Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Veganství: Znáte všechny jeho přednosti i nedostatky?

Životní styl, způsob stravování, nebo určitá filozofie? Veganství je o tom všem. Základem je láska ke zvířatům i k sobě samým. Mnozí ho považují za tu nejlepší cestu ke zdraví a štíhlému tělu. Přesto má veganská strava svá úskalí a není vhodná pro každého.
Vydáno: 11.10.2018
Veganství: Znáte všechny jeho přednosti i nedostatky?
Veganství: Znáte všechny jeho přednosti i nedostatky? Autor: iStock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Zvířata jsou pro vegany stejně plnohodnotná jako lidé a zaslouží si dlouhý a kvalitní život. Odmítají proto podporovat nejen zoologické zahrady, ale i masný a mlékárenský průmysl. Ten včetně zvířat ničí i životní prostředí – potravinářský průmysl se mj. podílí na znečišťování ovzduší, půdy a vod či redukci lesů. Stát se veganem tedy znamená chránit zvířata i životní prostředí, jinými slovy odmítat využívání a zneužívání zvířat k lidskému užitku.

Veganstvím ku zdraví?

Na různých místech se však můžeme dočíst, že veganství je životu nebezpečné, a přitom ho řada lidí považuje za cestu ke zdraví, případně hubnutí. To koneckonců dokládají i mnohé studie. Veganská, tedy rostlinná strava je nejen zdravější, ale také mnohem pestřejší a výživnější, má pozitivní vliv na naši energii a tedy i fyzickou kondici, ale i na pleť, vlasy či nehty.

U dětí opatrně

Přesto všechno je však veganská strava z nutričního pohledu neplnohodnotná, protože z výhradně rostlinné stravy tělo hůře přijímá některé esenciální složky, především aminokyseliny potřebné pro správný růst a vývoj v případě dětí. Je proto rozdíl, když se veganem rozhodne stát dospělý člověk než když veganství naordinujeme malému dítěti. V takovém případě je nesmírně důležité zajistit všechny potřebné živiny pro správný vývoj. Když se složení stravy podcení, může to mít pro dítě fatální následky.

Menší náchylnost k nemocem

Vegani včetně masa a ryb odmítají také vejce, mléko a mléčné výrobky, med, ale i zpracování kůže a kožešin, vlny, hedvábí nebo kosmetiku testovanou na zvířatech. Veganská strava bohatá na jednoduché recepty je díky tomu méně kalorická a tučná. To dokazuje také fakt, že vegani bývají štíhlejší a nejen to, jsou méně náchylní na vznik srdečních onemocnění, cukrovky nebo rakoviny. Tato náchylnost je však závislá i na genetických predispozicích.

Hlavně dostatek živin

Pokud se tedy rozhodnete pro veganskou stravu, je důležité, zejména ze začátku, hlídat si hladinu potřebných látek. Živočišné produkty tak můžete začít nahrazovat postupně, alternativ je skutečně nespočet. Dobré také je jídelníček obměňovat a dbát na jeho vyváženost z hlediska nutričních hodnot. Je třeba si hlídat dostatečný příjem bílkovin a vitaminů skupiny B, jejichž dlouhodobý nedostatek může snižovat imunitu, zvyšovat únavu a zpomalovat regeneraci svalů .Důležité je dbát také na dostatečný příjem železa, jódu, selenu, vápníku a omega-3 nenasycených mastných kyselin. Poslední zmíněné je včetně ryb obsaženo také ve vlašských ořeších, řepce, slunečnicových semenech či kukuřici.

Ořechy, tempeh i veganský chléb

Jak již bylo řečeno, veganská strava je velice pestrá, proto jezte všechny druhy zeleniny a ovoce (i to exotické) nebo různé druhy oříšků a luštěnin. Co se týče náhražek, nejznámější náhražkou masa je jednoznačně tofu, v těsném závěsu je pak tempeh, miso, robi či seitan. Místo živočišného mléka trh nabízí rostlinné nápoje – sójové, kokosové, mandlové nebo konopné s příchutěmi či bez. V poslední době je také velice oblíbené tzv. nemléko, které si koneckonců můžete jednoduše vyrobit i sami doma podle některého z receptů, které najdete na internetu. Co se týče pečiva, dávejte přednost spíše tomu celozrnnému. Současný trh však nabízí i skvělou alternativu v podobě veganského chleba, který se vyrábí bez droždí, laktózy a živočišných složek, naopak obsahuje vysoký podíl zrn a olejnin. Máte-li chuť na sladké, naleznete dnes na internetu nepřeberné množství výtečných veganských dezertů.

3x tip na veganskou specialitu:

-jk-

Článek je zařazen v: veganství, vegetariánství, hubnutí, zdravá výživa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama