Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Aby záda nebolela: Pravidla pro každý den

Celé dny sedíme u počítače a doma pak sledujeme sociální sítě. To rozhodně není nic, co by prospívalo páteři. Jak ji udržet zdravou?
Vydáno: 17.04.2017, Martina Hrušková
Aby záda nebolela
Aby záda nebolela Autor: istock.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Lékaři bijí na poplach: závratné procento lidí má problémy se zády, respektive s páteří. Znamená to ustavičnou bolest a nepohodlí, nevyspání, problémy při chůzi do schodů, při delším sezení. Bolesti páteře náš život doslova spoutávají a omezují.

Jak si udržet zdravou páteř?

Pohodlná matrace

Existuje velký výběr skutečně kvalitních ortopedických matrací. Vyberte si takovou, která bude vyhovovat přímo vám, podepře vám pas a kříž a bude pevnější tam, kde máte ramena. K matraci si pořiďte i zvláštní podpůrný polštář k udržení správné polohy šíje. Prospějete tím obratlům své krční páteře. Čím širší máte ramena, tím vyšší potřebujete polštář. Pokud však rádi spíte na zádech, zvolte polštář nižší.

Z postele se zvedejte bez prudkých pohybů

Než vstanete, protáhněte se a obraťte se nejprve na jeden bok, potom na druhý. Kolena přitáhněte na prsa, nebo se z lehu na břiše zvedněte na kolena a natáhněte ruce co možná nejvíc dopředu. Pro zachování zdravé páteře je taková rozcvička před tím, než vstanete, nezbytná. Dopřejte páteři postupné „probuzení“. Náhlé prudké pohyby po dlouhé klidové poloze ve spánku by jí mohly ublížit.

Břemena zvedejte správně

K zachování zdravé páteře nezvedejte neúměrně těžká břemena. Těžší váhu zvedejte tak, že maličko přisednete, držíte však svislou polohu. Potom břemeno zvedejte pomalu a beze spěchu. Snížíte tak několikanásobně zátěž páteře.

Jak správně zvedat těžké věci Foto: Jak správně zvedat těžké věci, Foto: istock.com

Protahujte páteř

Zaveďte si zvyk pravidelného procvičování páteře. Třeba jen několikrát týdně. Postupně nahrbte ramena co nejvíce dopředu, pak je co nejvíce napřimte, bradu dejte na prsa a pak ji zvedejte vzhůru. Položte se na podlahu tak, aby ruce a trup směřovaly doleva a nohy doprava. Vydržte 5 vteřin a polohu změňte na opačné strany.

V práci dělejte přestávky

Máte-li sedavé zaměstnání, dodržujte pravidlo, že každou půlhodinu vstanete. Najděte si pro to vhodný důvod – dojít si pro vodu, pro kávu, ke kolegovi pro potřebnou zprávu, místo abyste si o ni psali mailem atd. Jednou za den se v práci přitiskněte zády ke stěně tak, aby se zdi dotýkaly paty, hýždě a lopatky. Vydržte tak 10 vteřin. Při práci dbejte na správné držení těla.

Podpatky střídejte s rovnou podrážkou

Nenoste boty na podpatcích každý den. Noste si s sebou balerínky nebo pantofle, abyste po cestě domů měli možnost se přezout a dopřát nohám odpočinek. Ulevujete tak i páteři.

Nemyslete na páteř teprve až když o sobě dá vědět bolestmi. Snažte se dodržovat těchto několik pravidel, abyste si uchovali zdraví a neomezenou pohyblivost a nemuseli se trmácet po doktorech.

Přečtěte si také:

Jak tělo důkladně procvičit a zároveň nepřetěžovat?

Ke štíhlé a pevné postavě se zdravějšími cviky

záda jsou místem, kam odsuneme všechno, na co se nechceme dívat

Psychosomatika: Záda jsou místem, kam odsuneme všechno, na co se nechceme dívat

Bolí vás při cvičení? Něco děláte špatně!

Bolí vás klouby? 6 rad, jak je pohybem dát zase do pořádku

zdroj: prokondici.cz

Článek je zařazen v: zdraví, cvičení, spánek, podpatky, páteř, záda, bolest zad, zvedání těžkých věcí, správná matrace na spaní
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama