Fast foody: Jak se v nich najíst zdravě?

Když se řekne fast food, spousta lidí si představí mastná, tučná, přeslazená a kalorická jídla, která mají se zdravým životním stylem pramálo společného. I v těchto podnicích se ale můžete najíst relativně zdravě, když si dobře vyberete.

Pod pojmem „fast food“ neboli rychlé občerstvení se skrývá druh veřejného stravování, založený na rychlém výběru, přípravě i konzumaci pokrmů. Provozovny takových podniků zvyšují rychlost obsluhy zákazníků tím, že jídlo připravují „s sebou“. Lidé tedy nemusí přerušit činnost, mohou jíst v autě, při práci, ve stoje nebo za pohybu.

Moderní historie fast foodů začala v Kalifornii, těsně před druhou světovou válkou – a dodnes po celém světě vídáme velké žluté „M“.

Pod pojmem fast food si většina lidí představí nejen mastná, tučná, přeslazená a kalorická jídla, ale i papírové obaly, mládež s přetékajícími boky, uspěchané strávníky nebo obézní děti.

Všechny fast foody ale nejsou nezdravé – dnes najdeme ve městech také výdejny rychlého občerstvení, které připravují vegetariánské a veganské speciality, saláty, raw pokrmy a podobně.

I v těch podnicích, jež jsou považovány za nezdravé, se můžete najíst relativně zdravě. Zde je několik tipů, jak na to:

1. Pijte jen vodu

Cola, džusy, limonády – tak to přesně vaše tělo nepotřebuje. Váš organismus potřebuje čistou vodu, a proto ušetřete zbytečné kalorie a pijte pouze ji.

2. Nedávejte si „meníčka“

Sice ušetříte pár korun, ale sníte i to, co jste původně nechtěli. Odepřete si nápoj zdarma i hranolky a dejte si opravdu jen to, na co máte chuť. Raději litujte několika korun než nedopnutých kalhot.

3. Zapomeňte na hranolky

Ty nejezte nikde a nikdy. Nejenže jsou mastné a nehorázně kalorické, ale také zdraví nebezpečné. Hranolky, jako i další smažená jídla, obsahují akrylamid a glycidamid – látky, které jsou rakovinotvorné!

4. Zkuste salát

Čerstvý salát mají k dispozici všude. Sice asi nebude tak dobrý jako ten domácí, ale vám jde přece o zdraví a štíhlou linii. Tak trochu slevte z nároků na chuť a přidejte na nárocích na vitamíny a minerály.

5. Maso bez housky

Díky častým kontrolám a pranýřování si ty nejznámější fast foody nedovolí svoje maso šidit. Když si dáte hamburger, můžete si být skoro jistí, že je to čisté maso. Housku z něho zahoďte – bílé pšeničné pečivo může chybět vašemu mlsnému jazýčku, ale rozhodně nebude chybět vašemu tělu.

6. Čtěte složení

Prostudujte, kolik kalorií má latté a kolik ledová káva. Kolik energie, sacharidů, proteinů a tuků do sebe dostanete s jedním gyrosem, tortillou nebo hamburgerem? Nebylo by lepší sníst jen půlku? Když už se rozhodnete něco si dát, rozhodně si to užijte bez výčitek. V dalších jídlech dne se trochu omezte a běžte si zaběhat. Psychické zdraví a pohoda se také počítají!

Zdroj: Fithall.cz


Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 16. 4. 2024

Pokud se dnes budete muset vypořádat se zklamáním, snažte se, aby vás to nezlomilo, Berani. Můžete obdržet dopis nebo telefonát, který vám přinese méně příznivé zprávy. Možná, že někdo, koho jste chtěli vidět, nebude moci přijít. Snažte se nenechat si tím zkazit náladu. Takové věci se stávají. Zaměstnejte se.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.