Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

9 nejpopulárnějších diet současnosti: Fungují, ale nehodí se pro každého

Kdo nikdy v životě nedržel jedinou dietu, snad dnes jako by ani nebyl. Jenže diet stále přibývá a zorientovat se v nich není vůbec snadné. Co teď na dietním bojišti nejvíc frčí?
Vydáno: 10.04.2018, Anna Kopečková
9 nejpopulárnějších diet současnosti

Podle amerického týdeniku Time odborníci pro letošní rok doporučují prvních šest diet našeho žebříčku. My jsme přehled ještě rozšířili o další tři, o kterých v našich končinách také pravděpodobně slýcháte.

1. DASH dieta

DASH dieta (z anglického Dietary Approaches to Stop Hypertension) byla vytvořena speciálně pro lidi s vysokým krevním tlakem. Vhodná je ovšem i pro ty, kteří potíže s vysokým tlakem a srdečními onemocněními zatím nemají, ale v jejich rodině se vyskytují. Za potížemi s hypertenzí totiž primárně může strava obsahující přemíru solí a tuků.

Základ jídelníčku při DASH dietě tvoří celozrnné výrobky, ovoce a zelenina, potraviny bohaté na bílkoviny s nízkým obsahem tuku a cholesterolu, v menší míře potom nízkotučné mléčné výrobky, maso, ryby, luštěniny, semínka a ořechy. Výhodou této diety je, že se dá držet celoživotně bez nežádoucích účinků na organismus. Pokud ale plánujete hubnout pouze krátkodobě, třeba do plavek, najděte si jinou dietu.

2. Středomořská dieta

Když se řekne Středomoří, určitě se vám hned vybaví letní dovolená, sluníčko, pohoda a hlavně výborné a lehké jídlo složené převážně z ryb. Přesně tak vypadá dieta inspirovaná zdravým životním stylem a prokázanou dlouhověkostí obyvatel zemí na břehu Středozemního moře. Jídelníček dle středomořské diety by měly tvořit hlavně čerstvé ovoce a zelenina a potraviny obsahující „zdravé tuky”, jako jsou ryby, ořechy a olivový olej. V menší míře je povolena konzumace masa, mléčných výrobků a vína. Velkým benefitem středomořské diety je prevence srdečních onemocnění a rakoviny.

Středomořská dieta je o celkovém životním stylu, nejde o jednorázový návod na hubnutí. Hodí se pro všechny, ale vzhledem k tomu, že se nemusíte držet striktně rozepsaného jídelníčku, je potřeba sledovat, kolik a čeho skutečně konzumujete, a přizpůsobit výběr potravin a jejich množství svému aktuálnímu zdravotnímu stavu.

3. Flexitariánská dieta

Tato v zásadě benevolentní dieta kombinuje to nejlepší z vegetariánství s možností dopřát si občas bez výčitek libové maso. Většinu času je ale nutné živiny obsažené v mase nahradit rostlinnou formou – tuto roli v jídelníčku zastávají ryze vegetariánské potraviny jako tofu, vejce, fazole a čočka doplněné semeny, celozrnnými cereáliemi a samozřejmě ovocem a zeleninou. Nedostatek masa ve stravě s sebou nicméně nese rizika – tím nejvýznamnějším je deficit vitaminu B12, který by vegetariáni i flexitariáni měli doplňovat například v podobě špenátu, brokolice či zelí.

U flexitariánského (i vegetariánského) stravování je celkově nutné dbát na správné složení jídelníčku tak, aby obsahoval všechny důležité živiny ve vyváženém poměru. V takovém případě přináší vegetariánství samá pozitiva. Pozor ale na „líné” vegetariánství – budete-li dlouhodobě nahrazovat maso nevhodnými potravinami (např. pečivem, sladkostmi, tučnými sýry), můžete si přivodit až obezitu nebo cukrovku II. typu.

4. Weight Watchers aneb Strážci váhy

Dietní program velmi populární v Americe neslibuje pouze rychlá kila dolů, ale usiluje o celkovou změnu životního stylu a myšlení. Postaven je hlavně na osobních setkáváních členů programu, vzájemné podpoře a heslu „když se nepohlídáš sám, pohlídají tě ostatní”. Dieta je specifická v tom, že během ní můžete na rozdíl od ostatních diet jíst cokoli, ovšem s ohledem na propracovaný bodový systém, který zároveň těží z výhod přirozené lidské soutěživosti. Každá potravina a nápoj v systému má přidělen určitý počet bodů. Pochopitelně nejvyšší bodové ohodnocení mají nezdravé potraviny jako sladkosti či víno, nejnižší naopak zelenina nebo potraviny s vysokým obsahem bílkovin. A vy máte denně k vyčerpání jen omezený počet bodů.

Strážci váhy, zdá se, jsou i dle názorů odborníků, dobrými společníky pro každého, kdo chce efektivně s váhou zahýbat, nemít při tom hlad a nebýt v tom sám. Opět ale platí – co budete jíst, si vybíráte sami, pokud tedy trpíte jakoukoli potravinovou intolerancí nebo ze zdravotních důvodů nemůžete určité potraviny jíst, poraďte se o vhodnosti této diety se svým lékařem.

5. MIND dieta

MIND dieta (z angl. Mediterranean-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay) je kombinací toho nejlepšího z DASH a středomořské diety, která má hlavně ochránit mozek a zabránit vzniku Alzheimerovy choroby. Doporučuje potraviny, které jsou vhodné právě pro správné fungování mozku, jako je listová zelenina, ořechy, bobulovité ovoce, fazole, celozrnné cereálie, ryby, drůbež, olivový olej a víno. Zároveň MIND dieta vylučuje potraviny z pěti skupin, které by se v jídelníčku neměly vyskytovat vůbec nebo jen okrajově: červené maso, máslo a margaríny, sýry, smažená nebo fastfoodová jídla.

MIND dieta může dle zjištění snížit riziko psychických onemocnění až o 50 procent. Jedná se ale opět o dlouhodobou záležitost, životní styl, pro jednorázové hubnutí se nehodí.

6. TLC dieta

TLC dieta (z angl. Therapeutic Lifestyle Changes) je doporučována speciálně lidem, kteří mají zvýšenou hladinu cholesterolu, a měli by tedy omezit hlavně živočišné tuky. Do jídelníčku TLC diety patří nízkotučné mléčné výrobky, drůbeží maso, ryby, libové hovězí, případně vepřové maso, celozrnné obilné výrobky, ovoce a zelenina. Na snižování hladiny cholesterolu příznivě působí také fazole, hrách, rajčata, mrkev, pomeranče, oves či mrkev. Vyhnout byste se měli vnitřnostem nebo plnotučnému mléku. TLC dieta je zdravá (ze stravy eliminuje pouze nasycené tuky obsahující cholesterol) a zároveň účinná a univerzálně použitelná.

7. Dieta podle somatotypu

Neboli dieta dle tělesných propozic a rychlosti metabolismu vám může pomoci nejen s nastavením správného jídelníčku přímo vašemu typu postavy na míru, ale také podle ní zjistíte, která pohybová aktivita je ta nejvhodnější a nejefektivnější právě pro vás. Přestože přesně do některého ze tří základních somatotypů – ektomorf, endomorf nebo mezomorf – spadá málokdo a každý z nás je spíše kombinací všech tří uvedených, může být určení somatotypu určitě užitečným vodítkem k nastavení nejen správné diety, ale i zdravějšího životního stylu celkově.

8. Ketodieta

Jako asi každá dieta má své zastánce i odpůrce. Jedni ji oslavují jako zázrak, který i obézním lidem pomohl rychle shodit desítky kilogramů, jiní před ní varují, protože z dlouhodobého hlediska není nutričně vyvážená a tělo při ní může přijít o důležité látky. Zjednodušeně – ketodieta pracuje se stavem ketózy, kdy si tělo při výrazném omezení příjmu sacharidů a tuků začne energii vyrábět samo, spaluje tuky a přitom nepřichází o svalovou hmotu. Tělní tuk se začne štěpit na malé částečky ketony a ty pak dodávají výživu tkáním. Základem ketodietního jídelníčku jsou maso, ryby, mléčné výrobky, vejce a zelenina. Jakékoli obilné výrobky, pečivo, přílohy, natož sladkosti jsou zapovězeny.

Výhodou diety je, že se při ní cítíte psychicky i fyzicky dobře díky vysokému příjmu bílkovin. Odborníci ovšem upozorňují, že není vhodná pro všechny, protože organismus při ní pracuje v pohotovostním režimu s nedostatkem glukózy, která je potřeba pro správnou činnost řady orgánů a tkání. Ketodietnímu režimu by se proto určitě měly vyhnout těhotné a kojící ženy, stejně tak diabetici, lidé trpící onemocněním jater či ledvin nebo lidé užívající antidepresiva.

9. Paleodieta

Paleodieta se prezentuje jako „návrat ke kořenům” a stravování lidí z pravěké doby lovců-sběračů a současně jako revolta proti průmyslově vyráběné stravě a fastfoodům. Paleojídelníček se skládá z masa, zeleniny, vajíček, ořechů a semen. Ze stravy se vynechávají všechny potenciální alergeny, jako jsou mléčné výrobky, obiloviny, luštěniny a samozřejmě i sladkosti a alkoholické nápoje. Jedná se o celkovou změnu životního stylu a nedoporučuje se držet ji jen krátkodobě. O 30denním startu (Whole 30) a vlivu dlouhodobé paleodiety na život a zdraví pojednává kniha manželů Hartwigových Jídlo na prvním místě.

Přestože paleostrava výrazně přispívá k postupnému snižování váhy, redukuje cholesterol, slouží jako prevence onemocnění srdce a cév a celkově se při ní můžete cítit dobře, končí v žebříčcích nejzdravějších diet spíše na posledních místech, protože ze stravy eliminuje pro tělo důležité látky. Paleodietě by se také měli vyhnout lidé se zvýšenou hladinou cholesterolu v krvi, protože potraviny doporučované při paleodietě jsou na cholesterol bohaté. Vhodná není ani pro lidi s nedostatkem pohybu, alergiky, diabetiky a lidi trpící srdečními a cévními onemocněními.

Dieta pro život?

Lékaři, výživoví specialisté i psychologové se shodují, že držet jakoukoli dietu krátkodobě je vhodné, pokud chcete výrazně zredukovat váhu, nicméně nejlepší dietou pro život je postupná změna uvažování a životního stylu komplexně. „S obezitou ani nadváhou nebojujte nárazově. Při nenadálé hladovce se organismus zbavuje vody a svalové hmoty, ale při návratu k běžnému stravování se voda v těle opět rychle zadrží a kilogramy se vracejí. Klíčem je naopak pravidelnost a především silná vůle,” radí prof. MUDr. Vladimír Teplan, DrSc., nefrolog působící v IKEM a odborný garant programu Cambridge Weight Plan.

Každý člověk si nakonec musí sám přijít na to, že když omezí zásadně nezdravé potraviny, které obsahují příliš tuku nebo cukru, a alkohol a přidá třeba jen půlhodinu chůze denně navíc, začne se postupně cítit a vypadat lépe. A pokud rozhodnutí zdravě žít vezme za své a bude si jej držet celý život, má vyhráno a může veškerým radikálním dietám dát sbohem. Vše chce ale čas a zpočátku třeba i asistenci odborníků. Nikdy ale není pozdě začít.

-jk-

Mohlo by vás taky zajímat:

Omlouváme se, snažíme se dohledat chybějící obrázek

Atkinsonova, Dukanova naebo Paleo? Vyznáte se v nízkosacharidových dietách?

 

Článek

4 diety pro ženy Foto:

4 zdravé diety vhodné pro ženy

Ne všechny diety jsou pro ženy vhodné. Seznamte se s těmi, které vám neublíží a fungují.
Snídat slaninu a hubnout?

Snídat slaninu a hubnout? Za určitých podmínek to funguje!

Reklama
Článek je zařazen v: dieta, hubnutí, jak zhubnout
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama