Milujte sami sebe, ať máte jakékoliv tělo, říkají módní řetězce
Éra plus size modelek je pomalu ale jistě na vzestupu. Zatímco si módní byznys zvyká na to, že některé ženy nepasují do velikosti S, na ostatní diverzity lidských těl se zapomíná. Anglický módní řetězec Debenhams obsadil modelky různého věku, barev pleti, ale i fyzického postižení...
Debenhams rozhodně není první firma na módním poli, která se snaží rozvířit stereotypy módního průmyslu. Všechen obdiv světa už se nesoustředí na dokonale vysoustružené modelky s mírami 90-60-90, ženy s většími mírami oděvní byznys zaznamenal. Rozmanitost krásy uzpůsobené různým velikostem ženských těl ukazují i úspěšné kampaně kosmetických firem, které se snaží oslovit všechny klientky, ne jen modelky, jež s největší pravděpodobností stejně používají úplně jiné přípravky.
Oblíbené reklamní video, které se šířilo hlavně po sociálních sítích, tak byl pokusem ukázat, jak se vidí samy ženy pod tíhou společenských požadavků na jejich vzhled. Úkol byl jasný, vybrané ženy měly kreslíři popsat samy sebe, on sedící za plentou kreslil pouze podle jejich popisu. Následně ty samé dámy měly popsat ostatní ženy, které na této akci potkaly. Výsledek? Ukázalo se, že většina žen sama sebe vnímá jako slušně řečeno víc nehezké, než doopravy jsou.
Neviditelná v šedesáti?
V nedávné době se americká značka American Apparel dokonce nebála otevřít i téma ageismu, když do svých modelingových řad povolala 62letou krásnou modelku. Kult mládí, který je v Americe a Evropě zakořeněn hlavně díky reklamě a módnímu průmyslu, přestává být kvůli celosvětově stárnoucí populaci pro módní průmysl aktuální. Za hnutím antiageismu módních značek můžeme vidět nejen fakt, že v posledních letech jsou oblíbené reklamy s neotřelým nápadem a určitou šlechetností (upozornit na společenský problém), ale i logický krok v byznysu.
Ageismus je apriorní vyřazování starších lidí z různých aktivit, z činností, které vyžadují zvýšenou odpovědnost, pozornost atd. Způsoben je pocitem, že stáří je nemoc, respektive že staří lidé už na většinu věcí prostě nestačí.
Ačkoliv lidé fyzicky stárnou, díky vlastní osobní svobodě a kosmopolitnosti svých životů mládnou (nejen) duševně i s pokročilejším věkem. Jednoduše řečeno, dnešní šedesátiletá žena vypadá a chová se jinak než stejně stará žena na začátku osmdesátých let. Počet klientů módních značek významně stárne a módní firmy s tím začínají počítat.
Podívejte se na rozmanitost lidských těl
Módní řetězec Debenhams, jenž je známou evropskou značkou zabývající se klasickou elegantní módou, do svého katalogu pro jaro/léto 2014 zařadil nejen modelky s jinou velikostí, než nejčastěji vídáme, ale i modelky a modely různých generací, různé barvy pleti a s různými těly. V katalogu tak můžete vidět silnější Afroameričanku, tři ženy přes čtyřicet, staršího muže, ale i anglickou paralympioničku. PR značky Debenhams k této kampani vysvětluje: "Naši zákazníci nenosí stejnou velikost a každý z nich má jiné tělo. Náš poslední look book tak chce oslavit rozmanitost lidských těl. Byli bychom rádi, kdyby nás ostatní firmy následovaly v této filozofii. Doufáme, že tyto snímky jsou jen malými kroky k tomu, aby se lidé cítili ve svých tělech pohodlně."
Milujete-li někoho i s jeho chybami, zkuste mu poslat zamilovaný vzkaz rovnou do televize:
Podívejte si i na odvážnou modelku spodního prádla pro American Apparel:
Petra Kloidová