Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Adéla Storzerová: 7 tipů, jak bojovat proti nezdravému přejídání

Šampionka v bikini fitness a trenérka Adéla Storzerová vám poradí jak se vyhnout záchvatům přejídání a chuti na sladké.
Vydáno: 28.06.2017
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Předsevzetí ohledně jídelníčku jsou vedle předsevzetí týkajících se pravidelného pohybu těmi nejčastějšími, pokud mluvíme o snaze pečovat o naši tělesnou schránku a udržovat ji zdravou (a krásnou). Někdy ale není snadné udržet chutě na uzdě a přepadne nás téměř nezvladatelná touha nejčastěji po něčem slaném či sladkém. Jak s ní bojovat?

1) Dopřejte si dostatek spánku

Řada lidí si neuvědomuje, jak důležitý je kvalitní a dostatečný spánek pro celkové zdraví a psychickou pohodu. Studie opakovaně potvrzují, že jedinci se spánkovou deprivací konzumují více nasycených tuků a jednoduchých cukrů, než ti s kvalitním spánkem. Souvisí to s hladinou hormonů a také snahou těla kompenzovat únavu zvýšeným příjmem kalorií. Pokud chcete udělat něco pro vaše zdraví, snažte se dopřát si dostatek spánku a eliminovat všechny vlivy, které jej narušují.

2) Vyhýbejte se stresu

To se v dnešní uspěchané době, která klade každodenní obrovské nároky na naše výkony, snáze poradí, než udělá. Jisté ale je, že náš mozek pod náporem požadavků a úkolů bojuje se stresovými hormony a jednou z cest, jak jejich hladinu snížit, je například konzumace potravin, které naopak zvýší produkci tzv. hormonů štěstí. Taková tabulka čokolády dokáže skvěle zlepšit náladu, protože se po její konzumaci vyplaví v našem mozku hormony serotonin a dopamin. Následky takového  řešení každodenního stresu si pak nejspíš umíte představit. Snažte se proto relaxovat, udělat si několikrát denně 5 - 10 minut čas v klidném a tichém prostředí, zavřete oči, zhluboka dýchejte a uklidněte mysl. Zdá se to jako bezvýznamná věc, ale v dlouhodobém horizontu vám to pomůže výrazně lépe zvládat stres.

Na dlouhodobý stres reaguje tělo velmi negativně Foto: Na dlouhodobý stres reaguje tělo velmi negativně, Foto: istock.com

3) Jezte jídla bohatá na kvalitní živiny a antioxidanty

Nekvalitní potraviny a jídla z fastfoodů způsobují, že budete pociťovat chutě na další jídlo téměř pořád, i když budete mít břicha nacpaná k prasknutí. Jak je to možné? Nekvalitní jídla sice přetékají kaloriemi (obvykle nasycenými tuky a jednoduchými cukry), ale jsou velice chudá na vitamíny, minerály, antioxidanty a kvalitní stavební látky a palivo pro naše tělo. A naše tělo se nenechá ošálit! Tenhle „podvod“ pozná a signalizuje, že chce další potravu. Řešením je zaměřit se na kvalitní potraviny. Například miska ovesné kaše s trochou ovoce, goji, chia a lněných semínek a hrstí nepražených oříšků vás zasytí na několik hodin, protože dodá tělu velké množství kvalitních živin, vitamínů, minerálů a antioxidantů!

4) Pijte více vody

Skutečně máte hlad, nebo jen žízeň? Pitný režim je velice důležitý a řada lidí ho stále podceňuje. Při dehydrataci se mohou objevit nevolnost, malátnost a pocit únavy, na které mozek reaguje požadavkem většího množství energie. Ano, hádáte správně - dá vám vědět tím, že spustí chutě po vysoko kalorických jídlech. Kvalitní pitný režim tomu zabrání, takže mějte celý den po ruce dostatek čisté neperlivé vody a tekutiny doplňujte průběžně.

Nezapomínejte na pitný režim! Foto: Nezapomínejte na pitný režim!, Foto: istock.com

5) Jezte pravidelně a v klidném prostředí

Nejen kvalita stravy, ale i samotný proces trávení rozhoduje o tom, jak dobře bude vaše tělo zásobené živinami. Pokud budete snídat, obědvat a večeřet pravidelně, nebudete tak často bojovat s pocity hladu a chutěmi na sladké. Konzumace jídla v klidném prostředí napomáhá optimálnímu vylučování trávících enzymů, což je nezbytné k tomu, aby tělo dokázalo potravu optimálně využít. Zapomeňte na překotné pojídání za chůze, nebo během vyřizování pracovních mailů a vaše tělo se vám odvděčí!

6) Dejte si černou kávu

Nadměrnou konzumaci kávy určitě nelze doporučit, ale v přiměřeném dávkování (1 – 2 šálky denně) vám pomůže udržet hladinu energie ve chvíli, kdy se začíná projevovat únava a zároveň pomůže zahnat chutě na různé pamlsky. Kávu si připravte bez mléka a bez cukru, abyste zbytečně „nedráždili“ chuťové buňky. Pokud si dopřejete kávu kvalitní, čerstvě namletou, pak k jejímu dochucení nic nepotřebujete.

7) Mějte po ruce zdravou alternativu

Někdy se zkrátka nezadaří udržet chutě na uzdě a vy prosbám vašich chuťových pohárků podlehnete. Pro takový případ se snažte mít po ruce pokud možno kvalitní pochutinu.  Jogurt s čerstvým ovocem, tyčinka s obsahem oříšků a pravého kakaa, nebo klidně i kousek dobře vyuzené slaniny jsou určitě lepší variantou, než balení sušenek, nebo celý pytel smažených bramborových lupínků!

Pokud máte chuť na sladké, zvolte zdravou alternativu Foto: Pokud máte chuť na sladké, zvolte zdravou alternativu, Foto: istock.com

Přečtěte si také:

Odolat sladkostem je těžké, ale jde to!

Úspěšná dieta aneb Jak odolat sladkostem?

5 chyb při snídani, kvůli kterým se tloustne

5 chyb při snídani, kvůli kterým se tloustne

Zázračné adaptogeny

Adaptogeny: Tajemství zdraví a dobré nálady

Článek je zařazen v: zdraví, dieta, hubnutí, fitness, motivace, superpotraviny, smoothie, štíhlý pas, Adéla Storzerová, Adél Storzerová, bikini fittness, štíhlé bříško
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama