Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Spánek jako pomocník při hubnutí: 5 důvodů, proč ho nepodceňovat

Potřeba spánku je individuální, s rozptylem od 4 až do 12 hodin za den. Dalo by se říct, že v okamžiku, kdy je narušený spánek, je narušené celé naše fungování. Máme horší náladu, obtížněji se soustředíme, jsme méně výkonní, ale také máme pak větší potřebu jíst, což bylo potvrzeno mnohými výzkumy. Pokud se tedy snažíte hubnout, nezapomínejte na spánek jako na důležitý faktor úspěchu.
Vydáno: 25.07.2019
Spánek jako pomocník při hubnutí: 5 důvodů, proč ho nepodceňovat
Autor: iStock Spánek jako pomocník při hubnutí: 5 důvodů, proč ho nepodceňovat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Spánek je definovaný jako útlumově-relaxační stav, kdy organismus provádí nespočet různých procesů a pochodů potřebných k obnovení fyzických i psychických sil. Dochází ke změně činnosti mozku, ztrátě vědomí, uvolnění svalstva, snížení tělesné teploty, zpomalení dýchání i snížení krevního tlaku.

Zde je několik faktů, proč ho nepodceňovat při cestě za štíhlejší linií:

1. Kognitivní funkce

Při tzv. spánkové deprivaci poklesne výkon kognitivních funkcí, což znamená, že se nám hůř přemýšlí, plánuje, máme větší potíže s rozhodováním, ale také pamětí a vůlí. Když jsme unavení, je obtížnější držet se původního dietního plánu, nejsme soustředění na naše cíle (sladká tyčinka je najednou silnější, než touha zlepšit si zdraví a fyzickou kondici) a snáz uděláme ve stravování přešlap, který může vést k narušení celého režimu.

2. Hormony

Během spánku se vyplavují důležité hormony (např. kortizol, růstový hormon, melatonin). Hormony mají zásadní vliv na fungování celého organismu a v situaci, kdy je narušená rovnováha jednoho hormonu, jsou ovlivněny funkce i těch ostatních. Všechno v těle souvisí se vším. Pokud špatně spíte, tělo nemá prostor, čas ani sílu na udržování citlivé hormonální rovnováhy a na hubnutí můžete tím pádem rovnou zapomenout.

3. Režim

Dobře nastavený spánkový režim podporuje naše přirozené biorytmy a ty jsou zase zásadní pro hormonální rovnováhu, míru vnímané energie i metabolické procesy. Díky režimu během dne i noci si zvyknete, že se v určitou dobu jí a v jinou nikoliv. Nočním nájezdům na lednici jednoduše zabráníte tím, že budete v tu dobu spát.

4. Trávení

Celý den svoje trávení zaměstnáváme jedením, uždibováním a popíjením. Neustále je v akci, a proto pokud si jednou za čas neordinujete půst (což není nutné), jediná možnost, jak si  může trávicí systém odpočinout, je během spánku. Dopřejte odpočinek svému trávení a uvidíte, že se vám za to odvděčí.

5. Regenerace

Když spíme, tělo regeneruje. Opravuje poškozené buňky, regeneruje svaly, shromažďuje síly na následující den. V momentě, kdy je spánku nedostatek, jde našemu tělu především o přežití, takže všechno ostatní musí jít stranou. Hubnutí může být jednou z takových záležitostí. Organismus má málo energie, takže ji chce pochopitelně nějak získat, a nejsnazší cestu představuje příjem energie prostřednictvím příjmu potravy, a to často kalorické, sladké a tučné.

Zdroj: Fithall.cz

Fithall
Autor: archiv Fithall
Článek je zařazen v: spánek, hubnutí, jak zhubnout, hormony, trávení
Reklama