Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Etikety potravin: Umíte je číst?

Pokud vám není jedno, co jíte, měli byste alespoň čas od času otočit atraktivní obaly potravin a proniknout hlouběji do tajů toho, co je napsáno na druhé straně.
Vydáno: 09.06.2015, Anna Kopečková
Tak kolik v těch kukuřičných lupínkách vlastně té kukuřice je?
Tak kolik v těch kukuřičných lupínkách vlastně té kukuřice je? Autor: Thinkstock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

 

 

Na mnohých produktech bývá často textu k počtení spousta, ale je napsán tak malými písmenky, že k jejich rozluštění byste potřebovali minimálně mikroskop. Už to ale může být prvním signálem k vrácení lahůdky do regálu.

Z nákupu se ale nemusí stát čtenářský kroužek – stačí se podívat na několik údajů a o kvalitě potraviny i jejím složení budete mít jasno.

Co je důležité sledovat?

Datum spotřeby

Dříve, než začnete zkoumat obsah a složení výrobku, se podívejte na jeho trvanlivost. Pokud se expirační doba blíží, sáhněte raději dál do regálu – kousky s blížícím se koncem trvanlivosti dávají vychytrale prodejci dopředu a ty s delší výdrží se krčí vzadu. Rozmyslete si také, zda potravinu do daného termínu stihnete zkonzumovat.

Energetická hodnota

Většinou se uvádí jak v kaloriích, tak v kilojoulech, a to na 100 gramů nebo 100 mililitrů potraviny či nápoje. Dobře proto počítejte – když si budete chtít koupit láhev ochucené minerálky bez přidaného cukru, dozvíte se, že ve 100 ml se skrývá asi 15 kcal. To zní dobře. Horší je, že celá láhev má pak 225 kcal, které do sebe dostanete a ani nevíte jak. Naopak se nemusíte děsit tyčinky, která má 450 kcal na 100 g – balení většinou obsahuje 30 gramů, takže taková pohroma to není.

Sacharidy

Nejsou sacharidy jako sacharidy. Pod tímto označením výrobci uvádějí sacharidy komplexní, ale také ty jednoduché (cukry), vlákninu i cukry alkoholové, které se v těle chovají trošku specificky. Ve svém produktu chtějte sladkých cukrů (fruktóza, glukóza, glukózo-fruktózový sirup, sacharóza) minimum, vláknině a komplexním sacharidům se naopak nebraňte.

Tuky

Ty by producenti potravin měli rozdělovat na nasycené a nenasycené. Ty nasycené nejsou pro zdraví příliš vhodné, zato ty nenasycené ano. Lidské tělo tuk ve stravě potřebuje, proto neodkládejte potravinu jen proto, že je tučná – třeba takové arašídové máslo, ořechy nebo semínka jsou zdravými nenasycenými tuky přímo napěchované a to je dobře.

Bílkoviny 

Čím víc proteinů v potravině, tím lépe. Tady není co řešit – bílkoviny jsou stavebním materiálem, jenž se nedokáže přeměnit v tuk, což je vždy vítané.

Složení

Přísady, kterých je ve výrobku nejvíc, bývají uvedené v seznamu jako první. Pokud se vám nelíbí začátek čtení a konec je také v nedohlednu, výrobek raději odložte. Čím méně přísad potravina obsahuje, tím lépe. Také není úplně v pořádku, když je jídlo obohaceno o složky, o kterých jste nikdy neslyšeli a skoro je nedokážete ani vyslovit.

 

Zdroj: Fithall.cz

Fithall banner 2 Foto:

 

Mohlo by vás taky zajímat:

Podle průzkumů spoustě údajů na obalech nerozumíme. Teď by to mělo být jednodušší

Obaly potravin: Jaké informace sledovat a jak jim rozumět

Když vypustíte z jídelníčku potraviny s lepkem, neznamená to, že budete jíst zdravěji nebo dietněji

Bezlepková strava: Není tak zdravá, jak si možná myslíte

S nedostatkem bílkovin se potýkají hlavně ženy a vegetariáni

Bílkoviny v jídelníčku: Pomohou vám zhubnout i budovat svaly

Aby mozek fungoval tak, jak má, potřebuje i zdravé tuky

Nejlepší potrava pro váš mozek? Tuky!

Článek je zařazen v: sacharidy, obaly potravin, etikety, nákup potravin, cukry, tuky, bílkoviny, éčka, konzervanty, barviva
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama