Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Trápí vás problémy s vyprazdňováním? Máme tipy, jak dostat tělo do harmonie

Zlobí vás vyprazdňování, máte břicho jako pátrací balón a cítíte se díky tomu pořád plná a vaše vzdouvající se břišní partie vám na dobrém pocitu nepřidávají? Nečekejte na zázraky, samo se totiž nezlepší vůbec nic.  Známe pravidla, která navrátí harmonii vašemu rozházenému zažívání.
Vydáno: 13.12.2018
Když máte rozházené vyprazdňování
Autor: istock.com Když máte rozházené vyprazdňování
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Prevence, co střevům prostě prospívá

  • Jezte pravidelně a po menších porcích. Nechtějte po celý den hladovět a pak se k večeru naprásknout k prasknutí. Střeva budou zaneprázdněná v době, kdy si pro vás přijde spánek, a kromě pocitů těžkosti se opravdu nevyspíte.
  • Stres a nervy dokážou opravdu významně rozladit váš trávicí i vylučovací koloběh. Mohou vznikat také nepříjemné toxiny, jež výše uvedené procesy zpomalují a tím je činí nepravidelnými. Někomu stres působí průjem, jinému zase naopak zácpu.
  • Redukujte tučné a smažené pokrmy, kromě jiného používejte zdravé tuky a rozhodně si dávejte pozor na jejich přepalování.
  • Vyhýbejte se také potravinám, které znásobují nadýmaní, jako jsou luštěniny, sycené nápoje, mléko, sladkosti a především obiloviny z nezdravé bílé mouky. Nadýmání často umocňuje také hormonální činnost, proto některé ženy před menstruací trápí pocit nafouknutého břicha. Mezi další spouštěče se řadí i konzumace příliš teplých pokrmů. Počíhejte si také na fakt, zda netrpíte alergií na lepek či jinými potravinovými alergiemi.
  • Doplňte tekutiny. Nejlépe pijte čistou neperlivou vodu, ovocné či bylinkové čaje. Nepřehánějte to s kofeinovými nápoji, energy drinky a alkoholem. Típněte také cigarety, a to nejlépe jednou provždy.
  • Nezapomínejte také na pohyb, kromě redukce hmotnosti napomáhá k tolik potřebné střevní peristaltice.
  • Máte často zácpu? Nespoléhejte pouze a jenom na volně dostupné produkty z lékárny, a rozhodněte se vyhledat lékaře. Totéž platí i o opakujících se průjmech. Opravdu to není žádná legrace. Zvláště pak tehdy, máte-li několik dní zácpu a pak náhlý průjem. Tyto proměnlivé stavy mohou znamenat závažný problém.

Tučné? Ano, ale jedině to zdravé!

Tučné nemusí nutně znamenat špatné. Přesně tak je tomu u následujících složek potravy. Jmenujme tedy ořechy, ryby, avokádo, semínka, přepuštěné máslo nebo třeba olivy. Do teplé kuchyně si pozvěte třeba sádlo nebo kokosový olej a do té studené zase nespočet zdravých olejů (lněný, konopný, dýňový či olivový).

Kysané zelí

Jedná se o hlávkové zelí, jež je podrobeno fermentaci a díky tomu se z něj stává opravdu levná superpotravina, co tělu dodá nejenom prospěšné vitamíny, ale pro trávení také řadu prospěšných bakterií probiotického původů. Nemluvě o tom, že utužuje imunitu, prospívá také zraku a pokládá se za velmi silný antioxidant.

Červená čočka

Jedná se sice o luštěninu, avšak tato vás absolutně nepotrápí kvůli nadýmání. Zásobuje organismus nejenom vlákninou, ale i bílkovinami spolu s pestrou škálou minerálních látek. Zamilují si ji také lidé, jež jsou v léčeni s cukrovkou nebo bojují s redukční dietou. A to nejlepší na konec – nemusíte ji namáčet!

Lněné semínko – zázrak pro střeva!

Je nadopováno vlákninou, mastnými kyselinami, minerály a vitamíny. Než se ale rozhodnete je konzumovat, pamatujte na to, že je musíte prvně nadrtit či pomlít. Jejich slupka je natolik pevná, že si s ní trávicí systém neporadí a vyloučil by ji tak zcela nevyužitou.

Náš tip: Nasypejte semínka do sklenice s vodou, nechejte louhovat a po té vypijte. Sliz, který se po té vytvoří, je považován za rozpustnou vlákninu. Důkladně je však rozkousejte.

Přijít mohou na domácí celozrnné pečivo, do salátu nebo třeba jen tak do jogurtu řeckého typu či do tolik oblíbeného skyru. Vyzkoušet můžete i odvar z lněného semínka.

Kakaové boby

Chutnají čokoládově a kromě chuťových pohárků si je zamiluje i střevní mikroflóra. A víte proč? Obsahují totiž zcela klíčová probiotika a na ta naše střeva opravdu „slyší“.  Kromě jiných benefitů fungují jako okamžitý spouštěč dobré nálady, obsažený theobromin dokáže roztahovat cévy a tím srdci usnadnit práci. A v neposlední řadě mírní důsledky působení volných radikálů. Takže místo mléčné čokolády si poručte raději kakaové boby. Ať si pošmákne i náš organismus.

-LZ-

Článek je zařazen v: zácpa, průjem, vyprazdňování, zdraví, červená čočka
Reklama