zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
zpět

Horoskop pro Vás každý týden

Stačí vybrat znamení a zadat Váš email. Jednou týdně vám zašleme horoskop pro vaše znamení.
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat

I klouby stárnou. Jaké potíže vám hrozí, když je vám 30, 40, 50 nebo 60?

I klouby stárnou. Jaké potíže vám hrozí, když je vám 30, 40, 50 nebo 60?
Autor: iStock I klouby stárnou. Jaké potíže vám hrozí, když je vám 30, 40, 50 nebo 60?
Anna Kopečková , Vydáno: 22.05.2021
Bolavé klouby už zdaleka nepatří jen ke stáří nebo náročným sportům. Bohužel dnes bolí skoro každého, mladší ročníky nevyjímaje. A s přibývajícími roky začínají klouby ještě víc „tuhnout“, bolet, ozývat se... Jak předejít potížím a udržet klouby v dobré kondici, ať už je vám třicet let nebo šedesát?

reklama

V mládí obvykle klouby fungují bez problémů, pokud si je nepoškodíte nějakým úrazem nebo je neovlivňuje některá z chorob, například vrozená porucha metabolismu nebo diabetes, případně nezdravý životní styl. S potížemi se mohou někdy potýkat i dospívající, u nichž vzniká bolestivost kloubů v období jejích růstového spurtu. „Ve 20 až 30 letech ale standardně klouby člověk neřeší, pokud nemá danou jasnou příčinu,“ říká MUDr. Karel Metyš, MBA. Postupem věku ovšem klouby stárnou a přibývající roky se na těle začínají projevovat – a bolesti kloubů jsou stále častější i u jinak zdravých lidí. 

Už po třicítce se mohou začít klouby ozývat...

„S rostoucím věkem roste výskyt artrózy, heterogenního degenerativního onemocnění kloubů,“ uvádí Karel Metyš. Ruku v ruce se stárnutím organismu se stupňuje i opotřebení kloubů a mění se integrita chrupavky, což se projevuje bolestí při pohybu, v pokročilejších stádiích i v klidu. Mezi 35 a 45 lety trpí osteoartrózou přibližně 5–15 % populace. Často lidé v tomto věku začínají splácet daň za nezdravý životní styl v podobě špatného jídelníčku, kil navíc, nedostatečného pohybu anebo se na kloubech naopak podepíše nadměrná zátěž. „Výskyt osteoartrózy je možný i v nižších věkových ročnících. Nicméně tam je většinou stanovená příčina, a proto hovoříme o sekundární artróze. Ta může být vázána na úraz, různé dysplazie kloubů, jejich nesprávné postavení nebo příliš časté přetěžování při sportu, svou roli hraje i dědičnost,“ vypočítává Metyš možné rizikové faktory. 

Hodně lidí trápí bolavá kolena
Autor: iStock Hodně lidí trápí bolavá kolena

Trable novopečených maminek

Život mnoha žen mezi 20. až 40. rokem poznamená těhotenství a péče o novorozené miminko. Radostnou událost však mohou provázet i některé zdravotní nešvary, včetně bolavých kloubů. Těhotenství s sebou totiž přináší také relativně rychlý nárůst hmotnosti a přetížení páteře i kloubů nosného skeletu, jako jsou kyčle, kolena, hlezna a chodidla. Po porodu zase dochází často k jednostranné zátěži při péči o dítě. Novopečená maminka jej nosí, chová, zvedá, často si kleká... A může potom dojít k bolestivosti kolen či zápěstí.

Nejen senioři nebo sportovci. Proč trápí bolest kloubů i některé děti nebo maminky?

Nejen senioři a sportovci. Proč trápí bolavé klouby i některé děti nebo maminky?

Revma přichází už po pětatřicítce

Bolestivé zánětlivé onemocnění kloubů zvané revmatoidní artritida postihuje v populaci přibližně 0,5–1 % lidí, třikrát častěji jím trpí ženy. Může se objevit v kterémkoli věku, nejčastěji však vzniká mezi 35. a 50. rokem. Důležitou roli hraje dědičnost a spouštěcím mechanismem mohou být proběhnuté virové infekce. U osob, jež mají k této chorobě dispozici, mohou spustit autoimunitní reakci a revmatoidní artritidu nastartovat. Ta se následně projeví bolestí, ztuhlostí či otoky kloubů, často postihuje klouby prstů a ruky či kolenní klouby. Průběh nemoci lze zpomalit léky či fyzioterapií.

Vyvracíme mýty o zdraví: Opravdu je artritida nemoc stáří a sportovci jí netrpí?

Vyvracíme mýty o zdraví: Opravdu je artritida nemoc stáří a sportovci jí netrpí?

Padesátníci by neměli péči o klouby zanedbávat

Výše zmíněná osteoartróza okolo padesátky již často dosahuje nejen mírného stupně. Bolesti a ztuhlost kloubů mohou začít člověka limitovat v každodenních činnostech, práci či koníčcích. Jedná se zejména o nosné klouby, které jsou nejvíce zatěžované. Tělo už nezvládá pohyb jako dříve a dožaduje se pozornosti. Je nejvyšší čas si pořídit ortopedicky vhodnou obuv i pracovní židli, zařadit do svého harmonogramu pravidelný pohyb a také doplňovat důležité látky ve formě doplňků stravy. V těle ubývá kolagen i glukosamin sulfát, patřící mezi základní stavební kameny chrupavky. „Pokud nás začnou klouby trápit – objeví se pocit nestability v kloubu, bolest, klouby se takzvaně ´ozývají´ – je dost pravděpodobné, že naše chrupavka potřebuje právě tento glukosamin, jelikož ho má nedostatek,“ vysvětluje MUDr. Metyš. Doplnit jej lze vhodnými přípravky, jako je například GS Condro Diamant, Barnys Triple blend, Alavis Triple blend. 

Zázračný kolagen? V krémech vám moc nepomůže, ale na klouby funguje. Má to jen jeden háček.

Zázračný kolagen? V krémech vám moc nepomůže, na klouby funguje. Má to ale jeden háček.

Po 60. roce „zlobí“ klouby polovinu populace

V tomto věku už pociťuje problémy s klouby řada lidí, proto je pravděpodobné, že se potížím nevyhnete ani vy. „V 65 letech je postižení artrózou de facto u každého druhého člověka,“ potvrzuje fakta MUDr. Metyš. Přesto nevěste hlavu – díky správné životosprávě, vhodnému pohybu a doplňkům stravy můžete stav svých kloubů výrazně zlepšit i v pokročilém věku a nenechat si tak kazit podzim života bolestmi.

Jak můžete podpořit zdraví kloubů v každém věku?

  • Myslete na klouby včas!

Pokud klouby zatěžujete výrazně, je vhodné myslet i na prevenci, a to obzvláště u lidí s nadváhou, cukrovkou, či u stavů po předešlých úrazech či operacích. V těchto případech je rozvoj osteoartrózy rychlejší a přichází v nižším věku. 

  • Dodržujte zdravý životní styl!

„Důležitý je hlavně pohyb, který klouby zbytečně nezatěžuje – jízda na kole či rotopedu, plavání...,“ radí MUDr. Metyš. Klouby potřebují pro zdravé fungování správnou míru pohybu a udržování svalstva a vazu kolem kloubu v dobré kondici.

  • Doplňte tělu látky důležité pro zdraví kloubů!

Jedná se zejména o glukosamin sulfát, aescin či vitamin C. Je vša potřeba zdůraznit, že i když budete užívat kvalitní doplněk stravy, pocítíte zlepšení až po minimálně několika týdnech užívání, ve kterém byste měli pokračovat nejméně 2 měsíce. Pak můžete užívání přerušit na 1–2 měsíce, a poté zase pokračovat.

  • Udržujte BMI v normě!

Kila navíc zatěžují klouby, proto se snažte dosáhnout takové hmotnosti, aby se vaše BMI pohybovalo v pásmu normy – tedy pokud svou váhu v kilogramech vydělíte výškou v metrech na druhou, měla by vám ideálně vyjít hodnota mezi 18,5–24,9.

  • Vyvarujte se úrazů a jednostranného zatížení kloubů!

Obezřetní buďte zejména při sportování. Dbejte na správné rozcvičení a protahovací cviky před ním i po něm!

Bolí vás při cvičení? Něco děláte špatně!

Bolí vás klouby? 6 rad, jak je pohybem dát zase do pořádku

Nejen senioři nebo sportovci. Proč trápí bolest kloubů i některé děti nebo maminky?

Nejen senioři a sportovci. Proč trápí bolavé klouby i některé děti nebo maminky?

reklama

Související témata: klouby , artritida , artroza

reklama

Přečtěte si také

reklama