Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Brzdí vás v hubnutí vaše geny? Využijte je ve svůj prospěch!

Na prvním místě mezi viníky nadváhy a obezity je špatný životní styl – nedostatek pohybu a nevhodná strava. Hned na druhém je ale genetika. Nesvádějte vinu na geny, ale rozklíčujte je. Díky nim totiž můžete s přibýváním na váze jednou provždy zatočit.
Vydáno: 22.11.2016, Anna Kopečková
Maminka i babička byly plnoštíhlé? Nikde není psáno, že vy musíte být taky!
Maminka i babička byly plnoštíhlé? Nikde není psáno, že vy musíte být taky! Autor: Thinkstock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Spousta lidí s nadváhou dokola opakuje: „Jsem po babičce, nikdy nezhubnu!“ Do jisté míry mohou mít pravdu. „Genetika se podílí na vzniku obezity z 50 %, v případě obou obézních rodičů až z 80 %,“ podotýká k tomu Ing. Monika Bartolomějová, hlavní nutriční specialistka ze Světa zdraví, ale ještě pokračuje: „Na druhou stranu nicméně není bezpodmínečně nutné očekávat, že člověk s genetickou predispozicí určitě přibere nad rámec zdravé normy. Pořád je tu totiž dost velký prostor pro to pracovat s jídelníčkem, pohybovými aktivitami. Spíše je důležité vnímat obezitu v předchozích generacích rodiny jako varovný signál a o to více pečovat o svůj životní styl: skladbu jídelníčku, souhrnný kalorický příjem a pohyb. Víc než musí ti, kteří tuto genetickou výbavu nemají.“

Vymlouvat se tedy na genetiku je k ničemu. Pokud ovšem objektivně řešíte riziko rodinné obézní anamnézy, měly by vaše první kroky v případě touhy po zhubnutí vést jen za jediným člověkem: lékařem nebo do hubnoucích center, která s lékaři úzce spolupracují.

Svět bez obezity

Při výběru centra na hubnutí nebo odborníka postupujte opatrně – hledejte člověka, který se vám bude věnovat individuálně a zohlední při hubnutí právě vaše genetické predispozice. Co se toho týče, je to vlastně jediná dokonale individuální cesta k hubnutí šitému vám skutečně na míru. Když totiž víte, v čem je genetický problém, snáze z něj najdete cestu. A proto jsou tu krevní testy, konzultace s odborníky, dotazníky shromažďující informace o vašich rodinných zvyklostech z oblasti stravování, pohybu, ale i lékařské anamnézy. Proč je toho třeba tolik? „Pokud máme podezření na genetickou zátěž, je třeba pomoci dotyčnému vystoupit ze začarovaného kruhu. Geneticky daná nadváha či obezita často vznikly na základě špatných návyků předchozích generací. Tento genetický základ včetně zvyklostí se dědí dál a problém se opět jen prohlubuje. Jestliže se ale i přes tuto genetickou výbavu vydáte jiným, zdravějším směrem, který se bude nově předávat z generace na generaci, pak máte možnost ovlivnit geny směrem k budoucím pokolením,“ podotýká Bartolomějová.

Podle ní je také třeba si uvědomit, že geny se dědí nejen od našich rodičů a prarodičů, ale pro další pokolení hrají roli samozřejmě i geny partnera a jeho rodiny, takže vznikají různé mixy, a tak je to stále dokola. Navíc také záleží na tom, jakým způsobem se zhubne. Nevhodným hubnutím se může problém naopak ještě prohloubit.

Věděli jste, že…
… se v našem těle zásluhou evoluce vyvinul i tzv. úsporný gen? Aktivoval se vždycky v období hladomoru, dnes u některých lidí přichází k sobě, když se rozhodnou hubnout. Tělo se pak odmítá zbavit svých zásob, které by mu pomohly za skutečného hladomoru přežít. Možná i proto je někdy zbavování se nadváhy tak složité!

Nutriční profil osobnosti

K tomu, aby se vám povedlo genetiku přelstít, ideálně i pozměnit tím správným směrem, potřebujete ale přesně vědět, co vám škodí a co naopak prospívá. Začněte jídelníčkem a nechte si pomoct například tzv. Unikátní metabolickou diagnostikou KNT od RNDr. Petra Fořta, CSc., na jejímž základě jsou odborníci schopni sestavit vám nutriční profil osobnosti. „Právě tato diagnostika zahrnuje více typů typologií, které lze o člověku zjistit. Patří sem například metabolický typ nebo typologie podle ájurvédy a další. Je to vlastně takový průsečík hodnocení klienta podle různých parametrů, na základě kterého se určí vhodné a nevhodné potraviny. Ty vhodné danému jedinci pomáhají, ty nevhodné naopak škodí. Tím lze sestavit optimální způsob stravování, který pomáhá snadněji a rychleji dosáhnout požadovaných výsledků,“ popisuje nutriční terapeutka a znovu zdůrazňuje, že boj s geneticky danou nebo ovlivněnou obezitou je běh na dlouhou trať a více než kterýkoliv jiný druh obezity se neobejde bez podpory odborníků. Mnohdy i z řad psychologů, protože bylo už dávno prokázáno, že jídlo úzce souvisí s psychikou, a pokud jste například v rodině zvyklí „zajídat“ stres nebo silné emoce, je to přesně kapitola, kterou by vám měl pomoci vyřešit psycholog.

Máte pohybovou inteligenci?

Logické při tom všem je, že se genetická výbava podepisuje i na tom, jak jste na tom s láskou k pohybu. „Existuje termín pohybová inteligence. Je dědičná a její výše odpovídá lehkosti, s jakou se pohybu učíte. Někdo vidí pohyb, a ihned ho zopakuje, jiný je rád, že se naučí s nadsázkou koordinovat ruce a nohy,“ podotýká Markéta Brožová, hlavní trenérka fitcenter Contours.

Důležité je vědět i to, že genetika ovlivňuje ještě další faktory: jak spalujete, jak snadno se vám rýsují svaly… „Z tohoto hlediska rozdělujeme na základě genetických parametrů tři základní typy postav a podle nich pak zase umíme určit, který pohyb je pro něj nejlepší,“ konstatuje Markéta Brožová, a hned je popisuje:

1. EKTOMORF: Je to člověk vyšší, dlouhý, šlachovitý, snadno spaluje a nejlepší jsou pro něj atletické disciplíny, běh a podobně.

2. ENDOMORF: Bývá spíše zavalitý, menší, hmota se ho doslova drží, spalování je spíše pomalé a více mu vyhovují silové sporty.

3. MEZOMORF: Je kombinací obou – a je na odborníkovi, aby mu pomohl najít to, co je pro něj nejvhodnější.

Bez výmluv!

Genetické faktory ovlivňující vaši váhu jsou až druhé nejsilnější! Tím prvním a nejzásadnějším vždycky bude to, jaký životní styl zvolíte. Co budete jíst, jak se budete hýbat a celkově se starat o své zdraví!!!

-ak-

Článek

hubnutí chůzí hlavní Foto:

Hubnutí chůzí: Kolik energie spálíte?

I obyčejná chůze dokáže s vaším tělem zázraky!

 

Někdo přibírá víc na břiše, někdo na stehnech...

Hubněte a cvičte podle typu své postavy


Článek je zařazen v: hubnutí, nadváha, genetika, obezita
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama