Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Patříte mezi emoční jedlíky? Poradíme, jak na přejídání z úzkosti vyzrát

Zrovna se necítíte fajn a vaše tělo křičí po útěše v podobě jídla. Chvíli odoláváte, ale pak, jako pokaždé, podlehnete a necpete se k prasknutí. Znáte to?
Vydáno: 02.05.2018, Martina Hrušková
Patříte mezi emoční jedlíky? Poradíme, jak na přejídání z úzkosti vyzrát
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Chvíli slasti vystřídají výčitky a přísahy sobě samé, že příště to už neuděláte. Cítíte se trapně, osaměle a slabošsky. Zase jste to nedala, zase jste podlehla chutím a vlčímu haldu, který nemá co dělat se žaludkem, ale s hlavou! Pokud si něčím podobným procházíte vítejte v klubu emočních jedlíků.

S tím se nikdo rád nechlubí. Okolí vás vidí, jak normálně a přiměřeně jíte, ale netuší, že se večer nacpete k prasknutí, abyste zahnala úzkost a stres. To vše jen proto, že prostě že nejste v pohodě.

Začarovaný kruh přejídání

Patříte-li mezi emoční jedlíky, určitě znáte ten pocit úlevy, když zajíte smutek, stres nebo obyčejnou nudu. Jenže téměř vzápětí přichází pocit selhání, deziluze ze sebe samé a chabé sliby, že tentokrát to bylo naposledy. Naši vůli v tomto případě podrývá působení stresového hormonu kortizolu, který žadoní o přísun glukózy. A my mu rády vyhovíme. Cukry nás rychle uspokojí, ale stáhnou zase kousek ke dnu. Zacyklený emoční jedlík pak jede v programu: stres, jídlo, výčitky, stres …

Skutečný versus emoční hlad

Fyzický hlad a emočně podmíněný hlad mohou vypadat na pohled podobně, když nevíme, podle čeho je rozeznat. Poznáte je ale podle toho, že při skutečném hladu řešíte jídlo a nasycení, kdežto při emočním toužíte po ukonejšení a přehlušení úzkosti "uvnitř". Při emočním hladu jste více vybíraví, proto toužíte po sladkých a tučných jídlech, která nabízejí rychlý pocit uspokojení. Při fyzickém hladu jste méně vybíraví a sáhnete klidně po zelenině či jiném zdravém jídle.

Převezměte kontrolu!

"Pro začátek si budete muset prostě přiznat, že máte problém. Pokud přejdete rovnou do ´nápravné´ hladovky, moc to nevylepšíte," varuje kouč Roman, který se věnuje právě problematice přejídání z přetlaku emocí. "Se svými klienty se snažím docílit toho, aby převzali kontrolu nad svým tělem a nenechali se stresem šikanovat. Na krizi se dobře připravte. Vyhoďte z domácnosti vše, co dělá z vašeho těla odpadkový koš, a až na vás stres nebo úzkosti zaútočí, řekněte mu: ok, tady máš proteiny a dej si, kolik chceš. Připravte si maso a zeleninu a potřebujete-li jíst, jezte. Zjistíte, že brzy budete mít dost. Bílkoviny vás zasytí daleko lépe a dlouho nebudete mít hlad. Navíc eliminujete výčitky svědomí a konečně přeberete opratě."

Hledejte původ úzkostí v duši

Vymýtit problém emočního přejídání však lze jen pomocí duševní sebereflexe, terapie a očisty. Zkuste se někdy opravdu hluboce zamyslet, proč se vlastně přejídáte. Všímejte si také opakujících se signálů, které vám mohou napovědět, že vaše chuť na jídlo je jen emočně podmíněná a že vlastně jíst nepotřebujete. Když se to naučíte, přestanete se přejídat.

První pomoc při emočním přejídání se:

 

  • Definujte si upřímně, proč to děláte. Jak se cítíte a co přejídání spouští. Vnímejte signály a připravte se.
  • Pokuste se ze svého života eliminovat spouštěče!
  • Zkuste jíst vždy s někým a zakažte si “ládovat se” o samotě.
  • Nedejte emočnímu hladu šanci a nekupujte sladké a nezdravé jídlo. Pokud se musíte "nacpat", udělejte to tím nejzdravějším, co najdete.
  • Musíte rozbít cyklus přejídání–výčitky–hladovka–stres–přejídání. Pomoci vám můžou například připravené krabičky jídla, které budete pravidelně jíst. Ne méně, ne více!
  • Nejste v tom sami! Nestyďte se a vyhledejte pomoc! Emočních jedlíků je spousta, jen se s tím nikdo nechlubí.
  • Hýbejte se, sportujte. Zlepší se vám psychická odolnost, sebevědomí a nebudete mít tak silné chutě.

Přečtěte si i další články z oblasti diet a hubnutí:

Tohle jsou signály, podle nichž poznáte, zda vám hrozí nadváha

Tohle jsou signály, podle nichž poznáte, zda vám hrozí nadváha

9 nejpopulárnějších diet současnosti

9 nejpopulárnějších diet současnosti: Fungují, ale nehodí se pro každého

Máme pro vás osvědčené tipy, jak mít dokonalé bříško

Jak si vybojovat ploché bříško? Máme pro vás osvědčené tipy!

 

autor: KU

Článek je zařazen v: dieta, hubnutí, tloušťka, přejídání, obezita, emoční přejídání
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama