Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama
Reklama

Jak na starosti a deprese? Základní pravidla na cestě k úspěchu

Možná si to neuvědomujeme, ale starosti a možné deprese s nimi spojené mají na náš život markantní vliv. Především z hlediska zdraví. Dnešní zdravotnictví sice dokáže prodloužit život až o x desítek let, ale záleží, zda život prožijeme ve zdraví nebo v nemoci. Jak můžeme žít spokojenější život?
Vydáno: 14.12.2018
Jak na starosti a deprese? Základní pravidla na cestě k úspěchu
Jak na starosti a deprese? Základní pravidla na cestě k úspěchu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Negativní účinky starostí

Tři nejčastější choroby spojené se životem ve stresu jsou srdeční choroby, vředy zažívacího traktu a vysoký krevní tlak. Velmi často postiženou skupinou výše uvedenými nemocemi jsou pracovníci na vrcholové úrovni, na které je společností vyvíjen tlak podat co nejlepší výsledky v co nejkratším čase, výsledkem toho je zničený a vyhořelý pětačtyřicátník, který je jako chodící loutka bez energie a smyslu života. Dnešní svět velmi často takto funguje, a když si při honbě za penězi najednou uvědomíme, že je nám padesát, máme sice naditou peněženku, ale k tomu tucet prášků na zdravotní obtíže. K čemu nám jsou peníze bez zdraví? Většina lékařů bohužel neřeší příčinu zdravotních problémů, ale pouze následek, například manažeři v průměrném věku končí u psychologa či psychiatra s krabičkou antidepresiv. Naštěstí v dnešní době jsou i tací, kteří podporují rozvoj psychosomatické medicíny, která se zabývá současně duší i tělem. Další choroby způsobené starostmi, jako jsou například: revmatismus, nastydnutí, problémy se štítnou žlázou, cukrovkou, nadýmáním či kažením zubů.

Klíčem jsou odpočinek a uvolnění

Spousta z nás se za něčím žene a neohlíží se přes rameno, jak jsme urputní a cílevědomí, avšak následkem toho neumíme odpočívat a jsme v neustálé křeči. Je velmi důležité najít si čas na odpočinek a uvolnění. Je jedno, jaký druh odpočinku zvolíme, především by to měl být způsob, který nám samotným vyhovuje a cítíme se při něm dobře. 

Druhy nejčastějších odpočinků, při kterých se nejlépe uvolníme, jsou například: 

Náboženství, nemusí to být jen víra v boha, ale v něco či někoho vyššího. Spánek, naučme se dobře a dostatečně spát, ve spánku se regeneruje kompletně celý lidský organismus, a tak je důležité spánek nepodceňovat. Hudba, která je nám příjemná a je kvalitním podnětem vedoucím k uvolnění. Smích, mějme rádi život a všímejme si veselých stránek života. Výsledkem toho je šťastnější a zdravější člověk. Dobré duševní rozpoložení pomáhá tělu, aby se mohlo lépe vypořádat s jakoukoliv nemocí. Smiřme se tedy s fakty, přestaňme si dělat starosti a snažme se s tím něco udělat. Protože ti, kdo nevědí, jak se postavit depresím a starostem, bohužel umírají mladí.

Pomůže metoda sebekoučinku

Nejlepší je žít v denních přihrádkách. Nenechme se znervózňovat budoucností, protože každý den končí ve chvíli, kdy si jdeme lehnout. V případě jakýchkoliv potíží je nejlepší pravidlo zeptat se sami sebe: "Co nejhoršího se mi může stát, když daný problém nedokážu vyřešit?" Dalším krokem je připravit se na nejhorší, když to bude nutné. Následně se v klidu snažit tu nejhorší možnou variantu změnit k lepšímu. Další zajímavou variantou, jak se vyhnout starostem, je vzít si papír, tužku a sepsat si odpovědi na následující otázky. Co mi dělá starosti? Co s tím můžu dělat? Udělám tohle... A především: Kdy to začnu dělat? Velmi zajímavá jsou také tato pravidla. Vyžeňme starosti z hlavy tím, že budeme pořád něco dělat. Aktivita je nejlepším lékem proti nervovému zhroucení. Nezmatkujme kvůli hloupostem. Nedovolme maličkostem, aby nám ujídaly štěstí. Zeptejme se sami sebe, jaká je pravděpodobnost, že se taková věc (která nás trápí) může vlastně stát? Smiřme se s nevyhnutelným a ze situace se snažme něco vytěžit. Jestliže to v našich silách není, smiřme se s danou situací a přijměme fakt, že je to tak a jinak to být nemůže. Rozhodněme se, za kolik úzkostí nám daná starost stojí a odmítněme se jí více věnovat. Každá situace má nějaké řešení, ať už vnitřní z hlediska naší psychiky, nebo vnější z hlediska našich činů.

Jídelníčkem proti depresím

Vhodně zvolená a vyvážená strava nám pomůže se cítit lépe. Každý z nás dobře ví, že zdravému člověku se řeší problémy mnohem snáz než člověku nemocnému. Je vhodné o vlastní zdraví pečovat, jako pečujete například o nově pořízené auto. Také bychom do něj nenalili nějaké špatné palivo, ale naopak, snažíme se, aby nám naše vysněné autíčko co nejdéle vydrželo ve skvělé formě, protože jakákoliv zanedbaná péče nás vyjde pěkně draho. Stejné je to i s naším tělem. Vhodnou součástí stravy jsou potraviny obsahující vitamín D, jehož pokles má vliv na lidskou psychiku. Výborným zdrojem jsou sluneční paprsky, avšak v zimě, kdy je jich nedostatek, jsou další výbornou alternativou například lahůdkové droždí, houby, celozrnné výrobky, ale i vajíčka, plody moře a mléčné výrobky.

Ing. Veronika Jandová, trenérka a poradkyně pro zdravý životní styl

Článek je zařazen v: deprese, starosti, zdraví
Reklama