinou či přáteli na piknik do lesa, parku nebo využijte veřejná pikniková místa. Piknikové menu nemusí být vůbec složité, naopak ho naplánujte co nejjednodušší. Neměly by chybět malé zdravé předkrmy. Osvědčené jsou různé pomazánky a dipy. „Do krabiček se dají zabalit domácí pomazánky typu hummus, ale i luštěninové dipy z červených fazolí nebo červené loupané čočky,“ radí Bára Hernychová, expertka na přirozenou stravu ze společnosti Probio.cz. Hodí se nejen na domácí chléb, ale výborně se do nich namáčejí kousky okurky, papriky, mrkve či řapíkatý celer a děti to neskutečně baví. Různé oříšky, semínka, ale i olivy nechte k „zobání“ po celou dobu trvání pikniku. Jako hlavní chod připravte jídlo, které se dá jíst dvěma prsty a bez příboru. Slané koláče nebo domácí pizza zasytí i náročného strávníka. Nikoho neurazí placky upečené z pohanky a letní zeleniny – cukety, dýně, mrkve apod. – nebo placky z ovesných vloček s pestem. Servírovat lze i kuřecí stehýnka nebo různá studená masa. Nejlepší sladkou tečkou na závěr je čerstvé ovoce. Plátek melounu, zralá hruška nebo miska jahod piknik dokonale zakončí.

DELIKATESA JMÉNEM HUMMUS: JE CHUTNÝ, ZDRAVÝ A VARIABILNÍ

Co Čech, to chatař a chalupář…

Letní vaření na chatě nebo chalupě má svá specifika a nikdo nechce trávit čas u sporáku. Užívejte si dovolenou v klidu a pohodě. Navíc letní příroda nabízí hojnost čerstvých surovin stvořených pro vaření. Nic nechutná lépe než čerstvě nasbírané houby, borůvky, jahody a maliny z lesa. Pověřte děti, ať se zapojí do trhání, česání a sbírání. O to víc jim pokrmy budou chutnat.

Ve spíži víkendové chaty by neměly chybět trvanlivé suroviny. Bulgur, rýže, kuskus či quinoa představují ideální základ letních rychlých a zároveň zdravých pokrmů. Připravíte z nich vynikající rizoto, přílohu či osvěžující salát. Po uvaření je doplňte čerstvou zeleninou, sýrem či tofu, posypte bylinami, semínky a oříšky, zalijte dresinkem. K přípravě dresinku využijte kvalitní, za studena lisované oleje. Klasický olivový olej můžete zkusit nahradit olejem konopným či lněným, jsou nejlepším zdrojem cenných omega 3-mastných kyselin.

Podobné články

Polévky jsou v letních dnech skvělou variantou na lehký oběd. „Doporučuji rychlé zeleninové krémy. Stačí na cibulce osmažit zlehka jakoukoliv letní zeleninu (cuketa, brokolice, mrkev, hrášek...) nechat uvařit doměkka a pak tyčovým mixérem rozmixovat, vznikne krásně hladký jemný krém, do kterého můžete připravit ještě nočky (ze špaldové krupice a vajíčka) či jen posypat nastrouhaným sýrem a osmaženou houstičkou. Jejich příprava nezabere moc času a využijete maximálně sezonní zeleninu,“ dodává Bára Hernychová. Výborné jsou také polévky typu minestrone – zelenina, luštěniny, obiloviny.

Každý večer pak můžete rodinu překvapit jiným pokrmem připraveným na ohni. Opékejte, grilujte a zaposlouchejte se do zvuků praskajícího dřeva. Bezvadné jídlo vykouzlíte z grilovaného masa, ryb, zeleniny, ale i různých druhů sýrů (hermelín, halloumi), tofu či tempehu. „Nezapomeňte na dresinky, hořčice a kečupy bez éček a kyseliny benzoové – nejlépe v kvalitě bio,“ připomíná Bára Hernychová z Probia.

Pro pěší i pro cyklisty

Sušenky nesmí chybět na žádném výletě. Chroupání může začít už v autě nebo ve vlaku, ale hlavně doplní energii během samotného výletu. Ideální jsou suché sušenky typu cookies či různá müsli kolečka a flapjacky. Pokud si je budete chtít upéct doma, přidávejte k mouce nejrůznější vločky, posekané oříšky a semínka. Ke slazení se hodí sirupy (javorový, agávový) rozinky či tmavý třtinový cukr. Pokud chcete něco netradičního a hodně dobrého, zkuste čokosušenky z mouky z červené čočky:

Podobné články

Jakmile nasednete na kolo a začnete šlapat, vaše tělo bude potřebovat rychle vstřebatelnou energii, která nezatíží zažívání. Sacharidy, zejména ty rychlé, by měly tvořit základ každé svačiny, naopak větší množství tuků a vlákniny se spíš hodí, až z kola sesednete. Kromě banánu budou opravdovou sacharidovou rychlovkou také výtečné lívanečky s džemem nebo se skořicovým cukrem. Zvládnete je připravit ještě ráno před výletem.

Placky naslano překvapí svojí úžasnou chutí nejen cyklisty. Podle vlastních chutí zvolte placky z pohanky, cukety, dýně, celeru nebo mrkve. Ingredience nastrouhejte nahrubo, přidejte sůl, zahustěte ovesnými vločkami či moukou (ideálně celozrnnou špaldovou, bezlepkovou rýžovou nebo hrachovou), přidejte výraznější nastrouhaný sýr či tofu. Umíchané husté těsto smažte či pečte v troubě. Výborné jsou i domácí slané muffiny, které jsou lehoučké na přípravu a vlastně i transport. Vydatné muffiny lze připravit v různých variacích – zeleninové, masové, vaječné, se sýrem, ale i s tofu.


Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 12. 4. 2024

Berani, dnes můžete přemýšlet o politických nebo společenských záležitostech, konkrétně o zhoršení stavu planety. Možná se obáváte o svou budoucnost a budoucnost svých dětí. Možná se pokusíte toto téma nadhodit na nějakém společenském setkání. Někdo, koho tam potkáte, vás o této problematice určitě něco naučí. Pokud se potřebujete dále zapojit do zvyšování povědomí lidí o této problematice, udělejte to.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.