Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Užít si dovolenou a nepřibrat: Co jíst v Řecku, Itálii, Chorvatsku nebo Česku

Zdravý životní styl nemusí být těžké udržet ani na dovolené! Exotické potraviny, nebo spíše jiné než lokální, jsou pro Čechy leckdy prospěšné. Nabízejí pestrou stravu plnou vitaminů a živin, která v jídelníčcích s převahou bílé mouky a cukru žalostně chybí.
Vydáno: 19.08.2017
Můžete ochutnat spoustu dobrot, které vaší linii neuškodí
Autor: iStock Můžete ochutnat spoustu dobrot, které vaší linii neuškodí
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

„Cizokrajná jídla jsou často zdrojem prokazatelně zdraví obnovujících surovin – například aktuálně populární kurkumy, ale také dalšího koření, jako je skořice, zázvor, pálivé papričky, hromady rajčat, česneku, fazolí a dalších,“ poukazuje hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová.

Klasická česká kuchyně nepatří právě k nejzdravějším, zatímco středomořská nebo asijská překypuje zeleninou, ovocem, kvalitními sýry i oleji. Možnost zahrnout do svého stravovacího plánu od každého něco, patří k pozitivním vlivům současné globalizace. „Například mořské plody a řasy obsahují velké množství jódu, který je zásadní pro správnou funkci štítné žlázy, a Čechům jako středoevropanům často chybí,“ potvrzuje trenérka fitness centra pro ženy Contours Markéta Brožová.

A jaké pochutiny si v jednotlivých zemích přes léto vybírat?

jídlo řecko Foto:                                                                                                                     Foto: iStock

Řecko: Vítejte v ráji oliv a sýru feta

V této oblíbené dovolenkové destinaci vládnou zeleninové saláty, vinný list (list vinné révy sterilovaný a plněný rýží), ryby a mořské plody, extra panenský olivový olej a luštěniny.

„Řecká kuchyně je velmi variabilní, chutná i zdravá. Jedná se o středomořskou stravu plnou rajčat, oliv, cukety, česneku a ovčích a kozích sýrů. Maso Řekové často připravují pomocí dušení a oblíbené mají skopové, drůbeží a samozřejmě ryby. V jídelníčku také převládají různé saláty, které vám přijdou vhod v teplých dnech. Zeleninový salát se sýrem feta klidně zastoupí celý oběd,“ popisuje odbornice na výživu Monika Bartolomějová.

Řekové jsou zvyklí bohatě a v pozdních hodinách večeřet. Po setmění se celá rodina schází u jednoho stolu a dopřává si hned několik chodů. Každé jídlo je zážitkem ve stylu hodování.

Která řecká jídla ladí se zásadami zdravého stravování?

• Souvlaki – opečené maso na špízu (nejčastěji vepřové nebo skopové) s pita chlebem nebo ideálně se salátem.

• Stifado – dušené, nejčastěji skopové, maso, připomínající český guláš.

• Gyros – kořeněné maso opékané na rožni (vepřové nebo skopové) v pita chlebu, doplněné zeleninou a lehkou omáčkou tzatziki.

• Dolmades – vinné listy plněné rýží, někdy i v kombinaci s mletým masem. Podávají se teplé nebo studené.

• Gemista (Yemista) – pečené rajče plněné rýží, funguje jako výborná příloha k rybě nebo dušenému masu.

• Gigantes – velké bílé fazole v tomatové omáčce.

jídlo itálie Foto:                                                                                                                 Foto: iStock

Itálie: Jezte s mírou a vychutnávejte

Italskou kuchyni zbožňuje celý svět. Mezi nejoblíbenější pokrmy patří pizza, těstoviny nebo křupavá rozpečená bagetka. Co je na takovém jídelníčku zdravého?

„Slavné italské těstoviny sami Italové nejedí ve velkých porcích. Buď jim předchází předkrmy v podobě oliv, kvalitních salámů nebo tenké plátky bagetky potřené směsí z olivového oleje, česneku a pokrájených rajčat, anebo zastávají podobnou funkci jako v Česku polévka, kdy po malé porci těstovin následuje talíř s masem, i rybím, a rozmanitou zeleninou, grilovanými houbami nebo bruschettou,“ popisuje Monika Bartolomějová.

Italové dbají na kvalitu surovin. Nevadí jim připlatit si za prověřené produkty a jídlu věnují hodně času. Potrpí si také na potravinovou soběstačnost a k dováženým produktům přistupují s nedůvěrou. Znají původ svého jídla a navíc vědí, jak jej připravit, aby maximalizovali chuť a nutriční hodnotu.

Stolování Italů spočívá v malých porcích a mnoha chodech. Není tomu tak vždy, ale na oslavách nebo při nedělních obědech jsou zvykem až čtyři chody (předkrm, primo – polévka, těstoviny nebo rýže, secondo – maso a ryba, contorno – zelenina, dolci – sladká tečka).

„Italové málokdy mezi hlavními jídly svačí, když ano, dávají si převážně dobré espresso a ovoce. Většinu jídel uzavírá talíř s kousky sýra, ořechy nebo ovocem – broskvemi, švestkami, hrozny, hruškami, meruňkami, fíky nebo třešněmi. Dorty a další sladkosti jsou vyhrazeny pro zvláštní příležitosti a svátky,“ upřesňuje Monika Bartolomějová.

Slavná pizza se v Itálii konzumuje hlavně při víkendových setkáních s přáteli. Tenké těsto je obloženo pouze sýrem a zeleninou, takže obsahuje potřebné živiny i vlákninu. Její energetická hodnota však nedosahuje takových rozměrů jako v Česku oblíbené napodobeniny pizzy s kečupem.

Která italská jídla ladí se zásadami zdravého stravování?

Nemůžete šlápnout vedle. Těstoviny s hutnými omáčkami, jak je připravují lidé napříč světadíly, nejsou v Itálii tolik běžné. Mnohem častěji narazíte na zdravější varianty založené „pouze“ na olivovém oleji, bazalce, spoustě zeleniny a malém množství masa. V Itálii také naleznete nejlepší lokální rajčata a buvolí mozarellu.

Zkuste například:

• spaghetti aglio, olio e peperoncino

• salát Caprese – sýr mozarella, rajčata, lístky bazalky, olivový olej

• těstoviny s bazalkovým pestem

• jakékoli mořské plody se zeleninou

jídlo chorvatsko Foto:                                                                                                                   Foto: iStock

Chorvatsko: Pozor na smažené „dobroty“

Chorvatsko se mezi Čechy stále drží na špici nejoblíbenějších destinací. Průzračný Jadran, skalnaté i písčité pláže a výborná středomořská kuchyně jsou nesmírná lákadla. Dobrá zpráva je, že místní nabídka tradičních dobrot nejenom že skvěle chutná, ale také si ji při správném výběru můžete dopřávat bez výčitek svědomí!

„Mezi speciality chorvatské kuchyně patří tradiční sušená šunka s ovčím sýrem a olivami. Pro místní kuchyni je rovněž typické jehněčí nebo telecí maso pečené pod tzv. pekou, což je speciální železný poklop, který nechybí téměř v žádné větší chorvatské domácnosti. Mezi speciality potom patří nejrůznější mořské plody v podobě krevet, ústřic nebo široká škála druhů ryb,“ vyjmenovává Monika Bartolomějová.

Která chorvatská jídla ladí se zásadami zdravého stravování?

• Pršut – dalmatská šunka z vepřové kýty, která se podobně jako naše domácí uzené máčí nejprve ve speciálním roztoku, v jehož složení nechybí česnek, mořská sůl, koření. Poté se pověsí do udírny. Často se podává jako předkrm. „Nejezte k pršutu příliš velké množství chleba, což velmi často svádí. Tato sušená šunka není bez kalorií, ale pokud se vyhnete ‚bílému okraji‘ (tuku), nemusíte se o svou linii příliš bát,“ radí Bartolomějová.

• Škampi na buzaru – mořští ráčci, kteří se připravují na olivovém oleji s orestovanou cibulkou, sekanými rajčaty, petrželkou a česnekem, podlité bílým vínem.

• Brodet od riba – hustá dalmatská rybí polévka ideální jako sytá večeře.

• Rizoto – nejčastěji s plody moře.

• Chobotnice pod pekou – kromě dušené chobotnice osahuje také zeleninu jako rajčata a brambory.

Během dovolené určitě také narazíte na čevabčiči nebo plejskavici – chystané ze směsi mletého masa. U těchto pokrmů velmi záleží na způsobu jejich přípravy. „Pokud se upravují na grilu, klidně si je dopřejte, určitě se ale vyhněte plackám a šiškám, které se válejí v oleji a jsou evidentně smažené,“ upozorňuje Bartolomějová.

 

Česko: mějte svačinky k vodě nachystané…

V českých kempech a občerstveních žádná zdravá jídla obvykle nenajdete… Obligátní klasikou bývá smažený sýr s hranolky, párek v rohlíku, langoš a další „dobroty“ koupané v oleji. Zdravé svačinky si proto raději připravte už doma.

„Pokud vyrazíte na koupaliště nebo na výlet, ideální jsou boxy s pokrájenou zeleninou nebo ovocem. Jablka jsou neocenitelná svou tvrdší konzistencí, takže odolají i velmi vysokým teplotám. Stejně vděčné je sušené ovoce, které však vybírejte výhradně nesířené a nedoslazované. Ořechy a semínka bez soli jsou zase výborným zobáním plným zdravých tuků, minerálních látek a bílkovin,“ doporučuje Monika Bartolomějová.

Mohlo by vás taky zajímat:

7 tipů, jak si užít dovolenou a nepřibrat

Dovolená je doba, kdy bychom především měli hodit starosti za hlavu a odpočinout si. To platí i při neutuchajících myšlenkách na naši váhu. Přesto existují jednoduché triky, jak si dovolenou užít, aniž bychom po ní úzkostlivě stoupali na váhu.

Ach ty švédské stoly...

Ach ty švédské stoly

Máte zaplacenou dovolenou, těšíte se na zajímavá jídla a jejich neomezenou konzumaci, nebo se spíš hrozíte toho, že po nich přiberete? I z toho množství, které švédské stoly nabízí, si můžete vybrat hodně. Stačí volit zdravá jídla.

Na talíř si vybírejte především zeleninu, ryby, mořské plody, libové maso, ovčí nebo kozí sýry a v menším množství i ovoce. Zeleninu preferujte především syrovou, stejně tak i ovoce. Nejvhodnější příprava masa je dušené, pečené nebo vařené. „Samozřejmě kontrolujte jejich množství a také si všímejte, jak často jíte,“ radí hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová. Čtvrtinu talíře by mělo pokrývat libové maso, mléčné výrobky a jiné zdroje bílkovin, další čtvrtinu přílohy jako pečivo (ideálně celozrnné), rýže nebo brambory a celou polovinu porce vyhraďte zelenině.

 

Tip na jídelníček na dovolené:

Snídaně: Kousek pečiva se šunkou a sýrem nebo s míchanými vajíčky a bylinkami, zelenina dle vašeho výběru. Sladkou variantou může být bílý jogurt s ovocem nebo medem a ořechy.

Oběd: Orestované krůtí maso nebo pečená ryba s grilovanou nebo čerstvou zeleninou či salátem s trochou olivového oleje. K obědu si můžete dopřát i menší množství pečiva nebo jiné přílohy.

Večeře: Luštěninový salát nebo plátek hovězího masa s dušenou zeleninou. Večer se snažte již vyhnout pečivu, rýži, těstovinám, ale i sladkým jídlům.

Svačiny: Plátek melounu, pomeranč nebo jiné ovoce. Vhodné jsou i freshe nebo smoothie (ovocný volte dopoledne, zeleninový odpoledne).

 

Zvyky, které nedovolují zhubnout. Jak je změnit?

Zvyky, které vám nedovolují zhubnout. Jak je změnit?

Dietní tahák na dovolenou v Řecku

Dietní tahák na dovolenou v Řecku: Co si dát a čeho se vyvarovat?

Dietní tahák na dovolenou v Chorvatsku

Dietní tahák na dovolenou v Chorvatsku: Čeho se vyvarovat?

Článek je zařazen v: dovolená, středomořská kuchyně, pizza, olivový olej, jak nepřibrat
Reklama