Úspěšná dieta aneb Jak odolat sladkostem?

Ve stresových situacích tak většina z nás vyhledává činnosti, zvyky, které nás uspokojují, a často jsou to právě zlozvyky, jako je kouření nebo například i pojídání sladkostí.

A proč máme chutě právě na sladkosti? Při stresových situacích se v organismu vyplavují tzv. „stresové hormony“ adrenalin, noradrenalin a kortizol. Jejich úkolem je především zajistit dostatečné množství cukru pro energeticky náročnou situaci.

Poplach!

Spouštějí tedy poplachovou situaci, při které se ve zvýšené míře uvolňuje cukr z jater. Poplach ale také způsobí pocit nedostatku cukru a tedy i to, že máme tendenci dodávat cukr do organismu z vnějšku – saháme tedy po sladkostech. Pak je ale cukru v organismu více, než je zapotřebí, a dochází k jeho přeměně a vytváření tukových zásob.

A proč svalová hmota energetické zdroje nevyužije a nespálí, ale ukládá? V případě poplachu se většina krevního oběhu soustředí na vyživení orgánů životně nejdůležitějších – mozek, srdce, plíce. I když je stres fyziologicky přípravou na útěk, vyživení svalové hmoty je až na druhém místě… A upřímně – kolik lidí ve stresu odběhne od počítače, aby jejich svaly svojí prací nahromaděnou energii spálily? Neznám nikoho.

Hladina cukru kolísá

Druhým problémem je nekvalitní strava. I když máme zcela normální a nijak zásadně vypjatý den, při konzumaci nevhodných potravin = sladkostí, dochází k neustálému kolísání hladiny krevního cukru. Po zkonzumování něčeho sladkého stoupne hladina krevního cukru, která ale u zdravého člověka díky inzulínu poměrně rychle klesá. A jakmile klesne pod normální úroveň, mozek situaci vyhodnotí jako deficit cukru a vyšle požadavek na další příjem něčeho sladkého.

Jezte často

Třetím problémem jsou příliš dlouhé pauzy mezi jednotlivými jídly. Zásoba cukru přirozeně klesá, především díky práci mozku a nervového systému. Když klesne pod normální úroveň, organismus vyšle signál s poptávkou po sladkém. A jsme zpět u bodu dva. Začne kolotoč, ze kterého je jediným východiskem pravidelná konzumace kvalitních, pomaleji se trávících zdrojů energie (celozrnné výrobky, těstoviny, rýže, zelenina..).

Ovšem to, co si mnozí z nás neuvědomují, je, že společně s cukrem organismu většinou dodáme i tuky (čokoláda, sušenky, plněné bonbony, dorty..). A je tu problém na druhou: část cukru ze sladkostí sice organismus využije poměrně optimálně, ale z části vyrobí tuk (triglyceridy = tuky vzniklé z cukrů). A k tomu se přidá ještě tuk, obsažený v nevhodné sladkosti. Výsledkem je únava a pozvolný nárůst tělesné hmotnosti.

Nejlepším řešením problémů je vždy prevence

Jezte proto pravidelně přiměřené porce kvalitních, pomaleji trávících se sacharidů, nezapomínejte na trochu ovoce a více zeleniny a dostatečně kompenzujte stres kombinací aktivního a pasivního odpočinku. To, že vše začíná být v pořádku, signalizuje mizící pocit intenzivní chutě na sladké.

Mohlo by vás také zajímat:

Petr Havlíček, Jste to, co jíte

Uložit

Sdílejte článek
Štítky stres cukr dieta Petr Havlíček organismus cukrovinka

Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 27. 5. 2024

Berani, snažte se příliš nezaplést do případných konfliktů, které se kolem vás odehrávají. Vaším úkolem je uklidnit situaci a vnést do ní praktičtější pohled. Pokud se zamotáte do akční fáze snah, aniž byste se nejprve zamysleli nad tím, co vlastně děláte, můžete věci ještě více zamotat. Odstupte od ohně, místo abyste se do něj vrhali po hlavě.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.