zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
zpět

Horoskop pro Vás každý týden

Stačí vybrat znamení a zadat Váš email. Jednou týdně vám zašleme horoskop pro vaše znamení.

reklama

návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat

reklama

Chcete se zapotit? Zkuste dynamické styly jógy

Chcete se zapotit? Zkuste dynamické styly jógy
Autor: iStock Chcete se zapotit? Zkuste dynamické styly jógy
anna kopečková , Vydáno: 04.03.2020
Možná by vás nenapadlo hledat na lekci jógy živost a akci, ale pravda je, že jóga není jen klidná meditace. Umí být i svižná a náročná. Takže pokud potřebujete vybít energii a dát si pořádně do těla, zkuste jógu. Nabízí hned několik směrů, u kterých se důkladně zapotíte, skvěle pobavíte a odplavíte stres.

reklama

Jóga opravdu není jen klidná meditace. Stačí vybrat tu správnou lekci a osobnost lektora, který dokáže energii v sále rozproudit,“ doporučuje Věra Vojtěchová, zakladatelka center jógy a zdravého životního stylu Dům jógy. A doporučuje zkusit ranní lekce, které vás probudí a pozitivně naladí na celý den. „Dynamický princip v józe představuje zábavnou a efektivní cestu ke zvýšení celkové kondice a posílení středu těla. Pokud je i přes svižné tempo kladen dostatečný důraz na techniku pozic, může být tento druh praxe účinnou prevencí bolesti zad či nástrojem k odstranění svalových dysbalancí,“ dodává fyzioterapeutka Lékařského domu Praha 7 Eva Juráková.  

Powerjóga vám pomůže vybudovat svaly i sebevědomí

Jeden z mladších jógových směrů vznikl v 80. letech 20. století v USA a je více zaměřen na tělesnou stránku. Najdou se v něm všichni, kteří chtějí být fit. „Je to poměrně intenzivní cvičení s kratšími výdržemi a dynamickými přechody v rytmu dechu mezi jednotlivými pozicemi. Užijete si ji, zejména pokud už máte nějakou fyzičku a aspoň základní jógovou zkušenost,“ popisuje Věra Vojtěchová. Power jóga vychází z hathajógy, ale je silovější. Na lekci určitě dojde na variace pozdravu slunci, zaznamenáte například prkno a klik, které znáte z jiných druhů cvičení. Lektor bude hlídat, abyste pozice prováděli správně. Vydáte kalorie, získáte kondici, pevné svaly a pružné tělo. Přestože power jóga primárně neřeší duchovní rozvoj, nepřijdete o oblíbenou závěrečnou relaxaci a po lekci pocítíte psychické uvolnění. 

Vašek Krejčík ve svém Energy Studiu

Vašek Krejčík: S powerjógou je mi nejlépe

Ashtanga jóga vás naučí účinnou sestavu

Jestliže máte rádi pravidla a řád, je pro vás jako stvořená ashtanga. Skládá se z přesně daných sestav, cvičení provází speciální dech udždžají (viz níže), směřování pohledu na určené místo a tělesné zámky (bandhy). Výdrž v ásanách na několik výdechů a nádechů střídají plynulé přechody mezi nimi v souladu s dechem. „Toto cvičení vás naučí pracovat s vlastní energií, podporuje vnitřní disciplínu. Řízením dechu například dokážete ovlivnit tepovou frekvenci, posílíte krevní oběh. Hodí se pro lidi, kteří už mají nějakou jógovou praxi,“ vysvětluje Věra Vojtěchová. Samotné ásany a přechody mezi nimi si vyžádají energii a sílu. V pokročilejších lekcích dojde i na náročnější pozice jako most nebo provaz. „V rámci balančních pozic na rukou dochází k aktivaci svalů, které se významně podílejí na stabilizaci páteře,“ připomíná Eva Juráková. Lekce jsou vždy stejné, a přitom pokaždé jiné, jak postupujete v provádění a prožívání cviků. Začíná a končí se obvykle mantrou, což prohloubí koncentraci a vnitřní sílu. Zvláštností je, že kromě běžných lekcí vedených lektorem můžete navštívit i takové, kdy každý cvičí sestavu samostatně a lektor je zde pouze jako podpora pro toho, kdo ho právě potřebuje.

Co je to udždžají dech: Jedna z mnoha prastarých dechových technik jógy. Při udždžají vedete vzduch přes hlasivkovou štěrbinu. Dech je tedy slyšet, říká se, že připomíná zvuk moře. Protože ho přes hlasivky musíte vytlačit, zapojuje se výrazně dýchací svalstvo. Udždžají rozproudí energii při současném uvolnění mysli. Šumivý či v přímém překladu vítězný dech představuje vítězství našeho ducha nad neklidnou myslí.

Životní mantry podle znamení zvěrokruhu

Životní mantry: Objevte tu svou podle znamení zvěrokruhu

Vinyasa jóga vás povznese na vlně dechu

Je uvolněnější formou ashtangy. Používá se zde dech udždžají, bandhy i cílené zaměření pohledu, ale ásany mohou mít odlišné pořadí i tempo a lekce jsou také pokaždé jiné. Zažijete plynutí na jedné vlně s dechem, kdy se pozice mění s každou jeho fází, a lekce tak získává specifický rytmus. Potrénujete soustředění a klidně se vám může stát, že úplně zapomenete na okolní svět. „Vinyasa flow jóga je velmi různorodá. Rozvíjí fyzickou zdatnost, koncentraci a také hluboké psychické uvolnění,“ doplňuje Věra Vojtěchová.

Jogging jóga, fitness jóga a spol.

Protože jóga je pružný a stále živoucí a rozvíjející se organismus, umožňuje řadu nových akčních modifikací, aby odpověděla lépe na potřeby současného světa. Jogging jóga střídá dynamické pasáže zaměřené na zahřátí a posílení svalů s klidnějšími protahovacími úseky. Soustředí se na práci s dechem a zvýšení kapacity plic. Jemnější verzí power jógy je fitness jóga. Na začátku lekce se důkladně protáhnete a zahřejete, velký důraz se klade na zdravé cvičení. Cílem je zapojení celého těla, během hodiny se dostane na cviky vestoje, vleže i vsedě, rotace i úklony. 

A chcete-li něco neokoukaného, zkste fly jógu, při níž se houpete ve speciálních závěsných sítích a často visíte hlavou dolů. „Obrácené pozice skýtají mnoho benefitů. Radovat se bude kardiovaskulární systém, lymfatický oběh, k jehož stimulaci dojde tlakem sítě na lymfatická centra (například v tříslech), ale i kloubní aparát, který se bude oddávat uvolňující trakci neboli příjemnému ´vyvěšení´,“ potvrzuje fyzioterapeutka Eva Juráková.

Pokud jste pokročilejší a máte stejně jógově nadšeného parťáka, zajděte na acro jógu. Budete cvičit v párech, nebo dokonce skupinách a dojde na různé akrobatické pozice, které vás přezkouší z vašich dovedností, ale také skvěle pobaví. Naopak aktivní, ale přitom stále jemná je hormonální jóga s mnoha ověřenými zdravotními účinky.

Co si vzít na dynamickou lekci jógy: 

  • lehké pohodlné oblečení, které saje pot
  • sportovní podprsenku
  • malý ručník na pot
  • láhev s vodou
  • gumičku do vlasů
  • nosíte-li si vlastní podložku, vyberte si takovou, která je dostatečně odolná

-ak-

reklama

Související témata: druhy jógy , cvičení jógy , dynamická jóga , powerjóga , hormonální jóga , fitness jóga , dýchání

reklama

Přečtěte si také

reklama