11 zajímavostí o pompézním šatníku pro carevnu Kateřinu Velikou a její dvůr
Kateřina Veliká (1) - upoutávka
V Rusku, zemi vzniku výpravného kostýmního dramatu Kateřina Veliká, se o něm píše jako o nejdražším domácím seriálu. Móda u carského dvora 18. století se nesměla ošidit! Představte si třeba dlouhých 15 metrů látky na jedny šaty a násobte tisícem.
Nespoutaný život u carského dvora 18. století, protknutý opulentními hostinami, operou a oslavami, okázalost garderoby přímo vyžadoval.
Bohatost šatníků někdejších mocných dam lze ilustrovat na garderobě carevny Alžběty Petrovny, tety Petra III. a dcery Petra Velikého. Její šatník totiž čítal na 15 000 kousků. Denně měla podle dochovaných historických pramenů vystřídat troje až šestery různé modely a nikdy neoblékla stejné dvakrát! To její nástupkyně Kateřina Veliká byla mnohem skromnější. Do Ruska přijela vybavena jen několika spodničkami a trojími šaty. Skromnost, včetně oděvů, považovala tato osvícená carevna za znamení inteligence.
Nákladnou garderóbou se to blýská i ve vizuálně podmanivých obrazech seriálu Kateřina Veliká. Zaměříme-li se pouze na seriálové kostýmy, je nesporné, že zobrazení biografie mladé Kateřiny Veliké pojala ruská produkce opravdu velkolepě. To ostatně potvrdila i producentka projektu Elena Denisevich, podle které jsou všechny postavy seriálu oděny do věrných kopií historického předobrazu.
„V deseti z dvanácti epizod mají obě císařovny – jedna vládnoucí, druhá budoucí – obrovské množství dvořanů a všechny postavy mají drahé, téměř autentické oblečení. V šatníku každé postavy ‚královského dvora‘ je alespoň několik kostýmů,“ uvedla Elena Denisevich před premiérou seriálu pro ruské noviny Komsomolskaja pravda.
Přečtěte si také, kolik seriál Kateřina Veliká stál a další zajímavosti o jeho natáčení.
11 zajímavých faktů o nákladných kostýmech seriálu Kateřina Veliká
- Kostýmy pro seriál vznikaly podle dobových maleb z 18. století. Obrazy posloužily také jako vzor pro maskérky a rekvizitáře. „Během příprav jsme shromáždili obrovské množství materiálů: co a jak nosili, jak vypadalo spodní prádlo, jak se oblékali měšťané, rolníci, zahrádkáři, chůvy, mniši, biskupové, vojáci, vladaři a všechna prostředí,“ uvádí hlavní kostýmní výtvarnice seriálu Tatyana Baranova. Pro projekt musel její tým ušít také ložní prádlo, přikrývky, ubrusy, ale i kožené tašky na lov nebo vytvořit glóbus pro Petra III.
- Během natáčení seriálu bylo použito celkem 1 000 ženských a 1 000 mužských kostýmů, 500 kostýmů pak bylo přímo vojenských.
- Herci obuli celkem 2 000 párů bot, které byly pro seriál buď ušity, nebo vypůjčeny v Rusku a v Itálii. Některé kostýmy byly vypůjčeny také z filmových fundusů z Prahy.
- Na jednu nově ušitou dámskou róbu bylo spotřebováno dlouhých 15 metrů látky. Dámy od carského dvora v zobrazované době zdobily složité dekorativní střihy, povznesené jasnými barvami, hedvábnými brokáty, saténem a krajkami z nití z pravého stříbra a zlata. Kostýmy pro herce nebyly o moc lacinější. Šlechtici a vojáci vyšších hodností například oblékali vesty a kabátce vyšperkované mnoha knoflíky. Představte si, že jeden kabátec mnohdy zdobilo až 70 knoflíků.
- Pozorný divák v seriálu možná pozná mezi kostýmy kousky, které v minulosti již zazářily ve filmech Věk nevinnosti režiséra Martina Scorseseho; totožnou toaletu, černou róbu, kterou oblékla Kirsten Dunst v dramatu Marie Antoinetta režisérky Sofie Coppolly z roku 2006, pak nosí už carevna v podání Catherine Zety Jones v televizním filmu Kateřina Veliká z roku 1995.
- Hotový kostým se pěkně pronesl. Převážně herečky byly obtěžkány od sedmi do desíti kilogramů – v závislosti na použitém materiálu na dané šaty.
- Krejčovským vrcholem jsou pak Kateřininy svatební šaty, okázalá korunovační róba a plášť, které jsou rovněž přesnými historickými kopiemi a vznikly podle dobových nákresů a střihů.
- Carská koruna věrně kopíruje tu, která byla poprvé použita právě během korunovace Kateřiny Veliké. Váží tři kilogramy a vyrobit ji trvalo více než měsíc.
- Kameny, které filmovou repliku zdobí, byly ručně vybroušeny. Koruna pro seriál je ve skutečnosti o jeden kilogram lehčí než originál, dnes střežený v klenotnici v moskevském Kremlu. Pro lepší představu, zdobí ji 4 936 diamantů, velké bílé mořské perly a na samém vrcholu září obrovský broušený červený spinel s diamantovým křížkem.
- Nákladnou součástí fundusu, a to především s ohledem na velké počty kusů, byly paruky a kníry. Není se čemu divit, vždyť v době Kateřiny Veliké paruky nosili všichni. Když se podíváte na „vlasové“ kreace rokoka, pak pochopíte i nákladnost jejich přípravy – umělé kadeře (lidské vlasy či koňské žíně) byly česány do výšky, aby účes držel vztyčený. Ukotven byl na hlavě pomocí železné konstrukce. Ozdobou pak ještě bývalo peří z okrasných ptáků, ale i nejrůznější šperky, výjimkou na hlavách šlechty nebyly sošky či „zahrádky“ z květin.
- Z biografie Kateřiny Veliké také víme, že si oblíbila nošení županů. Evropské župany z 18. století byly ovlivněny krásným japonským kimonem, a tak si i bez příkras nejspíš můžeme představovat, že carevna ráno vstala, oblékla župan, sama si uvařila čaj (podle všeho byla velmi samostatná) a pak v klidu psala Voltairovi a francouzským filozofům.
Výpravný kostýmní seriál Kateřina Veliká nyní vysíláme od pondělí do neděle ve 21:55 na Prima LOVE.