Diety a hubnutí

2. května 2018 06:00

Martina Čerňanská

Patříte mezi emoční jedlíky? Poradíme, jak na přejídání z úzkosti vyzrát

Zrovna se necítíte fajn a vaše tělo křičí po útěše v podobě jídla. Chvíli odoláváte, ale pak, jako pokaždé, podlehnete a necpete se k prasknutí. Znáte to?

Chvíli slasti vystřídají výčitky a přísahy sobě samé, že příště to už neuděláte. Cítíte se trapně, osaměle a slabošsky. Zase jste to nedala, zase jste podlehla chutím a vlčímu haldu, který nemá co dělat se žaludkem, ale s hlavou! Pokud si něčím podobným procházíte vítejte v klubu emočních jedlíků.

S tím se nikdo rád nechlubí. Okolí vás vidí, jak normálně a přiměřeně jíte, ale netuší, že se večer nacpete k prasknutí, abyste zahnala úzkost a stres. To vše jen proto, že prostě že nejste v pohodě.

Začarovaný kruh přejídání

Patříte-li mezi emoční jedlíky, určitě znáte ten pocit úlevy, když zajíte smutek, stres nebo obyčejnou nudu. Jenže téměř vzápětí přichází pocit selhání, deziluze ze sebe samé a chabé sliby, že tentokrát to bylo naposledy. Naši vůli v tomto případě podrývá působení stresového hormonu kortizolu, který žadoní o přísun glukózy. A my mu rády vyhovíme. Cukry nás rychle uspokojí, ale stáhnou zase kousek ke dnu. Zacyklený emoční jedlík pak jede v programu: stres, jídlo, výčitky, stres …

Skutečný versus emoční hlad

Fyzický hlad a emočně podmíněný hlad mohou vypadat na pohled podobně, když nevíme, podle čeho je rozeznat. Poznáte je ale podle toho, že při skutečném hladu řešíte jídlo a nasycení, kdežto při emočním toužíte po ukonejšení a přehlušení úzkosti "uvnitř". Při emočním hladu jste více vybíraví, proto toužíte po sladkých a tučných jídlech, která nabízejí rychlý pocit uspokojení. Při fyzickém hladu jste méně vybíraví a sáhnete klidně po zelenině či jiném zdravém jídle.

Převezměte kontrolu!

"Pro začátek si budete muset prostě přiznat, že máte problém. Pokud přejdete rovnou do ´nápravné´ hladovky, moc to nevylepšíte," varuje kouč Roman, který se věnuje právě problematice přejídání z přetlaku emocí. "Se svými klienty se snažím docílit toho, aby převzali kontrolu nad svým tělem a nenechali se stresem šikanovat. Na krizi se dobře připravte. Vyhoďte z domácnosti vše, co dělá z vašeho těla odpadkový koš, a až na vás stres nebo úzkosti zaútočí, řekněte mu: ok, tady máš proteiny a dej si, kolik chceš. Připravte si maso a zeleninu a potřebujete-li jíst, jezte. Zjistíte, že brzy budete mít dost. Bílkoviny vás zasytí daleko lépe a dlouho nebudete mít hlad. Navíc eliminujete výčitky svědomí a konečně přeberete opratě."

Hledejte původ úzkostí v duši

Vymýtit problém emočního přejídání však lze jen pomocí duševní sebereflexe, terapie a očisty. Zkuste se někdy opravdu hluboce zamyslet, proč se vlastně přejídáte. Všímejte si také opakujících se signálů, které vám mohou napovědět, že vaše chuť na jídlo je jen emočně podmíněná a že vlastně jíst nepotřebujete. Když se to naučíte, přestanete se přejídat.

První pomoc při emočním přejídání se:

  • Definujte si upřímně, proč to děláte. Jak se cítíte a co přejídání spouští. Vnímejte signály a připravte se.
  • Pokuste se ze svého života eliminovat spouštěče!
  • Zkuste jíst vždy s někým a zakažte si “ládovat se” o samotě.
  • Nedejte emočnímu hladu šanci a nekupujte sladké a nezdravé jídlo. Pokud se musíte "nacpat", udělejte to tím nejzdravějším, co najdete.
  • Musíte rozbít cyklus přejídání–výčitky–hladovka–stres–přejídání. Pomoci vám můžou například připravené krabičky jídla, které budete pravidelně jíst. Ne méně, ne více!
  • Nejste v tom sami! Nestyďte se a vyhledejte pomoc! Emočních jedlíků je spousta, jen se s tím nikdo nechlubí.
  • Hýbejte se, sportujte. Zlepší se vám psychická odolnost, sebevědomí a nebudete mít tak silné chutě.

Přečtěte si i další články z oblasti diet a hubnutí:

autor: KU

Sdílejte článek

Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 19. 4. 2024

Berani, dnes bude ve vzduchu vládnout lehkovážná, téměř bláznivá energie. Vesmír vás vybízí, abyste se vzdali železného sevření seznamu povinností a trochu se pobavili. Představte si všechen tlak, který na sebe vyvíjíte, jako kouli na noze, kterou je třeba uvolnit. Není důvod brát se neustále tak vážně.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.