Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama
Reklama

Ketodieta na vlastní kůži: Je drsná, ale funguje

Ketodieta neboli proteinová dieta - někdo ji považuje za zázrak, někdo za hazard se zdravím. Toto hubnutí je založené na proteinové stravě, kdy tělo požírá vlastní tuky. A můj muž se rozhodl vyzkoušet, jestli to opravdu funguje a jak.
Vydáno: 06.07.2016
Žádná dieta není zadarmo, ale jen některá opravdu funguje
Autor: Thinkstock Žádná dieta není zadarmo, ale jen některá opravdu funguje
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

 

Ketodieta je vhodná především pro lidi trpící větší nadváhou. Je to logické. Mají větší podíl tukové tkáně, tudíž je u nich účinnost diety znatelnější. U lidí s optimálním BMI (body mass index) je možné dietu aplikovat, ale spíše jen jako nastartování metabolismu.

Můj muž dietu opravdu potřeboval. Ač byl kdysi velký sportovec, kvůli sedavému zaměstnání a stresu hodně přibral a přebytečné kilogramy se mu nedařilo shodit. Proto věřil, že s přesně daným množstvím speciálních jídel několikrát za den a pod odborným dohledem konečně půjdou kila dolů a nevrátí se zpátky.

Jak to celé funguje

Principem ketodiety je, že omezíte ve svém jídelníčku příjem primárního zdroje energie, tedy sacharidů, a tělo se dostane do takzvané ketózy, kdy začne spalovat tuky a nikoli svaly.  Více podrobností si můžete přečíst v našem článku o ketodietě:

Proteinová dieta je vhodná hlavně pro obézní

Ketodieta není pro každého. Vše, co byste o ní měli vědět

Celá dieta samozřejmě probíhá pod odborným dohledem a před začátkem je nutné podstoupit konzultaci a měření. Takže – váha manžela byla před začátkem diety 103,3 kilogramů, množství tělesného tuku 26,5 % (optimální je 17 a méně). Cílem bylo shodit minimálně 10 kg. 

10 týdnů na prášcích

Na ketodietě je skvělé, že na začátku dostanete všechna jídla v podobě proteinových nápojů nebo jídel v prášku. A z těch si pak připravujete koktejly, omelety, polévky nebo sladké kaše k snídani. První dny diety byly hodně obtížné. Přejít z klasické stravy na úplně jiný druh jídla je těžké pro každého člověka a obzvlášť pro muže, který se nestydí jít si dvakrát přidat. Ale přibližně po týdnu si manžel na jídla zvykl a některá mu dokonce moc chutnala. Dokonce ani neměl hlad, protože jedl každé 2 - 3 hodiny. Problém byl spíš s chutěmi. Tělo si permanentně během diety žádalo cukry, kterých se mu nedostávalo. Nejspokojenější byl tedy ve chvíli, kdy si dal sladkou snídaňovou kaši nebo proteinovou tyčinku.

Klasický dietní plán při ketodietě se skládá ze tří kroků. V prvním se jídelníček skládá výhradně z proteinových jídel a nápojů připravovaných z prášku. K tomu si můžete kdykoli v průběhu dne přidat jen vybrané druhy zeleniny (například okurku, fazolky, zelený salát, ale třeba mrkev nebo rajčata už vhodné nejsou) a trochu semínek. 

V dalších dvou krocích se do diety postupně zařazují stále více normální, na bílkoviny bohatá jídla. Cílem je postupně se vrátit k racionálnímu jídelníčku, aby po skončení diety nenastal známý jo-jo efekt, a speciální proteinová jídla jsou pak už jen doplňkem.

Protože je můj manžel hodně pracovně vytížený a nechtělo se mu přemýšlet ještě nad tím, co bude mít na talíři, rozhodl se, že u jídel a nápojů z prášku zůstane co nejdéle. Dával si je tedy k snídani, k večeři a k dopolední a odpolední svačině. Během oběda pak postupně zařazoval "normální" jídla složená z proteinů a zeleniny. Většinou to tedy bylo hovězí, kuřecí, krůtí maso nebo ryba s vařenou, dušenou nebo syrovou zeleninou. 

Co bylo na dietě dobré

Už po týdnu diety byl manžel lehčí o 1,5 kg. Necítil se tak nadmutý, srovnalo se mu trávení, s kterým měl předtím problémy, dobře spal a pomalu ho opouštěla i velká únava, kterou pociťoval hlavně v prvních dnech.

Po 10 týdnech ukazuje váha o 10 kg méně. Trávení funguje perfektně, zmizely potíže s bolestmi žaludku, celkově se manžel cítí vitálněji, v pohodě a vzrostlo mu i sebevědomí. A díky pravidelnému cvičení nejméně dvakrát týdně se mu zlepšila i kondice. Bez pohybu by to ostatně nešlo. Ketodieta by sice fungovala, ale jen přibližně tři týdny a pak už by šlo jen o udržování hmotnosti. Pokud chce člověk zhubnout víc, musí přidat i kardio pohyb v optimální tepové frekvenci.

Za velmi důležité považoval manžel odborné konzultace s dietoložkou a osobní koučkou. Přestože osobnímu koučinku na začátku nepřikládal takovou váhu, ukázalo se, že je hodně důležitý hlavně při zvládání krizí, které párkrát během diety samozřejmě přišly. 

Podívejte se na desetikilovou změnu:

ketodieta 2 Foto:

ketodieta 1 Foto:

A nevýhody?

I když dostanete všechno jídlo až pod nos a jediné, co musíte udělat, je rozmíchat prášek v troše vody a nalít ho na pánev nebo ohřát v mikrovlnce, potřebujete i odhodlání, pevnou vůli a podporu rodiny a svého okolí.

Ač to vypadá snadné, ketodieta je drsná hlavně v tom, že nesmíte udělat chybu. Kousíček chleba, malý panák alkoholu, pár brambor, sklenička vína... Cokoli, co obsahuje sacharidy okamžitě dietu naruší, vrátí vás zpátky a bude pár dnů trvat, než se znovu do ketózy dostanete. 

Ketóza je chemická reakce a je potřeba se připravit na to, že se projeví i zápachem. Zejména při sportu, kdy se hodně zpotíte.

Když hodně zhubnete, budete muset obměnit šatník. Což, hlavně v případě žen, je možná spíš výhoda.

A ještě jednou peníze. Ketodietu byste rozhodně neměli zkoušet na vlastní pěst, protože vyžaduje znalosti o výživě a celkovém fungování těla. Pokud zvolíte některou z firem, která ketodietu nabízí, počítejte s pár tisícovkami. Například u Ketodiet, kterou vyzkoušel můj muž, za vstupní konzultaci zaplatíte tisíc korun a za dietu na měsíc (nápoje, všechna jídla v prášku a proteinové tyčinky) 6300 Kč, což není tolik, když si spočítáte, kolik peněz za měsíc utratíte za normální jídlo.

Co bude dál?

Většina diet vás naučí disciplíně a ketodieta není výjimkou. Manžel se díky ní opět vrátil k pravidelnému pohybu a naučil se jíst pravidelně a menší porce. Poznal, že pečivo a sladká jídla mu nedělají dobře, tak je nejí. A protože by rád ještě nějaké to kilo shodil, rozhodl se zůstat u dělené stravy a využívat i nadále speciální proteinová jídla, hlavně snídaňové kaše a proteinové tyčinky, které mu tak chutnají.

Anna Kopečková

Mohlo by vás taky zajímat:

Cukety dieta opravdu funguje

Cuketová dieta! Řeší problémy se zažíváním a bojuje s kily navíc

4 zdravé diety vhodné pro ženy

Hned v úvodu je nutné vyjasnit, co bychom si měli představit pod pojmem dieta. Slovo dieta je odvozené od anglického „diet“ čili výživa. Když se tedy mluví o dietě, nehledejte za tím hned drastické způsoby hubnutí, dny a týdny odříkání a následný jojo efekt. Jedná se zkrátka o výživu.

Držení redukčních diet je samo o sobě odsouzeno k nezdaru, protože je zkrátka jednoho dne „pustíme“. Nehledejte v nich spásu ani trvalé řešení problémů s nadváhou – slouží k jednorázovému zhubnutí a (některé) mohou být dobré pro nastartování celkově zdravějšího životního stylu.

Po časově omezené redukční dietě téměř vždy následuje nenáviděný jojo efekt, to znamená návrat k původní hmotnosti, nezřídka s několika deky či kily navíc jako bonusem.  Na hubnutí tedy není nejtěžší dodržovat dietu a zbavit se přebytečných kilogramů – nejtěžší je sníženou hmotnost udržet. K tomu ale žádná dieta nepomůže, zde musí zvítězit trvale udržitelné, zdravé a lehké stravování s pořádnou porcí pohybu i odpočinku.

Pokud chcete nastartovat hubnutí a připravit se na léto, přece jen jsou některé způsoby pro ženy vhodnější než jiné. Inspirujte se zde:

Nízkosacharidová dieta

4 diety pro ženy nízkosacharidová

Diety s nízkým podílem sacharidů fungují. Zpočátku zkuste vynechat jednoduché, sladké sacharidy, které najdete v čokoládě, zákuscích, koláčcích, sušenkách či bonbónech. Ve druhé fázi vyřaďte v odpoledních a večerních hodinách přílohy a pečivo (i celozrnné). Pokud zjistíte, že vám tento styl hubnutí sedí, postupně omezujte příjem sacharidů i během dne a nahrazujte je zeleninou a zdravými tuky.

Potřebujete zhubnout do plavek?

Speciální proteinová dieta: Čtenářka zhubla 7 kilo za 3 týdny!

Článek je zařazen v: hubnutí, ketodieta, proteinová dieta
Reklama