Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Chuť na bláto nebo padající vlasy. Jak poznáte, že vám chybí železo?

Stovka vypadaných vlasů za den je normální. Jenže jakmile ztrácíte vlasů až neúměrně hodně, může to značit i nedostatek železa. A to není žádná legrace.
Vydáno: 13.04.2016, Anna Kopečková
Jestli vám taky hodně padají, zkuste upravit jídelníček.
Jestli vám taky hodně padají, zkuste upravit jídelníček. Autor: Thinkstock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Železo je pro naše zdraví nezbytné, řada tělesných funkcí by bez něj nefungovala správně. Jeho primární úlohou je přenášet kyslík v krvi do každé buňky v těle. Železo je totiž důležitou složkou hemoglobinu, bílkoviny v červených krvinkách, která přenáší kyslík z plic do celého těla. Pokud tedy tělu železo chybí, nemůže produkovat dostatek zdravých červených krvinek. Výsledkem je anémie neboli chudokrevnost, tedy malé množství hemoglobinu.

Kolik ho potřebujeme

Ženy v reprodukčním věku mají vyšší riziko anémie, protože pravidelně ztrácejí krev během menstruace. Podle amerického Centra pro kontrolu a prevenci nemocí je proto vhodné, aby si železo doplňovaly, doporučená denní dávka železa pro ženy od 19 do 50 let je 18 mg, u těhotných dokonce 27 mg. Naproti tomu mužům stačí jen 8 mg železa denně.

Existují přitom dva druhy železa – živočišného a rostlinného původu, přičemž to živočišné se snáz vstřebává. Mezi potraviny bohaté na železo patří hovězí maso, játra, ústřice, fazole, obohacené cereálie, tmavá listová zelenina, jako je špenát. Dobrým zdrojem železa je i poslední dobou stále více oblíbená řasa chlorella, která obsahuje dokonce 20x víc železa než zelené rostliny na železo nejbohatší, tedy již zmíněný špenát nebo pažitka.

ThinkstockPhotos-515003358 Foto:                                                                                                                     Foto: Thinkstock

 

Nízká hladina železa může v těle vyvolat pořádný chaos. Jak to poznáte?

1. Extrémní únava a vyčerpání

To je základní signál, že tělo trpí nedostatkem železa, přesto může být obtížné si tyto dvě věci spojit. V podstatě jde o to, že tělo má potíže s dopravováním kyslíku do buněk, což ovlivňuje hladinu energie. Ve výsledku se můžete cítit pomalí, slabí a neschopní soustředění. Pokud se tedy nemůžete únavy zbavit a nepomáhá ani dlouhý spánek a odpočinek, dojděte si na krevní testy a nechte si překontrolovat hladinu železa.

Článek

Jarní únava odborníci radí Foto:

Jarní únava: 4 odborníci radí, jak s ní efektivně bojovat

Co je příčinou jarní únavy a jak s ní účinně bojovat? Zeptali jsme se čtyř odborníků.

 

 

2. Časté infekce

Železo hraje klíčovou roli také v imunitním systému, s jeho nižší hladinou proto můžete být náchylnější k infekcím. Červené krvinky pomáhají přenosu kyslíku do sleziny, což je místo, kde může organismus infekci překonat. Červené krvinky kyslík přenášejí také do lymfatických uzlin, které jsou plné bílých krvinek, jež také bojují s viry a bakteriemi. Při nedostatku železa pak bílé krvinky nevznikají správně a nejsou tak silné.

3. Světlá kůže

Bledá kůže je často spojovaná s nemocemi. Nicméně je to hemoglobin, který dodává pokožce růžovou barvu, takže jeho nízké hladiny způsobují její bledost. Když totiž červené krvinky nemají dostatek železa, jsou menší a ve středu světlejší. U lidí, kteří mají světlou pleť sami o sobě, pomůže podívat se na spodní víčko. Pokud je znatelně světlejší než okolní pokožka, zřejmě mají železa málo.

4. Otok jazyka

Důsledkem nedostatku železa je také bolestivost a zbytnění svalů. Týká se to všech svalů, ovšem jazyk je jediný, kde si toho opravdu všimnete. Stejně tak s nedostatkem železa souvisejí popraskané koutky a tváře.

Už nikdy oteklé nohy

Otékají vám nohy? Odstraňte nejčastější příčiny

 

5. Syndrom neklidných nohou

U někoho se s nedostatkem železa může rozvinout syndrom neklidných nohou, porucha, která způsobuje silné nutkání hýbat nohama. Často se problém pojí i s nepříjemným pocitem mravenčení a křečí v nohách, což ztěžuje usínání a spánek.

6. Syndrom pica

Že jste o něčem takovém nikdy neslyšeli? Určitě ano, jen možná nevíte, že se tomu tak říká. A není to nic vulgárního! Pica syndrom je nutkání jíst věci, které rozhodně nejsou potravinami – jíl, křídu, špínu… Vědci zatím přesně nevědí, proč se takové chutě vážou k nedostatku železa, nicméně nejspíš to souvisí s tím, že všechny tyto “pochutiny” zpomalují vstřebávání železa.

 

7. Padání vlasů

Obzvlášť když už se rozvine anémie, můžete zpozorovat výrazné vypadávání vlasů. Pokud totiž vlasové folikuly nemají dostatek kyslíku, dostanou se do klidové fáze a začnou vypadávat. Zlepší se to až s tím, když se zbavíte chudokrevnosti. Normální ztráta je asi sto vlasů za den, pokud si tedy všimnete nadměrného vypadávání, víte, co máte dělat.

ana

Článek je zařazen v: železo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama