Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Manuál na hory: Jak předejít nehodám na sjezdovce i mimo ni

Rizika na horách lidé často podceňují. Své by mohli vyprávět záchranáři z Tater, Alp i českých hor. Jen v loňské zimní sezoně zasahovala Horská služba ČR celkem v 9933 případech. Nejčastěji se zasahovalo v Krkonoších, naopak nejméně v Beskydech. Lyžaři kromě svých možností často podceňují servis před začátkem sezony i rizika při cestě na sjezdovky.
Vydáno: 10.01.2019
Manuál na hory: Jak předejít nehodám na sjezdovce i mimo ni
Autor: iStock Manuál na hory: Jak předejít nehodám na sjezdovce i mimo ni
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Jízda na lyžích nebo na snowboardu je pravým požitkem jen tehdy, když jsou správně ošetřené skluznice a hrany. Nejde pouze o potěšení z jízdy, na prvním místě je vždy bezpečnost. U úrazů na lyžích bývá často na vině právě špatný stav vybavení. „V současné době je v horských oblastech mnoho příležitostí k servisu nebo profesionální kontrole lyžařského vybavení, takže doporučujeme návštěvníkům toto využít a minimalizovat tak možnost eventuální nehody a zranění,“ říká ústřední náčelník Horské služby, o. p. s., Pavel Antl s tím, že se začátkem sezony by měl být servis výbavy samozřejmostí a zapomínat by se nemělo ani na běžky.

Dejte lyže do pořádku

Správný servis lyží před sezonou začíná hned s koncem sezony uplynulé a to navoskováním skluznice a uskladněním v suchém prostředí. Pak stačí skluznici otřít hadrem, zkontrolovat vázání a chytnout lano vleku. Důležité je mít v pořádku hrany, které nenesou stopy rzi. To se obvykle stane, když jsou dlouhou dobu ve vlhku. Ostrost lze zkontrolovat tím, že po přejetí nehtem po hranách je povrch nehtu viditelně poškrábaný. Na začátku sezony bývá sníh tvrdý, a proto je třeba mít hrany v perfektním stavu. Aby lyže nebo prkno jely, dopřejte skluznici vhodný vosk. Do těchto fází přípravy se klidně můžete pustit sami. Co ovšem nechte už jen na odbornících, je seřízení vázání. Nevypnutí nebo naopak vyhazování lyže vede k mnoha úrazům.

Zvládne vaše auto cestu do hor?

Výbavu se nevyplácí podcenit ani při cestě autem na hory. I v případě autonehod horská služba zasahuje vzhledem k dojezdovému času, byť to není její hlavní náplň. „Pokud jde o návštěvníky hor – automobilisty, radíme vždy, aby se nespoléhali jen na zimní pneumatiky či náhon na čtyři kola. Vzhledem k tomu, že silnice v horách bývají v zimní sezoně pokryty sněhem či ledem, doporučujeme mít připravené a vyzkoušené použití protiskluzových řetězů,“ říká Pavel Antl. Existují stovky typů řetězů vyráběných na různé typy vozů a v různých rozměrech pneumatik. Svou roli může sehrát i rok výroby vozidla nebo údaje o možnosti/nemožnosti použití řetězů ve velkém technickém průkazu vozu. Důležité je také mít ty kvalitní – kovové. Levné řetězy z hobby marketů se mohou krátkodobě vyplatit a možná i dvě zimy vydrží, stejně tak vám ale můžou prasknout při prvním použití nebo krátké jízdě po asfaltu. Svou roli hraje i komfort montáže, což ocení zejména ženy-řidičky. „Proč vystupovat z auta a dopínat řetězy, když si mohu pořídit takové, které se dopínají za jízdy samy,“ říká Martin Lenfeld ze společnosti Pewag, která vyrábí řetězy do celého světa. Podle Lenfelda se rozhodně vyplatí držet se značek pravidelně testovaných některým z autoklubů v Německu a Rakousku. „Pokud například v Rakousku řidič sněhovou situaci podcení a zablokuje komunikaci, hrozí mu pokuta až pět tisíc euro,“ varuje Igor Sirota z ÚAMK. A to se může stát i na příjezdové komunikaci k penzionu.

Pojistěte se

Zapomínat by se nemělo ani na cestovní pojištění a to nejen na cestě do zahraničí. S ohledem na vyšší riziko je vhodné připojistit se také na české hory. „Existuje speciální tarif pro cestovní pojištění v rámci ČR, který zahrnuje úrazové pojištění, nemocniční odškodné, pojištění zavazadel a hlavně pojištění odpovědnosti,“ doplňuje Eva Svobodová z pojišťovny UNIQA s důrazem na pojištění odpovědnosti, které kryje případy zaviněných kolizí s jinými lyžaři na sjezdovce nebo materiální škody vzniklé karambolem.

Opatrnost, ohleduplnost a bezpečnost nadevše

Na cestě na hory i přímo během pobytu je důležité být opatrní, ohleduplní k ostatním lyžařům a dodržovat pravidla bezpečnosti. „Právě nerespektování pravidel pro bezpečný pohyb v horách a na sjezdových tratích bývá nejčastější příčinou úrazů,“ uvádí Radek Zeman, tiskový mluvčí Horské služby ČR.

Na alkohol při lyžování rovnou zapomeňte. Nejenže můžete ohrozit sebe nebo někoho jiného, ale pokud jste požili, mohlo by se vám to nepříjemně promítnout do výše vyplaceného pojistného v případě nehody. Svařák nebo bombardino nechte proto raději až do baru po ježdění. A pokud lyžujete, tak jedině s helmou, i když vám třeba nesluší a podle našich zákonů není při lyžování povinná. Helma vám totiž může zachránit život. Hlavně děti bez přilby na sjezdovku vůbec nepouštějte! Stejně tak to platí o chrániči páteře, který sice není nutností, ale může vás ochránit před upoutáním na vozík.

10 pravidel správného chování na sjezdovce

1. Ohled na ostatní lyžaře
Každý lyžař nebo snowboardista se musí neustále chovat tak, aby neohrožoval nebo nepoškozoval někoho jiného.

2. Zvládnutí rychlosti a způsobu jízdy
Každý lyžař nebo snowboardista musí jezdit s přiměřeným odstupem a s ohledem na vzdálenost, na kterou vidí. Svou rychlost a svůj způsob jízdy musí přizpůsobit svému umění, terénním, sněhovým a povětrnostním poměrům, jakož i hustotě provozu.

3. Volba jízdní stopy
Lyžař nebo snowboardista přijíždějící zezadu musí svou jízdní stopu zvolit tak, aby neohrožoval lyžaře jedoucího před ním.

4. Předjíždění
Předjíždět se může zeshora nebo zespoda, zprava nebo zleva, ale vždy jen s odstupem, který poskytne předjížděnému lyžaři či snowboardistovi pro všechny jeho pohyby dostatek prostoru.

5. Vjíždění a rozjíždění
Každý lyžař nebo snowboardista, který chce vjet do sjezdové tratě nebo se chce po zastavení opět rozjet, se musí rozhlédnout nahoru a dolů a přesvědčit se, že to může učinit bez nebezpečí pro sebe a pro ostatní.

6. Zastavení
Každý lyžař nebo snowboardista se musí vyhýbat tomu, aby se zbytečné zdržoval na úzkých nebo nepřehledných místech sjezdové tratě. Lyžař nebo snowboardista, který upadl, musí takové místo uvolnit co nejrychleji.

7. Stoupání a sestup
Lyžař nebo snowboardista, který stoupá nebo sestupuje pěšky, musí používat okraj sjezdové tratě.

8. Respektování značek
Každý lyžař nebo snowboardista musí respektovat značení a signalizaci.

9. Chování při úrazech
Při úrazech je každý lyžař nebo snowboardista povinen poskytnout první pomoc.

10. Povinnost prokázání se
Každý lyžař nebo snowboardista, ať svědek, nebo účastník, ať odpovědný, nebo ne, je povinen v případě úrazu prokázat své osobní údaje.

Článek je zařazen v: hory, lyže, zima
Reklama