Vánoční nákupy bez front? Vyzkoušeli jsme nakupování se skenerem
Taky vám vadí čekání ve frontách, vykládání zboží na pás a následné skládání do tašek nebo to, že nemáte přehled, jakou částku po vás budou u pokladny chtít? Vyzkoušeli jsme nakupování se službou Scan&Go, při němž všechny tyto starosti odpadají.
Službu zvanou Scan&Go můžete využít v hypermarketech Globus (obdobnou s názvem Scan&Shop nabízí i Tesco). Je to velmi jednoduché - s pomocí speciálního přenosného skeneru načítáte čárové kódy ze zboží už v průběhu nákupu a zboží si můžete ukládat přímo do nákupních tašek. Máte tak přehled nejen o ceně konkrétního zboží, ale i o průběžné ceně celého nákupu. U speciální pokladny pak už jenom zaplatíte, nemusíte tedy nákup vykládat na pás ani čekat na načítání jednotlivých položek nebo se stresovat tím, že hned za pokladnou musíte nákup rychle uklidit. Oproti samoobslužným pokladnám se proto nakupování se skenerem hodí i pro větší nákupy a jak jsme si všimli, využívá ho mnoho lidí. Díky jednoduchému ovládání nedělá dokonce problémy ani řadě starších lidí.
Stěna se skenery - ten, který svítí, si máte vzít Foto: archiv autorky
Jak to celé funguje
K tomu, abyste mohli využít službu Scan&Go, potřebujete pouze zákaznickou kartu Globus Bonus. My jsme ji neměli, ale v informačním koutku u vchodu do prodejny nám ji vystavili během několika minut. A mohli jsme hned začít nakupovat. Nejdříve jsme přiložili kartu ke čtečce na speciální tabuli u vstupu do prodejny. Poté se rozsvítil jeden z mnoha volných skenerů určený právě pro nás. Vypadá jako větší smartphone, má dotykový displej a jen jedno tlačítko určené ke skenování čárových kódů. Pokud ho nechcete držet v ruce, můžete si ho průběžně odkládat do speciálního držáku na rukojeti nákupního vozíku.
Při nakupování jsme pak jednoduše skenovali čárový kód u každého zboží, které jsme si vybrali, což bavilo hlavně děti, které se tím výborně zabavily. Během větších rodinných nákupů jsme zvyklí, že jeden z nás tlačí vozík a ostatní do něj dávají zboží, které chtějí koupit. Při nákupu se skenerem jsme hned na začátku zjistili, že bez určitého řádu to nejpůjde, pokud nechceme skončit s plným vozíkem zboží a otázkou, které je naskenované a které ne. To byl ale asi jediný problém, který nás během nákupu potkal a naštěstí jsme si na skenování zboží před uložením do vozíku rychle zvykli. U potravin, které na sobě čárový kód nemají (pečivo, zelenina nebo ovoce prodávané na kusy...), je vždy kód poblíž, například nad koši s rohlíky nebo na ceduli s cenou zboží. U takových výrobků (např. i mléka nebo nápojů) vás pak přístroj ještě vyzve k zadání počtu kusů. U ovoce a zeleniny – pokud nejde o cenu za kus – se skenuje kód na nálepce, která vám vyjede po jejich zvážení. Obdobné je to třeba i s váženými uzeninami nebo sýry. U zboží, které má různé varianty (například různé druhy čokolád, chipsy s různými příchutěmi apod.) je také nutné naskenovat každou variantu zvlášť.
Detail skeneru - seznam naskenovaného zboží a volba množství kusů Foto: archiv autorky
Na našem skeneru se postupně prodlužoval seznam vybraného zboží a mohli jsme stále kontrolovat celkovou částku. Když se nám stalo, že jsme si nákup některého zboží rozmysleli, samozřejmě jsme ho mohli ze seznamu smazat. Ale nejde to úplně jednoduše, protože je nejprve nutné zvolit ikonku minus a znovu načíst čárový kód zboží, které jsme vyndali z vozíku pryč.
Pokud nakupujete elektroniku nebo zboží s ochrannými prvky, skener vás na to upozorní s tím, že máte před zaplacením kontaktovat obsluhu u pokladen, kde vám ochranné prvky ze zboží odstraní.
Konec nákupu a placení Foto: archiv autorky
Placení bez čekání
Když máme vše nakoupeno, přijíždíme ke speciálním pokladnám. Zbývá načíst čárový kód na stěně před pokladnami, který náš nákup uzavře, umístit skener do držáků a pokračovat k jedné z pokladen. Většina zákazníků zde platí platební kartou, ale možná je i platba hotově. Po celou dobu je u pokladen k dispozici někdo z personálu, pokud bychom si nevěděli rady.
Náhodné kontroly odhalí zloděje
Samozřejmě nás zajímalo i to, jak jsou v prodejnách připraveni na nepoctivé zákazníky. Jistě se najde spousta těch, kteří si načtou skenerem méně zboží, než si nakonec odnesou. K tomu, aby jich bylo co nejméně, slouží namátkové kontroly u pokladen. Pokud personál zjistí, že zboží v nákupním vozíku nesouhlasí s položkami na skeneru, systém si takového zákazníka zapamatuje. A když ke stejnému problému dojde u téhož zákazníka poněkolikáté, systém ho vyřadí a zákazník ztratí možnost tuto službu využívat.
Časem budeme rychlejší
A náš dojem z nákupu? Skvělé bylo, že jsme nemuseli čekat frontu u pokladny a také vykládat zboží a znovu ho vracet do vozíku. Užitečné bylo i to, že jsme měli neustále přehled o celkové ceně, což nás i přinutilo trochu víc přemýšlet o tom, co opravdu potřebujeme nakoupit a co vlastně nepotřebujeme. Čas jsme nákupem asi moc neušetřili, trochu nás zdržovalo skenování a neustálé dohadování našich dětí (a vlastně i nás dospělých), kdo bude skener držet v ruce, aby si skenování také vyzkoušel. Ale věřím, že po několika dalších nákupech bychom už byli zručnější, zkušenější a tím pádem i rychlejší. Takže to rozhodně příště vyzkoušíme znovu, protože takové nakupování nás opravdu baví.
Text a foto: Anna Kopečková
Mohlo by vás taky zajímat: