Deset rad, jak mluvit s dětmi o koronaviru
Přečtěte si deset hlavních rad, jak se bavit s dětmi o nastávající situaci tak, aby ji pochopily a abychom je uklidnili.
-
Zvyšte pocit bezpečí dítěte
Obejměte ho. Řekněte mu, že ho máte ráda/rád. Vysvětlete mu, že se nemusí bát, že je v bezpečí. Sami se nenechte vystrašit a nestrašte ani dítě. Před rozhovorem s dítětem se sami zklidněte, připravte si hlavní body, na co se budete ptát a jaké informace chcete předat. Mějte na paměti, že děti čtou naše emoce a podle toho, jak před nimi vystupujeme, si budou naše informace vysvětlovat. Dítě je vaším zrcadlem, proto je velmi důležité, aby z vás cítilo klid a bezpečí. Proto si hlídejte i svoji nonverbální komunikaci – dítě vnímá i to, co vy ani nezaznamenáte. Nemluvte nad hlavami dětí o věcech dospělých, děti to často citlivě vnímají.
-
Sepište si, o čem se budete s dítětem bavit
Tím, že si sepíšete, o čem se budete v souvislosti s epidemií bavit, získáte sami stabilitu, nadhled a strukturu a vyvarujete se nežádoucích emocí, které by vaše dítě mohly vylekat. Zároveň na nic nezapomenete.
-
Zjišťujte, co o koronaviru dítě ví a na co se chce zeptat.
Ptejte se dětí. Zeptejte se, co jim o koronaviru říkali ve škole. Zjistěte, co si o něm myslí a jak se o něm baví s kamarády a ostatními. Nechte si odvyprávět, kde dítě získává informace. Na konkrétní dotazy se totiž lépe odpovídá a minimalizuje se riziko šíření poplašných zpráv, fám a paniky. Dejte dítěti prostor na jeho vlastní otázky. Pro odpovědi na dotazy dětí pečlivě volte zdroje informací. Nenechte se ovládat bulvárem nebo konspiračními weby. Weby MŠMT a ministerstva zdravotnictví poskytují informace, které jsou ověřené, aktualizované a neměly by být zavádějící.
-
Zmapujte strachy a nejistoty dítěte.
Kromě toho, co si vaše dítě o koronaviru myslí, zjistěte, jaké jsou jeho pocity, z čeho má obavy a strach. Vysvětlete mu, že to, co se děje (jako třeba zavřená škola, omezení akcí, karanténa) je součást prevence. Je to z důvodu, aby lidé hromadně neonemocněli a aby byla nemoc pod kontrolou. Vysvětlete, že se takto lidé společně brání. Ujistěte dítě, že není v ohrožení života.
-
Vysvětlujte mu fakta
Podle věku dítěte volte vhodná slova, nedramatizujte, řekněte, že se jedná o nové onemocnění, na které se hledá lék, a že už známe postupy, jak snížíme možnost nákazy. Buďte názorní. Zdůrazněte, že je důležité dodržovat hygienu, dobře a často si mýt ruce. Nesahat si do úst a do nosu. Je to základ, jak snížit riziko nákazy. Natrénujte si znovu s dítětem mytí rukou. (Obrázek, jak si správně mýt ruce, si můžete stáhnout zde, vytisknout a pak pověsit třeba do koupelny). Buďte sami dětem příkladem, jak se odpovědně chovat.
-
Vytvořte si časový harmonogram dne i týdenní plán
O každých prázdninách je důležitý řád, takže ho vneste i do vašich nově nabytých „prázdninových“ dní. Vysvětlete dítěti, že je potřeba i plnit povinnosti. Můžete dítěti naplánovat čas pro hry, společnou komunikaci, pomoc v domácnosti i učení a psaní úkolů.
-
Nevoďte děti do nových velkých kolektivů.
I zde platí, že méně je více. Vězte, že čím větší koncentrace lidí, tím větší je riziko nákazy.
-
Vysvětlete dítěti, že i vy máte nějaká omezení
Možná také musíte pracovat z domova. Stejně by to mělo brát i vaše dítě a plnit z domova své školní povinnosti. Komunikujte proto se školou, pokud je to možné, domluvte se s třídním učitelem, aby pravidelně dětem posílal domácí úkoly.
-
Udržujte sociální kontakt dětí a komunikaci s rodinou a kamarády
Nechte své děti, ať si s kamarády zavolají, sdělí si své pocity. Kontakt s nimi mohou udržovat i přes Skype nebo prostřednictvím skupin na sociálních sítích. Nezapomeňte ani na příbuzné a volejte pravidelně prarodičům nebo dalším příbuzným.
-
Nezapomeňte, že je důležitá dobrá nálada, pohyb a přísun vitamínů
Proto choďte s dětmi ven, do parku, do lesa, nechte je vybít přebytečnou energii. Střídejte relaxaci a přiměřenou zátěž, posilujte tělo i mysl. Dodržujte přísun vitamínů, dostatek spánku, udržujte si dobrou náladu. Přispějete tím k posílení imunity i psychické odolnosti.
Autor: Jana Vyhlídalová (Kidtown.cz) ve spolupráci s PhDr. Štěpánem Vymětalem, PhD, členem Stálého výboru pro psychologii krizí, katastrof a traumatu EFPA