Glosa: Zubatá posedlost jménem Labubu. Nový strašák dorazil do Česka
Pamatujete si, jak společnost rozdělovaly vakcíny, migrace nebo 5G sítě? Zapomeňte na to. Nový strašák má devět zubů, vypadá jako posedlá panenka Chucky v rouše mončičáka a jmenuje se Labubu. Bubák původem z Číny už rozděluje společnost na dva tábory: nadšené sběratele a skeptiky, co by ho nejraději rovnou "zastavili".
Zatímco se v posledních měsících sociální sítě plní Labubu coby kabelkovou ozdobou, pravda je, že tenhle „huňatý influencer“ se rozhodně nestal virální hvězdou přes noc. Labubu, stvořený hongkongským ilustrátorem Kasingem Lungem, se poprvé objevil už v roce 2015. Tedy žádný nováček. Jen čekal téměř dekádu na to, až se svět stane dost šíleným, aby ho začal masově milovat.
Módním trendem pro rok 2025 jsou přívěsky. Příšerky Labubu tento trend zcela ovládly. Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
A že miluje! Labubu se dnes prodává ve stovkách podob a kolekcí. Ceny začínají na několika stovkách korun, nejdražší kousky z limitovaných edicí se prodaly i za částky přesahující 7 tisíc korun. Sbírku má již Blackpink Lisa, svého osobního labubáčka už vlastní Rihanna i David Beckham, jak se před časem pochlubil na svém profilu na Instagramu. Podivným postavičkám podlehla i česká TikTok scéna, kde se příšerami na přívěsku vesele chlubí teenageři i maminky na mateřské.
Mohlo by vás také zajímat: Vyhrocené vztahy v rodině Beckhamových: Brooklyn má bližší vztah k rodičům své ženy
Ovšem s rostoucí slávou přichází i odpor. Skeptici se smějí, že dát tisíce za hračku s devíti zuby a výrazem radioaktivního králíka je známka sběratelské degenerace. Jenže pokud vás něco rozděluje stejně vášnivě jako očkování nebo ceny másla, víte, že jde o skutečný fenomén.
Labubu už teď dělá čáru přes rozpočet nejednomu sběrateli – a taky rodiči. Ale představte si, co by se stalo, kdyby se kolem něj začaly šířit hoaxy? V době, kdy se každá novinka promění buď v internetovou senzaci, nebo strašáka, to není zas tak nepravděpodobné.
Labubu tě sleduje. Možná
Co když je Labubu příprava na nový světový řád, test poslušnosti dětí a vizuální manifest genderové anarchie? Má ostré zuby, ale žádné jasné pohlaví. Možná je posedlý duchem Elona Muska. Možná ti, kteří tráví s Labubu příliš času, začínají měnit své chování, jako by je někdo pozoroval.
Zatímco děti po postavičce šílí a sběratelé prodávají ledviny za růžovou edici s čepicí, odpůrci varují: „A co když se Labubu v noci hýbe?!“
Zatím se nehýbe. Jen stojí. Nebo se houpe na kabelce, culí se a tiše čeká, až z vás udělá závislého. Tak si na něj dejte pozor. Anebo si ho rovnou kupte. Protože jestli už Labubu opravdu ovládá svět, je možná bezpečnější mít aspoň jednoho doma. Pro případ, že by nás brzy začal soudit.
Ale mezi námi: žádný nový světový řád, žádné sledování. Labubu je jen dokonalý produkt své doby. Ošklivý, přehnaný, dojemný. A hlavně sdílený.
Tak až vám někdo řekne, že je to jen další přechodný trend, připomeňte mu, že Labubu čekal skoro deset let, aby ovládl naše regály, feedy a naše hlavy. A možná - stejně jako kdysi Furby, Pokémoni nebo sběratelské kartičky - zůstane s námi mnohem déle, než čekáme. A možná se přece jen ještě dočkáme těch „strašlivých pravd“ o Labubu.
Regály jsou plné příšerek, TikTok plný křiku a kabelky plné zubů. Řečeno slovy písně klasika, kapely HNF: Svět se pos*al? Možná. Ale aspoň to nyní dělá s roztomilým zubatým úsměvem.
Fakta: Proč Labubu?
- Oproti designovým značkovým kabelkám nebo hodinkám (v řádech tisíců dolarů) jsou Labubu figurky za 20–40 USD vnímány jako „cenově dostupné potěšení“ v nejisté době.
- Návrat dětství: Princip „slepé krabičky“ připomíná sbírání kartiček nebo překvapení v Happy Mealu. Lidé se vracejí ke hravosti jako formě útěku od reality.
- Psychologie radosti: „Lidé dnes hledají rychlou dávku štěstí. Něco, co jim udělá radost hned,“ říká Ali Domrongchai, redaktorka z New Yorku, která dostala svého prvního Labubu jako dárek.
- Podle profesorky Anne Cheng z Princetonu odráží popularita Pop Martu (distributor čínských hraček) dlouhodobou americkou fascinaci „roztomilostí z Asie“ – podobně jako kdysi Hello Kitty.
Zdroj informací: CNN
Podívejte se na nejnebezpečnější hračky: