Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Trendy a zdraví prospěšné pečivo? Jednoznačně žitné!

Jíst, či nejíst pečivo? To je to, oč v otázce zdravého životního stylu poslední dobou běží. Názory veřejnosti i odborníků se různí. Pokud však netrpíte celiakií, alergií nebo jiným onemocněním, není důvod pečivo ze stravy škrtat. Navíc v případě žitného pečiva můžete i získat. Nevypadá sice tak atraktivně jako klasické pečivo z pšeničné mouky, zato obsahuje řadu prospěšných látek, včetně vlákniny, a nemusíte se mu vyhýbat ani při redukční dietě.
Vydáno: 06.07.2019
Hledáte zdraví prospěšné pečivo? Zkuste žitné!
Autor: iStock Hledáte zdraví prospěšné pečivo? Zkuste žitné!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pšenice versus žito

Pšenice setá a žito seté jsou dvě travinaté rostliny, které lidstvo začalo cíleně pěstovat a využívat ve svém jídelníčku už před 8–10 tisíci lety. Geneticky si jsou podobné dostatečně na to, aby se křížily (výsledkem je tzv. žitovec), ale vlastnostmi se liší natolik, aby daly vzniknout pečivu s rozdílnou texturou a vlastnostmi.

Žitné výrobky jsou ve srovnání s těmi pšeničnými hutnější, a to díky škrobu a dalším polysacharidům (součást vlákniny). Ty dokážou navázat velké množství vody, která se při pečení uvolňuje do střídy. Žito je navíc skvělým zdrojem sacharidů a bílkovin, které společně (tzv. glykoproteiny) přispívají právě ke vzniku hutné struktury žitného těsta. Jeden krajíček takového chleba vás tak nasytí na delší dobu než krajíček chleba pšeničného.

Prospěšné vitamíny a minerály

Celozrnné žitné pečivo představuje skvělou alternativu k běžnému pšeničnému pečivu. Mimo jiné proto, že u bílého pečiva dochází k odstraňování klíčku ze zrn, tedy ztrátě většiny tělu prospěšných látek. V případě žita klíček zůstává a obsahuje i méně lepku. Právě v klíčku a v obalových vrstvách žitných obilek se nacházejí prospěšné minerální látky (nejvíce hořčík, draslík, vápník a železo) a vitamíny, zejména skupiny B (B1, B2, B3, B5) a vitamín E.

 „Konzumace žitného pečiva představuje vhodnější variantu pro všechny milovníky pečiva. Ideální je vždy jej doplnit bílkovinnou potravinou (vysokoprocentní šunka, tvrdý sýr do 30 % tuku v sušině, polotučný tvaroh do pomazánky či vejce připravené na malém množství kvalitního oleje), tukem (máslo nebo rostlinné tuky) a zeleninou či ovocem. Získáte tak vyváženou snídani nebo svačinu,“ říká nutriční terapeutka Mgr. Miroslava Matějková.

Vícezrnný, pšeničný, žitný, tmavý, celozrnný, večerní... Který chleba si vybrat?

Pečivo při hubnutí: Jaké si vybrat?

S žitem ku zdraví

Žito, resp. celozrnná žitná mouka, obsahuje již zmíněné polysacharidy. Ty jsou nestravitelné, ovšem při průchodu trávicím traktem „čistí“ střevní sliznici jako kartáč. Působí tak jako prevence proti zánětům a nádorům. V žitné mouce je těchto pomocníků několikanásobně více než v té pšeničné, ovesné nebo i ječné.

Díky vysokému podílu vlákniny, která zpomaluje vstřebávání tuků a cukrů, je pečivo s vysokým podílem žitné mouky vhodné pro lidi s vysokou hladinou cholesterolu, pro diabetiky i lidi se zvýšeným rizikem vzniku karcinomu tlustého střeva. Kromě toho má kladný vliv také na kardiovaskulární systém, napomáhá při redukci tělesné hmotnosti a při potížích se zácpou.

Barva není všechno

Jakou mouku, případně v jakém poměru pečivo obsahuje, poznáte jednoduše díky příslušnému označení. Ze zákona je jasně definováno, jaký podíl žitné a jiné mouky musí pečivo mít. „Například v opravdu žitném chlebu musí být devadesát procent žitného podílu. Označení je tedy důležitější, než vzhled výrobku," vysvětluje Ing. Ladislav Adámek, manažer kvality kladenské pekárny Kompek. Dejte si proto pozor na tmavé pečivo, které vypadá jako žitné. Většinou se totiž připravuje ze stejných směsí jako bílé pečivo, jen se do něj přidávají barviva (např. karamel nebo pražený ječmen), díky kterým získá pečivo tmavou barvu, ale zdravé rozhodně není. 

-jk-

Článek je zařazen v: žitné pečivo, lepek, celiakie, tmavé pečivo, celozrnné pečivo
Reklama