20. dubna 2016 01:00
Iva KropáčkováCO DĚLAT, KDYŽ... při odškodnění úrazu pojišťovna zřejmě zkrátila plnění?
Vážnější i méně vážné úrazy se stávají denně. Pro tyto případy je vhodné mít sjednané životní, respektive úrazové pojištění, které je jakousi finanční náplastí na způsobenou bolest.
Ve většině případů následné odškodnění úrazu probíhá ke spokojenosti toho, kdo se zranil a následně obrátil na pojišťovnu, aby mu vyplatila odpovídající pojistné plnění. (U pojišťovny lze mimo jiné nárokovat i dva roky starý úraz.) Nicméně, není to pravidlem. Například panu Romanovi z jižní Moravy se stalo, že pojišťovna vyplatila pojistné plnění jinak, než podle něj měla. Jak by pak měl situaci řešit?
Dotaz: Mám uzavřené životní pojištění, kde jsem si připojistil denní odškodné od 10. dne léčení zpětně. Měl jsem úraz, kdy jsem byl léčev v nemocnici a následně jsem byl s nohou rehabilitován. Léčení jsem ukončil po třech měsících a nárokoval jsem úraz na pojišťovnu. Pojišťovna po mě chtěla doložit všechny dokumenty a následně mi vyplatila plnění. Po kontrole částky jsem zjistil, že mi pojišťovna vyplatila cca půlku částky, na kterou jsem měl podle mě nárok. Po výzvě na pojišťovnu, že nárok není plně vyplacen, se pojišťovna odvolává na obchodní podmínky a úraz plní tabulkově. Je tento postup správný, když mám ve smlouvě uzavřeno denní odškodné? Dle mého jsem byl uveden v omyl i při uzavírání smlouvy, kde mi bylo řečeno, že plnění bude denně, ne tabulkově. Můžete mi prosím poradit, jaké jsou další možnosti. Případně co se situací dá dělat? Děkuji, Roman
Odpověď: Dobrý den, v případě denního odškodného úrazem plní pojišťovny sjednanou denní dávku za každý den léčení, maximálně však za počet dnů dle oceňovacích tabulek. U některých pojišťoven je možné tuto dobu prodloužit, pokud se léčba nějak zkomplikovala. Je tedy možné, že skutečná léčba včetně rehabilitace a podobně může trvat déle. Je to určitá nevýhoda tohoto připojištění. Ale zase v porovnáním s druhou možností - tedy připojištěním pracovní neschopnosti - není třeba dokládat pracovní neschopenku.
Rada: Obraťte se na pojišťovnu, ať vám vysvětlí, dle jaké diagnózy v oceňovacích tabulkách plnili. Případně toto již mohli napsat do vyjádření k uzavření šetření likvidace. Pak se dá zkontrolovat, zda vyplnili opravdu správnou věc.
NEPŘEHLÉDNĚTE: V případě zájmu o sjednání či kontrolu životního/úrazového pojištění pro vás či vaše děti kontaktuje finanční odborníky Prima Rádce, kteří vám pomohou nastavit pojistku přesně podle vašich potřeb. Máte-li jakýkoliv dotaz, můžete se ptát i v poradně nebo na info@prima-radce.cz, můžete volat i na telefonní číslo 810 811 812.
Na finanční otázky v naší poradně odpovídá Zbyněk Laisek.
PhDr. Zbyněk Laisek, M. B. A. Působil mnoho let na poradenských a řídicích funkcích v oblasti finančnictví a energetického trhu v Čechách i v zemích střední a východní Evropy. Několik let se zabývá provozováním nabídek energetických firem na trhu v ČR včetně zajištění zasmluvnění a přechodu klientů k novému dodavateli. Po odoborné stránce se podílí na provozu srovnávače www.prima-RADCE.cz, který srovnává necelou stovku subjektů na trhu v ČR. Zbyněk Laisek má magisterský titul v oboru sociologie a doktorát v oboru ekonomie z Univerzity Karlovy v Praze. Studoval Executive MBA program na Universitě v Pittsburghu a Business Administration ve škole McCombs of Business, University of Texas.
Prima Rádce je také na Facebooku. Najdete nás zde.